طراحی سایت نت افزار

hosting image
گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

 

 

با گواهی SSL امنیت سایت را چند برابر کنید

اگر قصد دارید سایتی محبوب برای موتورهای جستجو داشته باشید ضرورت استفاده از گواهی SSL برای سئو سایت های ایرانی را تا انتها بخوانید.

یکی از اتفاق‌هایی که معمولا برای یک سایت ممکن است پیش بیاید، شکایت‌های کاربران از عدم اتصال به سایت و نمایش پیغام YOUR CONNECTION IS NOT SECURE در مرورگر است. کاربران اغلب با مشاهده این پیغام احساس ناامنی کرده و سایت را هر چقدر هم برای آن‌ها مهم باشد، رها می‌کنند. این پیغام زمانی در مرورگر کاربران نمایش داده می‌شود که سایتی فاقد گواهی SSL باشد. در این مطلب قصد داریم ضرورت استفاده از گواهی SSL برای سئو سایت‌های ایرانی را توضیح دهیم و شما را  با معایب و مزایا استفاده از این پروتکل امنیتی آشنا نماییم.

 

Google Safe Browsing مرورگر ایمن گوگل

مرورگر ایمن Google به محافظت از بیش از سه میلیارد دستگاه هر روز با ارائه هشدار به کاربران هنگام تلاش برای هدایت به سایت های خطرناک یا دانلود فایل های غیر مجاز می پردازد.Google Safe Browsing همچنین مدیران سایت را مطلع می کند زمانی که وبسایت های آنها توسط هکر ها و ویروس ها به خطر افتاده است و به آنها کمک می کند تا مشکل را شناسایی و حل کنند تا بازدید کننده های آنها ایمن تر باشند. حفاظت از مرورگر ایمن گوگل  در سراسر Google کار می کند و امنیت را در سراسر اینترنت افزایش می دهد.

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟گواهی امنیتی SSL چیست؟

کلمه SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer به معنای “لایه امن پروتکل” است و منظور همان پروتکل امنیتی HTTPS است که به وبسایت‌های اینترنتی فرصت می‌دهد که داده‌های خود را بین سرور و مرورگر در یک فضای امن‌تر مبادله نمایند.

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

 

زمانی که سایتی از این پروتکل امنیتی استفاده می‌نماید، مرورگر ابتدا اطلاعات را با استفاده از یک کد رمزگذاری نموده و آن را به سرور اصلی سایت ارسال می‌نماید، سپس سرور، این اطلاعات را با رمز مخصوص خود، رمزگشایی می‌کند. این فرآیند باعث می شود که هکرها یا عوامل نفوذی بدون دسترسی به  رمز امنیتی که این پروتکل برای داده‌ها و اطلاعات تعیین کرده است، نتوانند به اطلاعات کاربران و منابع سایت دسترسی داشته باشند. همین مساله باعث می‌شود که امنیت سایت تا حد زیادی افزایش یابد.

انواع گواهینامه امنیتی SSL

حال ممکن است این سوال پرسیده شود که آیا گواهی SSL انواع گوناگونی دارد؟ آیا همه انواع گواهی SSL که وجود دارند، می توانند بطور کامل امنیت یک سایت را تامین نمایند؟

گواهی نامه امنیتی SSL در انواع رایگان و پولی موجود است. اغلب هاستینگ‌ها نوع رایگان آن را در اختیار سایت‌ها قرار می‌دهند اما انواع پولی آن، مسلما تفاوت‌ها و برتری‌های بسیار بیشتری نسبت به نسخه رایگان آن دارند.

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

 

در کل سه نوع اصلی برای گواهی SSL تعریف می‌شود که به ترتیب به معرفی آنها می‌پردازیم:

  1. (DV(Domain Validation : همان‌طور که از عنوان این نوع گواهی مشخص است، جهت اعتبارسنجی دامنه سایت در نظر گرفته می شود. تنها برای افراد حقیقی که سایتی دارند و تمایل به حفظ امنیت آن داشته و می‌خواهند پروتکل HTTP را به HTTPS تغییر دهند، گزینه مناسبی است.
  2. (OV(Organization Validated: این نوع گواهی SSL برای شرکت‌ها، سازمان‌های خصوصی و دولتی کاربرد دارد و برای اینکه به وبسایتی اعطا شود باید هویت شخص درخواست کننده تایید شود. با این تفاسیر گزینه مناسبی هم برای امنیت سازمان و هم اعتبارسنجی است.
  3. (EV (Extended Validation: در واقع نوعی گواهینامه کاملا شخصی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها، بانک‌ها و مراکز دولتی است که بصورت حقوقی صادر می‌شود. بنابراین نیاز به ارسال مدارک حقوقی شرکت برای دریافت آن است.

ضرورت استفاده از گواهی SSL  برای سئو سایت

 

سئو به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که بر روی سایت صورت می‌گیرد تا سایت از نظر موتورهای جستجو محبوب گردد. بنابراین برای بالا رفتن سئو سایت باید به تمام معیارهایی که موتورهای جستجو در الگوریتم‌های خود به آن توجه دارند، توجه کرد. یکی از معیارهای بسیار مهم موتورهای جستجو برای رتبه دهی به سایت ها، امنیت یک سایت است. گوگل و سایر موتورهای جستجو از سایت هایی که امنیت کافی ندارند خوششان نمی آید و همین مساله باعث می شود که نقش گواهی SSL در بهبود سئو یک سایت بیشتر نمایان شود.

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

تاثیر SSL در سئو سایت

همانطور که گفته شد  گواهی SSL باعث افزایش امنیت سایت های اینترنتی می شود از این رو نقش بسیار موثری در سئوی سایت خواهد داشت. موتورهای جستجو رضایت کاربران و امنیت آنها را مهمترین ملاک برای رتبه دهی به سایت‌های اینترنتی قرار می‌دهند. از این رو سایت‌هایی که امن نباشند، شانس کمتری برای محبوبیت از نظر موتورهای جستجو خواهند داشت.

مزایا استفاده از گواهی SSL

 

باتوجه به تاثیر گواهی SSL در سئوی سایت، اکنون ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا این گواهی بجز فوایدی که دارد آیا ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد؟ از این رو در این بخش به معرفی مزایا و معایب گواهی SSL می پردازیم:

  • از جمله مزایا گواهی SSL می توان به افزایش اعتماد کاربران به سایت اشاره کرد. کاربران در هنگام استفاده از سایت‌هایی که دارای پروتکل امن هستند دیگر با خطای عدم امن بودن سایت مواجه نشده و با خیالی آسوده تر می توانند از سایت مورد نظر استفاده نمایند.
  • گواهی اس اس ال باعث بهبود سئوی سایت شده و جایگاه و رتبه سایت را در میان سایر سایت های اینترنتی تقویت می نماید. همین مساله باعث می شود نتایج یک سایت چشم‌گیرتر باشد.
  • این گواهینامه باعث می‌شود که داده‌ها و اطلاعات سایت در فضای امن تری مبادله شوند.

معایب استفاده از گواهی SSL

 

با وجود این مزایا ممکن است هیچ گونه معایبی برای این گواهی نامه تصور نشود اما یکی از مشکلاتی که اغلب در مورد این گواهی برای سایت های ایرانی پیش می آید ، کند شدن سرعت سایت است. از آنجا که داده ها و اطلاعات مبادله شده بین مرورگر و سرور باید رمزگذاری شوند، پروسه زمانی بیشتری طول می کشد تا اطلاعات در سایت بارگذاری شود و این مساله چنانچه سرعت اینترنت کاربران بالا باشد، چندان مشهود نخواهد بود، اما چنانچه کاربر از سرعت اینترنت پایینی برخوردار باشد با کاهش سرعت بارگذاری سایت مواجه می‌شود.

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

از طرفی اگر سایتی از همان ابتدا راه اندازی، گواهی نامه امنیتی اس اس ال را فعال نداشته باشد و پس از مدتی این گواهی را فعال نماید، آدرس‌های سایت و نحوه ایندکس شدن آنها تغییر خواهد کرد. مسئول سایت باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تغییر آدرس‌های سایت خود اقدام نماید. همین مساله ممکن است باعث افت سرعت ایندکس شدن آدرس‌های سایت توسط موتورهای جستجو شده و حتی رتبه سایت در ابتدا کاهش یابد. در برخی موارد حتی ترافیک سایت به شدت کاهش می یابد. برای جلوگیری از این مشکل باید طراحان سایت دقت داشته باشند که در همان ابتدا طراحی سایت، گواهی SSL را بر روی سایت نصب نموده و آدرس‌ها را از HTTP به HTTPS تغییر دهند.

گواهی ssl  رایگان

 

حال با وجود انواع گوناگون اس اس ال، سوالی که برای اغلب کاربران پیش می‌آید، این است که آیا نصب ssl  رایگان برای سایت‌ها مفید است؟ همانطور که می‌دانید بسیاری از هاستینگ‌ها گواهی SSL رایگان را در اختیار سایت‌ها قرار می‌دهند. این گواهی می‌تواند تا حدی اعتماد گوگل و کاربران را جلب نماید و سئوی سایت شما را در سایت‌های سنجش سئو، سبز نماید. اما نکته مهم در مورد آن این است که گواهی‌های رایگان، بسیاری از قابلیت‌های امنیتی که SSL پولی در اختیار سایت ها قرار می‌دهد را ندارند.

در واقع این نوع SSL حالت سوری داشته و بیشتر فقط برای این است که تا حدی نظر گوگل و کاربران را جلب نماید اما اگر قصد دارید امنیت کامل وبسایت خود را تامین کنید، بهتر است اندکی برای آن هزینه کرده و گواهی SSL پولی را خریداری کنید.

گواهی SSL و تاثیر گواهی امنیتی SSL بر سئو سایت چیست؟

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *