طراحی سایت نت افزار

hosting image
چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

 

 

لینک ها، یا به طور کلی لینک بیلدینگ، یکی از مباحث داغ در دنیای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجومحسوب می شوند. با این حال، بیشتر این صحبت ها پیرامون بد یا خوب بودن بک لینک های خارجی وب سایت انجام می شود: چگونه برای وب سایتم بک لینک خوب بسازم؟ چگونه از شر لینک های بد وب سایتم خلاص شوم؟ درست است که لینک ها هنوز هم یکی از عوامل موثر بر رتبه بندی گوگل به شمار می آیند، با این حال کم تر کسی درباره ساخت لینک داخلی پرسش می کند یا حداقل به اندازه لینک های خارجی به آنها اهمیت می دهد.

من هم مانند بسیاری دیگر از متخصصان سئو با یادگیری تاکتیک های بهینه سازی سایت مانند تحقیق کلمات کلیدی یا تحلیل آمارهای مرتبط با کاربران، هیجان زده می شوم. چنین کارهایی نه تنها حس باهوش بودن به من می دهد، بلکه بسیاری برای وب سایتمان نیز نتیجه بخش است!

با تمام این اوصاف، یک تکنیک پیشرفته سئو وجود دارد که بیشتر متخصصان سئو آن را نادیده می گیرند و این تکنیک چیزی نیست جز لینک سازی داخلی وب‌سایت!

شاید در نگاه اول ساخت لینک داخلی برای وب سایت، تکنیکی نه چندان پیشرفته؛ و حتی خسته کننده و بی ثمر به نظر برسد. من، به شخصه، پس از دو سال وبلاگ نویسی به اهمیت لینک سازی داخلی پی بردم. تا قبل از آن روز، هر صبح با خوشحالی از خواب بیدار می شدم و مقاله ای در یکی از وب سایت ها منتشر می کردم.

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

با گذشت زمان و با خواندن مقالات مختلف حوزه سئو متوجه شدم اگر مقالات جدیدم را با لینک های داخلی به مقالات قدیمی وصل کنم، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و میزان بانس ریت وب سایت نیز به مرور کاهش می یابد.

به این ترتیب تصمیم گرفتم که لینک سازی داخلی را آغاز کنم. هر بار که مطلب جدیدی می نوشتم، قسمتی از متن آن را به یکی از محتواهای قدیمی لینک می کردم.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ پس از مدتی متوجه شدم آمار بازدید وب سایت به طرز چشمگیری افزایش یافته و میزان نرخ پرش وب سایت بسیار کم شده است. کاربران با کلیک کردن بر روی لینک ها به محتوای قدیمی منتقل می شدند و مطلب جدیدی را مطالعه می کردند. همین امر باعث شد که مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت افزایش یابد.

این اتفاق برای من و صاحبان وب سایت هایی که برایشان کار می کردم، بسیار خوشایند بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا با ساخت لینک داخلی وضعیت سئوی وب سایت ها را بهتر کنم.

در ادامه این مقاله قصد دارم به شما توضیح دهم چگونه می توانید با ساخت لینک داخلی، وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و در نتیجه ترافیک قابل ملاحظه ای دریافت کنید.

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

اگر با مفهوم لینک داخلی آشنایی ندارید باید به شما بگویم لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایت تان را به صفحه ای دیگر از وب سایت تان متصل می کند.

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

هر وب سایتی که بیشتر از یک صفحه دارد، صفحات خود را به این شکل به یکدیگر متصل می کند. در حقیقت، لینک سازی داخلی مفهوم بسیار ساده ای در معماری و طراحی سایت محسوب می شود.

وب سایت ها معمولاً معماری (یا طراحی) کلی دارند که ساختار سایت را به صورت منطقی نمایش می دهد. در زیر می توانید یکی از مدل های رایج ساختار وب سایت را مشاهده نمایید:

مدل ها و الگوهای لینک سازی داخلی

بیشتر وب سایت ها یک صفحه مرکزی دارند که منوها و دیگر صفحات سایت به صورت شاخه ای به آن صفحه متصل هستند. البته باید گفت که برخی از وب سایت ها ساختار پیچیده تری دارند.

مدلی پیچیده لینک سازی داخلی سایت

در گذشته، وب سایت های قدیمی برای آنکه بتوانند تکرّر کلمه کلیدی هدفشان را برای یک دسته بندی بیشتر کنند، محتوای وب سایت خود را مانند سیلو یا انبار دسته بندی می کردند.

سیلو بندی یا انبار کردن محتوا در لینک سازی داخلی
چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

مدل دسته بندی سیلو، تا مدتی پیش هم ساختار محبوبی برای دسته بندی محتوای وب سایت بود. بسیاری از سئوکاران هنوز از این ساختار برای دسته بندی محتوای سایت استفاده می کنند زیرا ساختار آن کاملاً منطقی به نظر می رسد.

سیلو یا انبار محتوا در ساخت لینک داخلی سایت
چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

البته باید گفت ساختاربندی یک وب سایت می تواند بسیار پیچیده باشد.

نمونه ای از ساختار پیچیده وب سایت

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

اما نگران نباشید. داشتن ساختاربندی پیچیده در سایت اصلاً ضروری نیست. در واقع، بسیاری از مقالات و مباحث موجود درباره ساختار وب سایت و لینک سازی داخلی چندان کاربردی نیستند. بیشتر مقالات موجود در این زمینه آنقدر پیچیده می شوند که هیچ راهکار مشخصی را در اختیار خواننده قرار نمی دهند.

ساخت لینک داخلی بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور دارید! در ادامه روش ساده ای برای ساخت لینک داخلی در وب سایت به شما معرفی می کنم. استفاده از این روش بسیار آسان است و وقت چندانی از شما نمی گیرد.

اما پیش از آنکه این روش را به شما معرفی کنم، باید بدانید ساخت لینک داخلی چه اهمیتی دارد.

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟

لینک سازی داخلی یکی از ارزشمندترین ابزارهای (بخوانید سلاح!) سئو است. شاید بپرسید چرا؟ جواب ساده است، زیرا به سئوی سایت تان کمک می کند.

از آغاز راه اندازی گوگل تا امروز، الگوریتم رتبه بندی گوگل تغییرات فراوانی داشته است. راحت بگویم، امروزه گول زدن الگوریتم گوگل تقریباً غیر ممکن شده است.

اگر دقت کنید، وب سایت های ایرانی چند سالی است که به تولید محتوای مرتبط روی آورده اند و بالطبع فضای رقابتی خوبی در وب فارسی ایجاد شده است. همین پیشرفت الگوریتم گوگل بود که صاحبان وب سایت ها را مجبور به تولید محتوا و اتخاذ روش های سئوی کلاه سفید کرد.

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

با این حال هر سیستمی هر چقدر پیشرفته باشد، باز هم باگ ها و ایرادات ساده ای دارد. ساخت لینک داخلی یکی از این روش های ساده است که می تواند تحول بزرگی در رتبه وب سایت شما ایجاد کند. توجه داشته باشید لینک سازی داخلی به معنی دور زدن قوانین گوگل نیست، بلکه روش بسیار ساده ای برای بهبود وضعیت سئوی سایت است.

برخی از مزایای لینک سازی داخلی عبارتند از:

ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن وب سایت کمک می کند

ربات های خزنده گوگل (Crawlers) برای یافتن و ایندکس کردن وب سایت ها، لینک های موجود در اینترنت را دنبال می کنند.

ساخت لینک داخلی به ایندکس سریع وب سایت کمک می کندچگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

اگر وب سایت شما لینک سازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، کرالرهای گوگل محتوای جدید وب سایت تان را راحت تر پیدا می کنند.

ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن محتوای سایت کمک می کند.

باید بدانید گوگل همواره به دنبال محتوای جدید در اینترنت است. اگر محتواهای وب سایت شما به خوبی به یکدیگر لینک شده باشند، مطمئناً عمل خزیدن برای گوگل سریع تر خواهد بود.

آیا با ربات های خزنده گوگل آشنایی دارید؟

در نتیجه، فرآیند ایندکس شدن نیز سریع تر انجام می شود.

لینک سازی داخلی شانس لینک گرفتن محتوای قدیمی سایت را افزایش می دهد

اگر بک لینک های وب سایت خود را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر این بک لینک ها به صفحه اصلی سایت تان اشاره دارند.

اگر تعداد بک لینک های صفحه اصلی سایت خود را با بک لینک های صفحات قدیمی وبلاگتان مقایسه کنید، با نسبت تقریبی زیر مواجه خواهید شد:

نسبت لینک داخلی به صفحه اصلی با دیگر صفحات سایت

این نسبت باید کاملاً بر عکس باشد.

متاسفانه باید به شما خبر دهم تعداد زیاد بک لینک به صفحه اصلی به ضرر سئوی وب سایت تان است. در حقیقت، نسبت چارت بالا باید برعکس باشد. بیشتر بک لینک ها باید به صفحات داخلی سایت تان اشاره کنند، نه به صفحه اصلی تان!

زمانی که وب سایتی به صورت منظم محتوا تولید نمی کند، ساختار لینک بیلدینگش به شکل زیر خواهد بود:

میزان توزیع لینک های داخلی به صفحات مختلف سایت
چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

همانطور که می بینید بیشتر لینک ها به صفحات تماس با ما، درباره ما و پروفایل‌ شبکه های مجازی اشاره دارند. مطمئناً این موضوع تاثیر مثبتی بر روی وب سایت تان نخواهد داشت.

اما اگر ساختار لینک های داخلی وب سایت تان اصولی باشد با ایجاد مسیرهای کلیک و ایندکس برای ربات های گوگل، شانس دریافت بک لینک برای صفحات داخلی وب سایت تان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

ظرفیت دریافت بک لینک وب سایت معمولی

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

ساخت لینک داخلی، قدرت وب سایت را به صفحات داخلی منتقل می کند

اگر کمی درباره سئو مطالعه کرده باشید، احتمالاً با مفهوم Link Juice آشنایی دارید. Link Juice مفهومی قدیمی (و شاید منسوخ!) در سئو است و تعریف آن به شکل زیر است:

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

زمانی که صفحه اصلی وب سایت شما یک بک لینک دریافت می کند، بخشی از اعتبار و ارزش آن لینک به صفحات داخلی وب سایت تان منتقل می شود.

Link Juice چیست؟

متاسفانه باید به شما بگویم مفهوم Link Juice به این سادگی نیست.

Link Juice چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *