طراحی سایت نت افزار

hosting image
ثبت دامنه چیست؟

ثبت دامنه چیست؟

ثبت دامنه چیست؟

 

 

 

دامنه اینترنتی گونه‌های بسیاری دارند که شناخت دو گونه اصلی برای قاطبه علاقمندان کفایت می‌کند. گونه اول را دامنه‌های جهانی (gTLD) و گونه دوم را دامنه‌های کشوری (ccTLD) نام‌گذاری می‌کنیم.

دامنه اینترنتی شامل نام دامنه و یک پسوند است. نام دامنه همان است که توسط شما انتخاب می‌شود و پسوند دامنه همان است که نوع کاربری وب‌سایت شما را مشخص می‌کند و محدود به کلمات ویژه‌ای است. ثبت دامنه‌های جهانی و کشوری تابع شرایط و ضوابطی است.

به برخی از دامنه‌های جهانی، عنوان دامنه آزاد (Open TLD) اطلاق شده است و ثبت آن برای هر فرد حقیقی و حقوقی آزاد است و نیاز به ارایه اسناد مثبته ندارد. اما احراز برخی شرایط برای ثبت دامنه‌های دیگر ضروری است. به‌طور مثال برای ثبت دامنه‌ای با پسوند .gov در انحصار سازمان و نهاد دولتی است.

کاربران عام نیازی به ثبت دامنه‌های خاص ندارند و می‌توانند نام دامنه خود را همراه با پسوندهای آزاد .com و .net و .org و .biz و .info و .name ثبت کنند. هر کاربر می‌تواند درخواست ثبت نام دامنه را همراه با تمامی پسوندهای آزاد ارایه کند و دامنه‌های اینترنتی در صورت احراز دو شرط ثبت می‌شوند.

ثبت دامنه چیست؟

اول اینکه پیش‌تر نام دامنه ثبت نشده باشد و دوم اینکه از مراجع رسمی و معتبر اقدام شود و هزینه ثبت دامنه برای مدت مشخص پرداخت شود. آنهایی‌که در ایران زندگی یا کار می‌کنند حق دارند تا درخواست ثبت دامنه اینترنتی را با پسوند کشوری .ir مطرح کنند.

قاطبه افرادی که راه‌اندازی وب‌سایت را در این سرزمین برنامه‌ریزی می‌کنند ثبت دامنه اینترنتی با پسوندهای com و .net و .org و .ir را پیگیری می‌کنند. متذکر می‌شوم که ثبت دامنه اینترنتی با پسوند .ir ربطی به موقعیت سرور ندارد. یعنی دامنه شما می‌تواند .ir باشد، اما هاستی که اجاره می‌کند در کارولینای جنوبی، حومه لندن، کنار آتشفشان‌های جزایر گالاپاگوس، جنگل‌های آمازون، بیشه‌زارهای گینه بیسائو یا نبش میدان شوش باشد!

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *