طراحی سایت نت افزار

hosting image
ویژگی سایت موفق - طراحی سایت تاثیرگذار با 14 نکته کلیدی

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

 

 

 

 

طراحی سایت موفق

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

 

در چند دقیقه آینده شما در یک سفر طراحی سایت خواهید بود که اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین نکات طراحی و بهینه‌سازی سایت در مسیر شما قرار دارد. یک وبسایت موفق و با ترافیک بالا از یک طراحی و یا به قول معروف از یک مهندسی قدرتمند شروع می‌شود و با تلاش مداوم و پی‌گیرانه به بهترین نتایج می‌رسد.

شما باید ذهن و چشم و گوش و حس کاربران را به خوبی تغذیه کنید تا آن‌ها شما را بخوانند و در نتیجه از شما خرید کنند. همه چیز به یک طراحی درست و اجرای دقیق بستگی دارد. بیایید این ۱۴ نکته مهم و کلیدی در طراحی سایت را مرور کنیم.

۱٫ یک برنامه داشته باشید.

شروع به طراحی وبسایت خود کنید.  اما نه. این کاملا اشتباه است. قبل از هر چیز باید یک برنامه داشته باشید و اطمینان کسب کنید که کاربرانی در سطح دنیای اینترنت به وبسایت شما نیاز دارند و شما باید برای آن‌ها سایت طراحی کنید. باید برنامه‌ای برای پیدا کردن و تاثیرگذاری روی این مخاطبین هدف داشته باشید تا این مخاطبان یا مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

چه صفحاتی برای این مخاطبان موردنیاز هستند؟ چه محتوایی این کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ این کاربران چه مشکلاتی دارند و چگونه باید مشکلات آن‌ها را حل کنید؟ باید تمام این سوالات و بسیاری سوال دیگر را از خود بپرسید و برای آن‌ها پاسخی داشته باشید. اینگونه می‌توانید دیدی کامل از وبسایت خود و آنچه که باید طراحی کنید پیدا کنید.

۲٫ موارد اضافی را به هیچوجه داخل سایت قرار ندهید

برخی المان‌ها وبسایت شما را بیش از پیش شلوغ می‌کنند و به جز ایجاد مزاحمت برای مخاطبان و بازدیدکنندگان، هیچ منفعت دیگری ندارند. انیمیشن‌های پیچیده و محتوای بسیار طولانی و عکس‌های بی‌ربط و یا با حجم و کیفیت نامناسب اصلا نباید در وبسایت شما حضور داشته باشند. چرا که کاربران از چنین چیزهایی فراری‌اند.

شما ۸ ثانیه وقت دارید تا محدوده توجه مخاطب را به نحوی پوشش دهید و اولین تاثیر شما مهم‌ترین تاثیر شماست و صاف باید سر اصل مطلب بروید و وقت مخاطب را تلف نکنید. باید مفید و مختصر باشید تا قدرتمند دیده شوید. یک محتوای هدفمند یا حتی یک تصویر جذاب و گیرا می‌تواند اولین دستگرمی شما برای مخاطبان باشد.

استفاده از اصطلاحات مبهم و سردرگم‌کننده، لغات سخت و یا محتوای خیلی سطحی و یا خیلی عمیق اصلا ایده‌ی خوبی برای اوایل کار نمی‌باشد. مخاطب خود را بشناسید و به زبان خودشان با آن‌ها صحبت کنید.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

۳٫ دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی و فالو را در داخل وبسایت قرار دهید.

تولید کردن محتوای عالی بدون ایجاد دکمه‌های به اشتراک‌گذاری مطالب کار کاملا اشتباهی است. اگر وبسایت شما این نقص را دارد یعنی شما خود را از ترافیک زیادی که قرار است از طریق شبکه‌های اجتماعی به وبسایت شما وارد شود محروم کرده‌اید و به نوعی دست و پای وبلاگ خود را بسته اید.

بهتر است این دکمه‌های اشتراک‌گذاری را پایین پست‌ها و بعد از مطالعه کامل پست قرار دهید تا مخاطبان بلافاصله پس از خواندن مطلب، اگر جذابیتی برای آن‌ها داشته باشد بلافاصله آن را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اگر به دنبال ابزارهایی برای ایجاد این دکمه‌ها هستید SumoMe و Shareaholic‌ می‌توانند گزینه‌های خوب و قدرتمندی برای این کار باشند.

۴٫ Calls-to-Action را پیاده سازی کنید.

اگر کاربران از وبسایت شما بازدید کنند آیا می‌دانند پس از انجام یک کار، کار بعدی‌شان چیست؟ مسلما اگر شما به آن‌ها جهت جالب‌توجهی ندهید به راحتی وبسایت شما را ترک می‌کنند و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند. دکمه‌های Call-to-Action چنین کاری انجام می‌دهند و به نوعی مسیر راه کاربران داخل وبسایت هستند.

از Call-to-Action برای رفتن مستقیم به فروشگاه استفاده نکنید و سعی کنید آن‌ها را به صفحاتی بکشانید که برای آن‌ها جذابیت ویژه‌ای دارد تا آن‌ها را به نحوی درگیر کنید. در نظر داشته باشید که اگر کاربر را درگیر کنید و روی او تاثیر بگذارید راحت‌تر می‌توانید به او محصول یا خدمات بفروشید.

۵٫ از عکس‌های درست و متناسب استفاده کنید.

خوشبختانه شما برای انتخاب عکس انتخاب‌های متعددی دارید که می‌توانید از بین آن‌ها مناسب‌ترین عکس را انتخاب کنید. باید این عکس‌ها را درست، به اندازه‌، با حجم و کیفیت مناسب و کاملا کاربردی و پرمعنا و مفهوم در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که هر عکسی که در سایت قرار می‌دهید باید به یک منظور و هدف خاص در نظر گرفته شود. در غیر این صورت همان بهتر که به جای عکس یک صفحه سفید خالی قرار دهید.

در ضمن حتما نیازی نیست یک عکاس برای این کار داشته باشید و شما می‌توانید از عکس‌های رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید و وبسایت‌هایی مانند Shutterstock‌ هم وجود دارند که این عکس‌ها را با مبلغ نسبتا کمی در اختیار شما قرار می‌دهند.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

۶٫ منوی کاربری خلاقانه و کاربردی قرار دهید.

وقتی سایتی را طراحی می‌کنید، جهت‌دهی آن یک نکته کلیدی است و باید نقشه‌ای درست و بادقت و حوصله برای سایت بچینید تا کاربران بتوانند به راحتی به همه‌ جای سایت دسترسی داشته باشند. هیچ چیز بدتر از یک سایت گیج کننده و بدون نظم و سازماندهی نیست و با بهبود نظم سایت، کاربران احساس راحتی پیدا می‌کنند و در نتیجه بیشتر به شما سر خواهند زد. تمام چیزی که باید برای آن تلاش کنید این است که سایت شما مخاطبان را دلزده نکند.

اگر کاربران نتوانند آنچه که نیاز دارند را به سادگی در سایت پیدا کنند مطمئنا دلیلی برای ماندن در سایت شما پیدا نمی‌کنند، دکمه جستجوی قدرتمند، منو و دسته‌بندی‌های مرتب می‌تواند اولین قدم در این مسیر باشد.

۷٫ اجازه دهید کاربران در صفحه اصلی شما بچرخند.

از اینکه صفحه اصلی شما قابلیت اسکرول داشته باشد و یا بزرگ باشد و اطلاعات زیادی داشته باشد نترسید. این یک باور غلط است که هوم‌پیج باید کوچک و تک‌صفحه باشد. اتفاقا کاربران صفحه اصلی سایت را نماینده‌ای از کل سایت می‌دانند و اگر این صفحه حاوی اطلاعات مفید و کاربردی باشد در نتیجه اعتماد و اعتبار کلی سایت بالا می‌رود.

صفحه اصلی شما می‌تواند چند بخش داشته باشد:

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

  • ویدیوی معرفی
  • بررسی کلی محصولات و اسلایدرها
  • ویژگی‌های محصولات
  • درباره ما
  • بخش مشتریان
  • مطالعات موردی
  • منابع و لینک‌های موردنیاز

۸٫ از فضای سفید نترسید.

فضای سفید یا همان فضای خالی یک المان درخشان در طراحی سایت است که میزان خوانایی و دیده شدن سایت را بهبود می‌بخشد. به این فضا «فضای منفی» نیز گفته می‌شود چرا که هیچ المانی نظیر محتوا، عکس و یا مواردی از این دست در این نواحی دیده نمی‌شود.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

بسیاری از صاحبان سایت‌ها اصرار دارند که از ذره ذره سایت برای معرفی محصولات و خدمات و یا قرار دادن مطالب و نکات مفید استفاده کنند در حالی که این کاملا اشتباه است و فضای خالی اجازه می‌دهد تا محتوای سایت و کاربران بتوانند نفس بکشند و بدون هر گونه شلوغی و سردرگمی به المان‌های سایت نظم می‌بخشد. تا حالا فکر کرده‌اید که چرا گوگل با آن عظمت صرفا یک صفحه سفید با یک عکس و یک پنل جستجو و چند دکمه ساده است؟

۹٫ وبسایت را برای موبایل بهینه سازی کنید.

باید بدانید که در حال حاضر حداقل ۸۰ درصد از کاربران اینترنت گوشی هوشمند دارند و از این طریق به سایت‌ها سر می‌زنند، مطالعه می‌کنند و حتی خرید می‌کنند. پس وبسایت شما باید ریسپانسیو باشد و برای موبایل به طور کامل بهینه سازی شده باشد به طوری که کاربران موبایل در آن احساس راحتی کنند.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

۱۰٫ دیده شوید.

اگر می‌خواهید حضور آنلاین موثر داشته باشید و بتوانید از آن کسب درآمد کنید باید در وهله‌ی اول، توسط مخاطبان دیده شوید.

این کار با توسعه یک استراتژی سئو مناسب امکان‌پذیر است که باید با توجه به پرسونای مخاطبان و مشتریان خود که در موتورهای جستجو مواردی را جستجو می‌کنند این کار را انجام دهید. تولید محتوای مرتبط با این کار و بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها، تولید و انتشار ویدیوها و وبلاگ و مقالات و مواردی از این قبیل راه‌هایی برای دیده شدن در بستر اینترنت و موتورهای جستجو نظیر گوگل هستند.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

باید ابتدا در مورد مناسب‌ترین کلیدواژه‌ها تحقیق کنید و بدانید کاربران شما در اینترنت دقیقا دنبال چه چیزهایی هستند و متناسب با آن محتوا تولید کنید، سپس کاربران شما را پیدا می‌کنند و کم کم با شما آشنا می‌شوند و تبدیل به مشتریان شما می‌شوند. در نظر داشته باشید که سئو فرایندی تدریجی است و اصلا قرار نیست به صورت ناگهانی از آن نتیجه بگیرید و باید با سعی و تلاش مداوم و روزانه این کار انجام شود.

۱۱٫ تست و آنالیز کردن را متوقف نکنید.

ارزیابی راه‌هایی که برای رسیدن به نتایج موردنظر خود استفاده می‌کنید بسیار مهم است و باید بدانید کاربران شما چگونه با شما و وبسایت شما تعامل دارند، نرخ کلیک‌ها، ترافیک دریافتی و نرخ فروش شما شما چگونه است و کیفیت صفحات شما در موتورهای جستجو به چه صورت است و چه رتبه‌ای دارید.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

اگر صدها صفحه و مطلب دارید باید این صفحات را آنالیز کنید و میزان تاثیرگذاری هر یک را تعیین کنید و سپس با توجه به آن‌ها قدم بعدی خود را بردارید. گاهی وقت‌ها ممکن است تغییراتی را در سایت ایجاد کنید و منتظر بمانید تا نتیجه آن را ببینید، این تست‌ها می‌توانند موفقیت شما را تضمین کنند و هیچگاه نباید از انجام تست‌ها بترسید و یا آن‌ها را رها کنید. تست‌هایی نظیر A/B می‌توانند به صورت اصولی شما را در این زمینه یاری کنند.

۱۲٫ لینک‌های شکسته خود را اصلاح کنید.

با توجه به تعداد صفحات و حجم وبسایت شما ممکن است لینک‌های شکسته در وبسایت شما به وجود بیایند و کاربران حین استفاده از مطالب وبسایت شما با خطای ۴۰۴ مواجه شوند و این خبر بسیار ناخوشایندی است و بازده و کارایی وبسایت شما را دستخوش تغییرات منفی و مخرب می‌کند و تجربه کاربری وبسایت شما را در کسری از ثانیه تخریب می‌کند.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

باید برای درست کردن این لینک‌های شکسته نهایت تلاش و دقت خود را به کار ببنیدید چون این لینک‌های شکسته در رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو هم تاثیر منفی دارند. ابزارهای متعددی برای این کار وجود دارد و اغلب ابزارهای سئو امکاناتی برای اطلاع یافتن از این لینک‌ها و ترمیم آن‌ها دارند.

۱۳٫ پیشنهادات و ایده‌های تازه و خاص ارائه دهید.

اینکه چگونه بازدیدکنندگان و مخاطبان خود را تبدیل به مشتری می‌کنید و یا به قول بازاریابان آن‌ها را وارد یک قیف برای فروش می‌کنید و آن‌ها را نگه می‌دارید تا دوباره و دوباره از شما خرید کنند صرفا با ارائه ایده‌ها و پیشنهادات تازه و خاص امکان‌پذیر است. تقلید کردن از سایت‌های رقیب شاید در ابتدا برای شما منافعی داشته باشد اما تا زمانی که نتوانید صدایی مخصوص خود تولید کنید همیشه زیر سایه‌ی رقبا خواهید بود.

پیچیده نیست، اگر این کار را با مشورت همکاران و خلاقیت و ایده‌پردازی انجام دهید و تلاش و پشتکار مداوم را به کار ببندید مسلما به نتیجه خواهید رسید و تصمیمات شما در این زمینه می‌توانند تعیین کننده باشند. در ضمن از تصمیم گرفتن، شکست خوردن و دوباره بلند شدن نترسید. بسیاری از شرکت‌های بزرگی که الان می‌شناسید بارها و بارها شکست خورده‌اند اما از آن‌ها درس گرفته‌اند و رو به جلو حرکت کرده‌اند.

۱۴٫ محتوایی متناسب با پرسونای مخاطب خود تولید کنید.

اگر محتوایی می‌نویسید که کاربران را درگیر کنید باید مراقب باشید که گیر تله‌های محتوایی نیفتید. اگر برای همه محتوا تولید کنید در حقیقت برای هیچ کس محتوا تولید نکرده‌اید. محتوای شما خود شما هستید و آن چیزی که روی آن تمرکز دارید. شما به دنبال چه مشتری‌هایی هستید? پس متناسب با آن‌ها و برای آن‌ها محتوا تولید کنید و بقیه را به راحتی حذف کنید.

باید بدانید چه کسی به وبسایت شما سر می‌زند و به چه منظور سر می‌زند و چه منفعتی برای شما دارد و متناسب با آن محتوا تولید کنید. اهداف تجاری شما باید در محتوا موج بزند اما به گونه‌ای که مخاطبان متوجه آن نشوند. اگر مخاطبانی دارید که از محتوای سایت شما استفاده می‌کنند وظیفه شما این است که این مخاطبان را تبدیل به مشتری کنید و می‌دانید چیست؟ هیچ چیز به اندازه قدرت کلام تاثیرگذار نیست.

ویژگی سایت موفق – طراحی سایت تاثیرگذار با ۱۴ نکته کلیدی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *