طراحی سایت نت افزار

hosting image
طراحی تخت (Flat Deisgn) یا رابط گرافیکی تخت - بخش اول

طراحی تخت (Flat Deisgn) یا رابط گرافیکی تخت – بخش اول

طراحی تخت (Flat Deisgn) یا رابط گرافیکی تخت – بخش اول

یکی از ترندهایی که اخیراً بیشترین بحث را در میان طراحان وب به دنبال داشته، طراحی تخت یا رابط گرافیکی تخت است که مکرراً با طراحی های متعارف مقایسه شده است، چرا که با اصول و قواعد طراحی های متعارف در تقابل است. مسئله این است که آیا این آخرین ترند طراحی است یا این ترند هم همچون گذشته گذرا خواهد بود. صرف نظر از آینده این ترند، گروهی از طراحان تحریک شده اند تا از این ترند روز در کارهایشان استفاده کنند. ما اکنون در این مقاله قصد داریم به جزئیات بیشتری از این ترند بپردازیم، تاریخچه و روند گسترش این ایده را بررسی نماییم.

طراحی تخت (Flat Deisgn) یا رابط گرافیکی تخت – بخش اول

پیش از آغاز باید به یاد داشته باشیم که علی رغم اینکه طراحی تخت ظاهر ساده و یکنواخت را ایجاد می کند، اما الزاماً برای هر پروژه ای مناسب نیست. پس بهتر است به خاطر داشته باشید که می خواهید به چه ترکیب گرافیکی برسید و چگونه با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.

طراحی تخت چیست؟

طراحی تخت، همان گونه که از نامش پیداست، به معنی ایجاد یک ترکیب تخت و یکدست در طراحی است. این کار با ساده سازی رابط گرافیکی (user interface) اجرا می شود. عناصری نظیر: سایه ها، خطوط و اشکال اریب، بافت ها و گرادیِنت ها (gradients) که ظاهری ۳ـ بعدی را در طراحی ایجاد می کنند و زائدند اصولاً باید حذف شوند.

ایده این است که طراحی نهایی را فقط ۲ـ بعدی کنیم، بدون این که طراحیمان کارکردهای یک رابط گرافیکی متعارف (دارای ویژگی های ۳ـ بعدی) را از دست بدهد. همین ایده، بحث داغی را بین طراحان روز ایجاد کرده که حذف عناصر و افکت های ۳ـ بعدی، فهم و دریافت کارکرد عناصر اصلی از سوی کاربران را دشوارتر می کند.

طراحی تختاز تمایل طراحان به رابط های گرافیکی دیجیتالی ناشی می شود. آن ها می کوشند در عرصه دستگاه های گرافیکی دیجیتالی ــ مانند: موبایل ها و تلویزیون های هوشمند، تبلت ها و نمایشگرهای لمسی ــ نوآروی کنند. شرکت مک مجموعه ای از مشهورترین آیکان هایش را با مفاهیم طراحی تخت بازسازی کرده است. دقت کنید این آیکان ها علی رغم این که جزئیاتی همچون سایه ها و افکت ها را ندارند اما همچنان فرم و ترکیبشان را حفظ کرده اند.

طراحی تخت (Flat Deisgn) یا رابط گرافیکی تخت – بخش اول

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *