طراحی تخت (فلت دیزاین) – بخش دوم: تاریخچه
طراحی تخت (فلت دیزاین) – بخش دوم: تاریخچه
در سیر تاریخی طراحی های عمومی، ترندها (trends) متناوباً در دوره ای ساده و در دوره ای دیگر پیچیده شده اند و این جریان در زمینه طراحی های گرافیکی مشهودتر بوده است. در طراحی وب به طور خاص، این ترندها به سرعت تغییر کرده و زودگذرتر از طراحی های سنتی بوده اند.
اصطلاح طراحی تخت توسط آلن گرانشتاین تعریف و گسترده شد. در مقاله “عصر طراحی تخت” آلن توضیح می دهد که “زیبنده ترین رابط های گرافیکی آن هایی هستند که دارای مختصرترین و کم ترین عناصر و افکت ها باشند.” به بیان ساده تر، به جای این که در طراحی از آرایش های پیچیده، زننده و نابجا استفاده کنیم، بهتر است آن را ساده و ساده تر کنیم به شرطی که فهم آن برای مخاطبان دشوار نشود!
طراحی تخت (فلت دیزاین) – بخش دوم: تاریخچه
از آن زمان طراحی تخت به مرزهای تعریف خود رسیده است. اکثر طراحی های تخت دارای پنج مشخصه هستند: عدم استفاده از افکت های اضافه، گرافیک و رابط کاربری ساده، تمرکز بر تایپوگرافی، تمرکز بر رنگ ها و نزدیک شدن کلی به مفهوم مینیمالیزم.
مایکروسافت و طراحی تخت
مایکروسافت بزرگترین شرکتی است که مفهوم طراحی تخت یا فلت دیزاین را در کارهایش استفاده کرد و برای نخستین بار این استایل را ارائه داد. در سال ۲۰۰۶، مایکروسافت پلیر Zune را عرضه کرد. این یک برنامه مدیریت صوتی و موزیک بود که با آن که هزینه زیادی را داشت اما در نوع خود یک شکست تجاری محسوب میشد. گرچه از نظر تجاری پروژه Zune به موفقیت نرسید، اما این نخستین گامی بود که طراحی های آینده مایکروسافت را تحت شعاع قرار داد. رابط کاربری Zune مینیمال بود که دارای یک تایپوگرافی شاخص نیز بود و رابط کاربری آن از جزئیات و عناصر اضافه خالی بود.
از سال ۲۰۰۶ تاکنون، مایکروسافت Zune را به عنوان پایه ای برای توسعه طراحی های گرافیکی آینده خود قرار داد تا طراحی ها تخت تر و تمیزتر شوند. این استایل محصولات دیگر این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تم مترو احتمالاً نخستین موردی بود که المان های طراحی تخت در آن به طور گسترده استفاده شده بود.
طراحی تخت (فلت دیزاین) – بخش دوم: تاریخچه