طراحی سایت نت افزار

hosting image
15 نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

 

 

 

در دنیای پر رونق دنیای مجازی ، راه اندازی یک سایت یا حتی وبلاگ برای ارائه مقالات و محصولات یکی از موارد ضروری و پراهمیت است. افراد مختلف حقیقی یا شرکتی و سازمانی برای اینکه بتوانند به مردم کشورشان مطالبی را که مورد نیازشان است ارائه کنند ، باید یک وب سایت خوب و مناسب و با استانداردهای روز دنیا را برپا کرده تا جوابگوی نیاز خود برای کسب درآمد و نیاز مخاطبان برای کسب اطلاعات لازم باشد.

در واقع طراحی و ساخت وب سایت به افراد امکان ایجاد فضایی برای تبلیغ کسب و کار خود و هم چنین ارائه استعدادها و نگارش های خود را می دهد و منبعی را برای کسب درآمد ایجاد می کند. راه اندازی یک سایت حرفه ای و شایسته کاربران می تواند بعد از مدتی فعالیت به یک منبع درآمد اینترنتی مناسب برای مدیر آن تبدیل شود و این مورد فقط با رعایت یک سری استانداردها و اصول و قوانین در طراحی وب سایت میسر می شود.

بنابر این در اینجا سعی کرده ایم تا مفیدترین نکات کلیدی در مورد طراحی یک وب سایت حرفه ای را بیان کنیم که امیدوارم برای شما ایده بخش و تاثیرگذار باشد.

۱ – اهداف و محتوای وب سایت

هدف اصلی از راه اندازی یک وب سایت ، جذب خواننده و کاربران از طریق موتورهای جستجو و بک لینک ها است. در ابتدای راه اندازی سایت خود سعی کنید اهداف و سیاست اصلی سایت خود را در جهت نحوه مطالب و مقالات ، خدمات و محصولات و چیزهای دیگر در راس کارتان قرار دهید. این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که اگر نوع سایت و مطالب و طراحی سایت شما نتواند کاربران را جذب کند و آنها را مجاب به بازگشت به سایتتان و خواندن مقالات شما کند، مطمئن باشید که مشتریان و خوانندگان بالقوه خودتان را از دست خواهید داد . پس از همان ابتدا نوع سایت و طراحی خوب سایت و هدف اصلی از ارائه مطالب به کاربران را مدنظر داشته باشید.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۲ – ساختار و طرح اولیه سایت

بهتر است که در ابتدای کار و بعد از تعیین اهداف اصلی سایت ، یک طرح اولیه یا به قولی اسکچ ( sketch ) وب سایت را بر روی یک تکه کاغذ ترسیم کنید تا نحوه چیدمان اولیه سایتتان را پیدا کنید . در واقع این کار باعث می شود تا یک ذهنیت ابتدایی و یک درک کلی از ساختار سایت و نحوه قرارگیری عناصر سایت در کنار هم را به سادگی و بدون طراحی بر روی کاغذ بیاورید و این کار شما را در طراحی بسیار راحتتر خواهد کرد و می توانید به راحتی ترسیم های مختلفی را داشته باشید تا در نهایت به شکل و ساختار دلخواهتان دست پیدا کنید.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۳- استاندارد طراحی وب سایت

استفاده از استاندارهای رایج جهانی در طراحی وب به شما و کاربرانتان کمک می کند تا اطلاعات و مطالب شما با ساختاری درست در تمام مرورگرها بارگذاری شده و نمایش داده شوند و یا سایت شما سریعتر در موتورهای جستجو بررسی و ایندکس شوند. در ابتدای طراحی سایت خود این نکته را مدنظر قرار دهید که هنوز هم در ایران بسیاری از افراد از اکسپلورر ۶ استفاده می کنند ، گرچه این نسخه بسیار کم در جهان استفاده می شود و در حال حاضر با روی کار آمدن مرورگرهای سریع مثل فایرفاکس و کروم هنوز هم در کشورمان از اکسپلورر ۶ استفاده می شود و شما باید حتی القدور این مرورگر را هم برای بارگذاری سایتتان مدنظر قرار دهید. سعی کنید برای رعایت استاندارها از سایت های مشهور و مرجع های معتبر استفاده و الگوبرداری کنید.

طراحی وب

۴- رنگ آمیزی وب سایت

بعد از در نظر گرفتن طرح اولیه نیاز دارید که به رنگ آمیزی سایت خود فکر کنید. بزرگترین مزیت و حسن طراحی وب در اینست که شما در استفاده از رنگ های مختلف در جهت رسیدن به یک طراحی دلنشین مختار هستید. باید به این نکته دقت کنید که در هنگام انتخاب رنگ ، از پالت رنگ ویژه و ترکیب رنگ هایی که چشمان کاربران را خسته و اذیت نمی کند ، استفاده کنید. اگر از رنگ های مختلف و غیرهمگون و آزاردهنده در طراحی خودتان استفاده کنید، مطمئنا بازدیدکننده را سریع از سایت خود بیرون خواهید کرد و سایتتان غیرحرفه ای و اذیت کننده شناخته می شود.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۵- گرافیک و رابط کاربری وب سایت

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت ، در نظر گرفتن گرافیک و نوع رابط کاربری است. با توجه به رشد روز افزون سایت های متعدد و ایجاد شدن فضای رقابتی ، شما باید در ابتدای کار نما و ظاهر سایت خود را مدنظر قرار دهید و به این نکته توجه کنید که ظاهر یک سایت نشان دهنده نوع محتوا و سلیقه مدیر آن سایت است و اگر سایتی شلوغ و پر از عناصر گرافیکی نامربوط به هم را ایجاد کنید، مطمئن باشید کاربران را از سایت خود دور خواهید کرد. هم چنین باید مطمئن شوید که رابط کاربری که با استفاده از رعایت استاندارهای مناسب در سایت خود ایجاد می کنید ، می تواند کاربران
را به بخش های مختلف هدایت کند و آنها را مجاب به استفاده از قسمت های مختلف سایت شما کند.

طراحی وب

۶-نگارش متون و نوشته ها

به این نکته توجه داشته باشید که هدف اصلی شما از راه اندازی یک وب سایت ، جلب توجه کابران از طریق نوع طراحی و قرار دادن مطالب مفید در سایتتان است. پس کاربر برای نیازش به سایت شما مراجعه می کند ، پس سعی کنید مقالات و متون خود را با فونت های مناسب و با سایز و اندازه های استاندارد و رنگ های قابل تشخیص که قابل خواندن و تفکیک دادن هستند در صفحات وب خود به کار ببرید. به این نکته هم توجه کنید که ممکن است مخاطبان شما از افراد میانسال یا کم بینا تشکیل شده باشد که اگر از فونت های ناخوانا و یا رنگ روشن و با سایزهای غیرمتعارف و یا کوچک استفاده کنید ، آنها را از دست خواهید داد.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۷-تصاویر در وب سایت

استفاده از تصاویر با کیفیت بالا در بین مطالب و در فضاهای مختلف سایت ، می تواند ارزشی معادل متن ها داشته باشد. تصاویر بسیار زیادی در سطح وب و به صورت رایگان و البته با کیفیت بالا وجود دارد که کافیست برای مطالب خود به آنها مراجعه کنید و یا از موتور جستجوگر عکسی بهره ببرید. هم چنین توجه کنید که سایز عکس ها و تصاویر استفاده شده را قبل از قرار دادن در سایتتان توسط برنامه های کم حجم کننده تصویر مثل فتوشاپ ، کم حجم و متعادل کنید تا سرعت بارگذاری و لود صفحات وب شما بیشتر شود. از به کار بردن بیش از حد تصاویر هم اجتناب کنید و تصاویر را نه خیلی کوچک و یا بزرگ به کار نبرید.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۸-فلش و اسکریپت در وب سایت

در طراحی وب سایت خود می توانید برای جذابیت آن از فلش نیز استفاده کنید ، ولی باید به جا و به اندازه کافی باشد. مثلا برای ورود به سایت ، هرگز یک فلش حجیم و بدون فایده را استفاده نکنید که کاربران را دلزده خواهد کرد. سعی کنید از منوهای فلش هم استفاده نکنید ، زیرا منوهای سایت شما تنها راه هدایت کاربران به بخش های مختلف سایتتان است.

استفاده از اسکریپت های جاوا در طراحی سایت رایج تر از فلش است ، زیرا اسکریپت های جاوا توسط مرورگرها اجرا می شوند و کاملا بستگی به مرورگر کاربران دارد و دیگر نباید نگران این بود که کاربران برنامه فلش را بر روی رایانه خود نصب کرده اند یا نه. اما سعی کنید از اسکریپت ها هم به اندازه و در صورت ضرورت استفاده کنید ، چون استفاده از اسکریپت ها نتایج مختلفی را در مرورگرهای گوناگون خواهند داشت.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۹-ساختار لینک ها در وب سایت

سعی کنید رنگ لینک ها و عناوینی که می خواهید در سایت خود به کار ببرید را ، رنگی متفاوت از رنگ پیش فرض لینک ها در نظر بگیرید . سعی کنید رنگ لینک ها را مطابق با رنگ و حال و هوای فضای وب سایتتان قرار دهید و برای تمام لینک های خود در متن ها از یک رنگ استفاده کنید تا کاربران را هم سردرگم نکرده باشید. هم چنین خط زیر لینک ها را هیچ وقت پاک یا حذف نکنید ، زیرا کاربران به نوع قرار گیری و شکل و شمایل زیرخط دار بودن لینک ها عادت کرده اند و با دیدن خط زیر یک نوشته ، سریعا می فهمند که این متن لینک شده است.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۱۰-تبلیغات در وب سایت

یک سایت بعد از مدتی برای برگشت سرمایه خود و کسب درآمد ، شروع به جذب تبلیغات در سایتش می کند. اما همین مدیر سایت نباید فراموش کند که نباید بیش از حد از تبلیغات در فضاهای مختلف سایت خود به کار ببرد . سعی کنید اگر هم می خواهید از تبلیغات استفاده کنید ، حتما قبلا فضای کافی و مناسب را برای این منظور در طراحی اولیه خود اتخاذ کرده باشید. هم چنین سعی کنید از تبلیغات های فلش و متحرک کمتر استفاده کنید تا هم چشم بازدیدکننده هایتان درد نگیرد و خسته نشود و هم سرعت لود صفحات شما بالاتر رود.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۱۱-سرعت لود و بارگذاری وب سایت

یکی از موارد سخت در طراحی وب ، لحاظ کردن سرعت و بارگذاری وب سایت است که باید در راس طراحی قرار بگیرد. یک طراح یا مدیر سایت می تواند با کاهش حجم تصاویر و کمتر استفاده کردن از عناصر گرافیکی و اسکریپت ها ، کمک مناسبی به سریع شدن لود صفحات وب خود کند. کاربران به هیچ وجه دوست ندارند که زمان زیادی را برای بارگذاری یک سایت صرف کنند. پس شما باید سرعت لود صفحات را با رعایت استانداردهای لازم تا حد ممکن بالاتر ببرید تا مشتریان خود را از دست ندهید.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۱۲-بهینه سازی و سئو وب سایت

در حین طراحی یک وب سایت ، طراح یا مدیر سایت باید با رعایت استانداردهای بهینه سازی ، سایت خود را برای موتورهای جستجو که منبع اصلی برای فرستادن کاربران به سایت ها است را فراموش نکنند. بهینه سازی و سئو سایت یک بخش مهم از طراحی وب است و طراحان باید با راهکارهای سئو کاملا آشنا باشند. با رعایت ساختار سئو و بهینه سازی مناسب کدها در هنگام طراحی و در نظر گرفتن اصول نگارش و نحوه قرار گیری مقالات در سایت ، موتورهای جستجوگر راحتتر و سریع تر می توانند عناوین و محتوای سایت را مورد بررسی و ایندکس قرار دهند.

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب

۱۳-بهینه سازی برای مرورگرها

در هنگام طراحی سایت باید مطمئن شوید که سایت شما با تمام مرورگرهای جدید و قدیم سازگار باشد. مثلا در ایران رسم است که سایت ها را برای مرورگرهای اکسپلورر ۶ تا ۹ و فایرفاکس و کروم و اپرا تنظیم می کنند. هیچ وقت سایت خود را فقط برای یک یا دو مرورگر تنظیم نکنید که کاربرانی که با مرورگرهای مختلف در سایت شما وارد می شوند را از دست خواهید داد.

طراحی وب

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

۱۴-سادگی وب سایت

قبل از راه اندازی سایت خود بر روی هاست شخصی ، سعی کنید از یک یا چند نفر خبره و کاربر عادی درخواست کنید تا طراحی شما را مورد بازبینی قرار دهند تا بتوانید عیوبی را که از چشم شما دور مانده اند را رفع کنید. همچنین تا جایی که می توانید در طراحی از سبکی ساده و دلنشین استفاده کنید تا هم کاربران را مشتاق به وارد شدن دوباره به سایتتان کنید و هم جنبه زیبایی و خلاقانه بودن را در ذهن کاربر تداعی کرده باشید.

طراحی وب

۱۵-تحلیل کاربران وب سایت

بعد از روی کار آمدن سایت ، با استفاده از ابزارهای بررسی و آنالیزی مانند گوگل آنالیز می توانید رفتار و عملکرد سایت خود و کاربرانتان را به راحتی زیر ذره بین برده تا بفهمید که طراحی سایت و مطالب و محتوای تولیدی شما مورد پسند آنها واقع شده است یا خیر. همچنین با تست رفتار کاربران در سایت می توانید متوجه این نکته شوید که ساختار سایت و نحوه بهینه سازی سایت شما در موتورهای جستجو در چه حدی خواهد بود و آیا شما نیاز به طراحی مجدد سایت و یا بهینه کردن دوباره سایت خود دارید یا نه.

طراحی وب

اگر شما به عنوان یک طراح به دنبال ایجاد فرصتی برای گسترش کسب و کار خود هستید و می خواهید با چندین طراحی خوب مشتریان دائمی کسب کنید و اگر یک فرد عادی هستید و می خواهید با مطالب و مقالات ناب و جدید در سطح وب یک شهرت و مکانی برای کسب درآمد داشته باشید، حتما باید به فکر طراحی و ایجاد یک پروژه و سایت حرفه ای و جذب کننده و دلنشین بیفتید و با اصولی که در بالا گفته شد بتوانید یک وب سایت تاثیرگذار و جلب کننده بسازید.!

۱۵ نکته کلیدی مهم در طراحی وب سایت

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *