طراحی سایت نت افزار

hosting image
ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

 

 

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

حتماً شما هم شنیده اید که اغلب، سئوکاران درباره روش های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه صحبت می کنند (یا نواحی سوال برانگیزی که بین این دو استراتژی وجود دارد که معمولاً سئو کلاه خاکستری نامیده می شود). این صحبت ها معمولاً زمان بحث در مورد تکنیک های لینک بیلدینگ به میان می آید. در این فصل قصد داریم تفاوت های این دو استراتژی در ایجاد بک لینک را بیان کنیم و برخی از مزایا و معایب هر کدام از این رویکردهای لینک بیلدینگ را پوشش دهیم.

 

سئو کلاه سفید

استراتژی سئو کلاه سفید (White Hat Seo)، روش های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر هستند که خطر کم تری را برای وب سایت به دنبال دارند. این روش ها توسط قوانین و چارچوب های موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ مورد تایید هستند.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید باعث می شود احتمالِ مجازات شدنِ وب سایت شما توسط موتورهای جستجوگر به حداقل برسد و در نهایت با قوانین آنها کم تر به مشکل برخورد کنید. برخی از مثال هایی که در مورد تاکتیک سئو کلاه سفید وجود دارد، عبارتند از:

  • تولید محتوا با کیفیت، غنی و منحصر بفرد.
  • ساخت پایگاهی برای فعالیت کاربران. پایگاهی که در آن، کاربران می توانند به راحتی با وب سایت شما و با یکدیگر تعامل داشته باشند (مانند فروم ها یا شبکه های اجتماعی یا حتی خود سایت).
  •  ترویج و تبلیغ محتوای سایت برای افراد مرتبط از طریق ارسال پیام های شخصی سازی شده (ایمیل، پیامک یا پیام های شخصی سازی شده در شبکه های اجتماعی).

مزیت استراتژی سئو کلاه سفید در ایجاد بک لینک این است که دیگر نیازی نیست نگران جریمه های دستی گوگل یا شناخته شدن به عنوان اسپم باشید. استراتژی سئو کلاه سفید معمولاً برای کاربران واقعی نیز مفید است. مطمئن باشید با استفاده از استراتژی سئو کلاه سفید، پایگاه قدرتمندی خواهید داشت که یک شبه از بین نمی رود!

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

البته ایجاد بک لینک با استراتژی سئو کلاه سفید معایبی نیز دارد. در این روش باید به جای دستاوردهای کوتاه مدت، باید بر روی اهداف بلند مدت تمرکز می کنید. برای آنکه بتوانید از سئو کلاه سفید بهترین نتیجه را به دست آورید، ممکن است مجبور باشید وقت زیادی صرف کنید زیرا این روش بیشتر بر روی زیر ساخت های یک وب سایت (به خصوص محتوای سایت) تمرکز دارد.

سئو کلاه سیاه

عبارت کلا سیاه یا Black Hat در اصل برای توصیفِ هکرهای کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، از تکنیک سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) برای توصیف تکنیک هایی استفاده می شود که به طور مستقیم دستورالعمل ها و قوانین موتورهای جستجوگر را نقض می کنند. این تکنیک ها به دنبال استفاده از نقاط ضعف الگوریتم های موتورهای جستجوگر هستند تا بتوانند با استفاده از آنها به رتبۀ دلخواه خود دست یابند.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

نمونه هایی از تاکتیک سئو کلاه سیاه را در زیر مشاهده می کنید:

  • کلاکینگ (Cloaking): در این روش، محتوایی که به موتورهای جستجوگر نشان داده می شود با محتوایی که با کاربران می بینند، متفاوت است.
  • قرار دادن لینک های پنهان در وب سایت بوسیله دستکاری جریان های امنیتی. این لینک ها معمولاً متعلق به خودِ وب سایت نیست.
  • قرار دادن متون پنهان در یک صفحه که تنها برای موتورهای جستجوگر قابل مشاهده است و کاربران نمی توانند آنها را ببینند. این متن ها معمولاً شامل تعداد زیادی کلمه کلیدی هستند که شما می خواهید در آنها رتبه بالایی به دست آورید. این روش به Keyword Stuffing مشهور است.
  • ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

استراتژی سئو کلاه سیاه در بلند مدت نمی تواند کارساز باشد زیرا موتورهای جستجوگر همیشه به دنبال متوقف کردن آنها هستند. این موضوع به این معنی است که ترافیک و رتبه بندی حاصل از استراتژی کلاه سیاه ممکن است در طول یک شب با اُفت شدیدی روبرو شود. بنابراین ما در نوین به شما پیشنهاد می کنیم که به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

چرا استفاده مداوم از تکنیک سئو کلاه سفید برای ایجاد بک لینک مهم است؟

تصور کنید در حال ساخت کسب وکار آنلاین هستید و به احتمال زیاد قرار است سالهای زیادی به صورت آنلاین با رقبایتان رقابت کنید. اگر دوست دارید در انجام این کار موفق باشید پس باید با دقت تاکتیک های اجرایی خود را انتخاب و میزان ریسک پذیر بودن آنها را ارزیابی کنید.

همانند سایر کسب و کارها، تاکتیک های مختلفی برای دستیابی به موفقیت وجود دارد و هر کدام از این روش ها مشکلات و خطراتی به همراه دارند. به عنوان مثال در یک کسب و کار آفلاین، ممکن است برای برندسازی از روش خاصی برای ارتباط با مشتریان استفاده شود. خطرِ ذاتی این است که چنین تاکتیک هایی می توانند تاثیر منفی بر روی برند بگذارد و حتی برخی از مشتریان بالقوه را از برند دور کنند.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

به عنوان یک صاحب کسب و کار باید بتوانید خطرات و مزایای هر کدام از فعالیت های بازاریابی را ارزیابی کنید. به همین خاطر نیز استراتژی سئو کلاه سفید در یک سایت بسیار مهم است. این استراتژی خطر کمتری برای سایت به همراه خواهد داشت و احتمال جریمه شدن از طرف گوگل در این روش بسیار کم است. همچنین، استراتژی سئو کلاه سفید دائماً تلاش می کند که با تولید محتوای با کیفیت، بینش جدیدی را به صنعت اینترنت عرضه کند.

اگر می خواهید با مشتریان وفاداری در ارتباط باشید که نه تنها از شما خرید می کنند بلکه با علاقه برند شما را به دوستان خود معرفی می کنند، باید بتوانید تجربه کاربری منحصر بفردی را به کاربران خود قرار دهید. تولید محتوای مفید و ارشمند یکی از روش های موجود برای دسترسی به رضایت کاربران است. حال این محتوا می تواند در هر قالبی و برای هر نوع فعالیتی باشد.

روشی که امروز به خوبی کار می کند ممکن است فردا کارساز نباشد و همین امر مشکل ساز خواهد بود. پس از آن چه اتقافی رخ خواهد داد؟ بیشتر تاکتیک های سئو کلاه سیاه با روش های غیر مطمئن جدیدی جایگزین خواهند شد و این چرخه ادامه خواهد داشت.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

مشکل اینجاست که چنین مواردی برای بیشتر کسب و کارها مفید نیستند. بیشتر کسب و کار ها نمی توانند موقعیت وب سایت خود را با استفاده از روش های کلاه سیاه به خطر بیاندازند یا همیشه برای مقابله با آن آماده باشند. اگر این روش را با تکنیک کلاه سفید مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که در استراتژی سئو کلاه سفید یک هدف بلند مدت ایجاد می کنید و نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

در استراتژی کلاه سفید نیازی نیست نگران بروزرسانی های گوگل و جریمه های آن باشید.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

نکاتی در مورد خرید لینک

ایجاد بک لینک می تواند دشوار باشد، به خصوص در روزهای آغازین که سعی می کنید شهرت و اعتبار خود را بسازید، با افراد مناسب در ارتباط باشید و محتوای با کیفیت تولید کنید. قابل درک است که متخصصان سئو در این شرایط سعی کنند به دنبال میانبُرهایی برای کمک به فرآیند ایجاد بک لینک باشند. یکی از این میانبرها خرید لینک است. خرید لینک به طور مستقیم خلاف قوانین گوگل است. گوگل توضیح می دهد:

خرید یا فروش لینک برای بالا بردن رتبه سایت: این کار شامل مبادله پول جهت ایجاد بک لینک، انتشار پُست هایی حاوی لینک های وب سایتی دیگر، مبادلۀ کالا یا خدمات برای بدست آوردن لینک یا فرستادن محصولات رایگان برای یک وبلاگ نویس جهت نوشتن نقد و بررسی محصول به منظور ایجاد بک لینک است.

گوگل اهمیت زیادی به این موضوع می دهد زیرا خرید لینک می تواند موقعیت یک سایت در موتورهای جستجوگر را به کلی تغییر دهد. گوگل می خواهد شرکت ها تنها به خاطر محتوای خوبِ خود و توجهی که به کاربران دارند در نتایج اول موتور جستجوگر نمایش داده شوند، نه به خاطر سرمایه زیادی که دارند.

همچنین، توجه داشته باشید گوگل به طور واضح و روشن اعلام می کند که لینک هایی که برای کسب رتبه بالاتر ایجاد می شوند. این جمله دقیقاً همان جایی است که تفاوت بین خرید لینک و خرید تبلیغات به میان می آید.

خرید تبلیغاتی که در آن ها لینک وجود دارد، بسیار خوب است و می تواند روشی عالی برای ایجاد آگاهی از برند شما باشد. با این حال، گوگل بیان می کند اگر به دنبال انجام این کار هستید، باید مطمئن شوید که تبلیغات مورد نظر از PageRank نمی کند یا به عبارتی سیگنال قدرتمندی به سایت شما نمی فرستند. در ادامه با روش هایی آشنا می شوید که می توانید از آنها برای تبلیغات استفاده کنید:

  • لینک های خود را به صورت nofollow ایجاد کنید.
  • لینک را به صورت جاوا اسکریپت درست کنید تا گوگل نتواند آن را دنبال کند.
  • استفاده از صفحات ریدایرکت شده که از طریق فایل Robot.txt مسدود شده است.

این روش ها بدین معنی است که تبلیغات بر روی پیج رنک سایت شما تاثیری نخواهد داشت. در نتیجه تاثیری بر روی نتایج طبیعی جستجو نمی گذارد. به طور کلی خرید لینک کار پرخطری است و برای بیشتر شرکت ها تحمل این خطر ارزشی نخواهد داشت. دستاوردهای کوتاه مدت، اغلب مهم تر از مزایای بلند مدت است و اگر می خواهید کسب و کار قانونی ایجاد کنید که قصد دارد برای به دست آوردن مشتری از ترافیک طبیعی گوگل استفاده کند، خرید لینک می تواند فعالیت تجاری شما را به خطر بیاندازد.

ایجاد بک لینک : گوگل پنالتی و سئو کلاه سیاه

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

جریمه های گوگل و سئو کلاه سیاه

اگر دستورالعمل ها و قوانین وبمستری گوگل را نقض کنید به احتمال زیاد توسط موتور جستجوگر گوگل جریمه خواهید شد. بسته به نوع تخلف وب سایت شما؛ جریمه های اعمال شده نیز می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. گاهی اوقات ممکن است این پنالتی تا زمان رفع مشکل بر روی وب سایت، ادامه داشته باشد. شرکت های بزرگی وجود دارند که به خاطر نقض کردن دستورالعمل های گوگل، دچار جریمه های سنگینی شده اند.

مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چرا باید از آن پرهیز کرد؟حتما بخوانید: مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چرا باید از آن پرهیز کرد؟

به عنوان مثال شرکت JC Penney که یک خرده فروش بزرگ در آمریکاست در فوریه سال ۲۰۱۱ جریمه سنگینی شد. این جریمه به خاطر خرید لینک هایی بود که کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار می داد. این موضوع زمانی رخ داد که تنها چند مان بود که سایت شان را بازیابی کرده بودند. با بروز این مشکل مجبور شدند هزینه زیادی را برای از بین بردن مشکلات صرف کنند.

یک مثال بزرگ در انگلستان، جریمه ای است که بر روی سایت گل فروشی Interflora در فوریه سال ۲۰۱۳ اعمال شد. این جریمه بسیار سنگین بود اما تنها ۱۱ روز طول کشید. گوگل به طور مستقیم اشاره ای به دلیل جریمه کردن نداشت، اما بیشتر افراد معتقدند که این جریمه به خاطر لینک های موجود رخ داده است.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

تمامی این شرکت ها، جزو شرکت های بسیار بزرگ و شناخته شده هستند. در واقعیت، گوگل هر نوع رفتاری که باعث نقض دستورالعمل های موجود شود را جریمه می کند. همانطور که می دانید گوگل انواع مختلفی از جریمه ها را دارد که در ادامه در مورد این جریمه ها صحبت خواهیم کرد:

جریمه دستی (Manual Penalties)

در این مورد، معمولاً اعضای تیم اسپم گوگل بعد از اینکه بفهمند شما دستورالعمل های گوگل را نقض کرده اید به صورت دستی جریمه هایی را برای وب سایتتان اعمال خواهند کرد. این نقض می تواند شامل خرید لینک یا ایجاد بک لینک با روش کلاکینگ باشد. برای حذف این جریمه، باید یک درخواست تجدید نظر برای گوگل بفرستید. این درخواست تجدید نظر شامل موارد زیر است:

  • کارهایی که برای رفع این مشکلات انجام داده اید.
  • برنامه شما برای اینکه دیگر در این نوع فعالیت ها شرکت نکنید چیست.
  • شواهد روشن و واضحی برای دو مورد بالا.

در مرحله بعدی، گوگل تصمیم می گیرد آیا جریمه اعمال شده برداشته شود یا خیر. در برخی از موارد به شما اطلاع می دهند که کارهای لازم و کافی برای رفع این مشکل را انجام نداده اید. نمونه رایج از این مورد زمانی است که برای ایجاد بک لینک کم کیفیت جریمه شده اید و شما هنوز این لینک های کم کیفیت را حذف نکرده اید. برای اینکه مطمئن شوید دچار جریمه دستی گوکل نشده اید، به گوگل وبمستر تولز بروید و بخش جریمه های دستی را بررسی کنید.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

جریمه های الگوریتمی

در این مورد، گوگل به طور خودکار مشکلی را در سایت شما پیدا می کند و به خاطر وجود این مشکل شما را جریمه خواهد کرد. معمولاً این نوع مشکلات به صورت On-Site (داخلی) است. به عنوان مثال متون پنهان یا کلاکینگ جزو این مشکلات هستند و باید پیش از جریمه شدن توسط گوگل رفع شوند.

در این نوع پنالتی، برطرف کردن مشکل موجود می تواند باعث شود که در آینده، زمانی که ربات های گوگل سایتتان را Crawl می کنند، جریمه های موجود بر سایت شما را بردارند. در برخی از موارد نیز باید درخواست تجدید نظر برای گوگل بنویسید و در مورد رفع مشکلات موجود اطلاع دهید.

قبلاً مقاله ای درباره گوگل پنالتی منتشر کرده بودیم که می توانید برای درک بهتر جرایم گوگل، آن را مطالعه کنید.

 

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

چرا تبادل لینک تکنیک خوبی محسوب نمی شود

در سال های قبل تبادل لینک با سایر وبسایت ها روش خوبی برای ایجاد بک لینک بود. این روش به عنوانتبادل لینک یا لینک های متقابل نیز شناخته شده است. با این حال، مانند سایر روش های ایجاد بک لینک، این روش نیز توسط افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفت.

به جای تبادل لینک با سایت های با کیفیت و مرتبط، بیشتر متخصصان سئو با هر سایتی که به دست شان می رسید، تبادل لینک انجام می دادند. این کار باعث شد که برخی از افراد صفحه ای را به طور اختصاصی برای لینک های تجاری ایجاد کنند.

این صفحات دارای آدرسی همچون www.example.com/links.html هستند. اینگونه صفحات شامل لیست بزرگی از لینکها به سایت هایی است که اغلب به موضوع سایت ربطی ندارند و دارای کیفیت عالی نیستند. به همین خاطر، گوگل به دنبال کاهش ارزش لینک هایی بود که تنها از طریق این روش ایجاد شده بودند. اینگونه سایت ها به خاطر تبادل لینک افراطی جریمه می شوند. در راهنمای وبمستر نیز بخشی به این موضوع اختصاص یافته است.

زمانی که صحبت از ایجاد بک لینک به میان می آید، گوگل به دنبال لینک هایی است که شما به دست آورده اید. آنها دوست دارند بدانند این لینک ها از کجا آمده اند و چه نوع کیفیتی دارند. با این وجود، گوگل با سایت هایی که به خاطر دلایل قانونی با یکدیگر تبادل لینک انجام می دهند، مشکلی ندارد. به عنوان مثال ممکن است سایت BBC به مقاله منتشر شده در سایت CNN اشاره کند و چند هفته بعد سایت CNN به داستان موجود در سایت BBC اشاره ای داشته باشد.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *