طراحی سایت نت افزار

hosting image
صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

 

 

 

 

صفحه فرود به چه معناست؟

قبل از هرچیز، از شما می‌خواهیم تصور کنید در یک مهمانی هستید. در این مهمانی، افراد مختلفی حضور دارند و شما هم تقریباً کسی را نمی‌شناسید. اول سراغ چه کسی می‌روید؟ ملاک شما برای شروع گفتگو و آشنایی با دیگران چیست؟

تجربه نشان داده که بیشترِمان در لحظه‌ی نخست، مِلاکی به جز ظاهر آن شخص نداریم. اجازه دهید مثال را به شکل دیگری مطرح کنیم: از قبل به شما گفته شده که باید با آقای کریمی صحبت کنید، ایشان پزشک متخصص مغز و اعصاب است، ۴۵ سال سن دارد و یک اتومبیل ب‌.ام‌.و سری ۵ سوار می‌شود. این شخص به نظر شما چه شکلی است؟ انتظار دارید با چه آدمی مواجه شوید؟ آیا امکان دارد ظاهرش باعث شود فکر کنید که در مورد شغل و منزلت اجتماعی او به شما دروغ گفته شده است؟

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

بیشتر افرادی هم که برای نخستین بار به وب‌سایت ما سر می‌زنند چنین حالتی دارند. آیا اولین صفحه‌‌ای که با آن مواجه می‌شوند با تصورات آنان مطابقت دارد؟ آیا جذب سایت ما خواهند شد یا صفحه را بسته و دیگر به ما سر نخواهند زد؟ چه کار کنیم که تاثیر اولیه خوبی روی مخاطب داشته باشیم؟ ما در چنین مواقعی عبارت صفحه فرود (یا همان Landing Page) را شنیده‌ایم. اما این صفحه فرود چیست و چه کاربردی دارد؟

در ادامه تلاش کرده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید! قبل از هرچیز، به یک تعریف می‌پردازیم.

صفحه فرود یا Landing Page دقیقاً چیست؟

همان طور که حدس زده‌اید، صفحه فرود یا Landing Page، صفحه‌ای ساده و مجزا در وب‌سایت شماست که به هدف جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده است. دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود می‌آید؛ درست مانند یک مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاه است و بعد از پیاده شدن از هواپیما، مجال بازدید از شهر را خواهد داشت.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

در اینجا اجازه بدهید به جای آنکه بگوییم صفحه فرود چیست، بگوییم که چه چیزی نیست. اهمیّت این توضیح در اینجاست که تعاریف گوناگونی از صفحات فرود وجود دارند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برای مثال، هر صفحه قدیمی در یک سایت که بتوان روی آن “فرود آمد” لزوماً یک صفحه فرود نیست. بازارایاب‌های دیجیتال، بین یک Landing Page و یک صفحۀ عادی (مثلاً نخستین صفحۀ یک سایت)، تفاوت قائل هستند.

هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:

  1. دارای یک فرم است.
  2. صرفاً برای جمع‌آوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.

به عبارت دیگر، همۀ صفحات فرود، نوعی صفحۀ وب هستند، اما هر صفحه‌ی وب Landing Page به حساب نمی‌آید.

همان طور که در شکل زیر می‌بینید، با باز کردن وب‌سایت خبرگزاری ایسنا، در صفحۀ اول با انبوهی از لینک‌ها، تصاویر و تبلیغات مواجه می‌شویم (کاری به خوبی یا بدی طراحی سایت نداریم). قطعاً صفحه‌ی زیر یک صفحه فرود محسوب نمی‌شود.

آنچه در تصویر بالا می‌بینیم، صفحه اصلی یا Homepage نام دارد که معمولاً کاربردهای گوناگونی دارد. این صفحه، بسته به نوع و هدفِ سایت، ممکن است شما را به بازدیدکنندگان معرفی کند، محصولات شما را نمایش دهد یا یک ویدیوی آموزشی پخش کند. صفحه‌ی اصلی شما احتمالاً فراخوان‌‌ها و فرم‌های متفاوتی هم دارد، از جمله لینک ثبت نام، دکمه امتحان کردن مجانی، لینک‌های خرید، تبلیغات و … . این صفحه به یک منظور مشخص طراحی نشده است، بلکه انواع گوناگون محتوا در آن دیده می‌شود.

بیایید نگاهی به سایت آمازون بیندازیم. صفحه اول آمازون پر از CTAهای قابل کلیک است، اما این صفحه برای رسیدن به یک منظور خاص ساخته نشده و به همین خاطر یک صفحه فرود به حساب نمی‌آید. صفحات فرود معمولاً تک‌منظوره هستند و یک Call to Action هم در آنها دیده می‌شود.

صفحه فرود

البته سایت آمازون دارای هزاران صفحه فرود است. Landing Pageها تک منظوره هستند و یک Call to Action دارند. در این مثال، هر محصول یک صفحه‌ی مجزا برای خودش داشته و تنها هدف از ساخت این صفحه این است که کاربر روی دکمه “اضافه کردن به صفحه خرید” کلیک کند. چنین صفحه‌ای، یک صفحه فرود به حساب می‌‌آید.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  طراحی سایت و تولید محتوای جالب برای جذب گوگل و بهبود سئو

صفحه فرود

به عنوان مثالی دیگر، صفحه نخست وبسایت پونیشا که همان اول شما را دعوت به همکاری می‌کند، یک صفحه فرود محسوب می‌شود.

صفحه فرود

هدف از ایجاد یک صفحه فرود چیست؟

وبسایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین به طور کلی با ایجاد لندینگ پیج ها، سه هدف را دنبال می‌کنند:

  1. فروش مستقیم
  2. ایجاد مخاطب
  3. برقراری ارتباط

۱-فروش مستقیم

تصور بیشتر افراد از صفحات فرود، مربوط به وب‌سایت‌های فروش محصولات یا خدمات است. اگر تا به حال در اینترنت چیزی خریده‌ باشید، حتماً این صفحات به چشم شما خورده‌اند. در تجارت الکترونیک، صفحه فرود مربوط به فروش مستقیم، معمولاً صفحۀ یک محصول خاص است. صفحات رزرو صندلی‌های سینما یا مشابه آن نیز نوعی صفحه فرود محسوب می‌شوند.

هدف اصلی از ساخت این صفحات فرود، فروش است. شما می‌توانید صفحات فرود خود را در صفحات دیگر تبلیغ کنید، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و هر کار دیگری که لازم است را انجام دهید تا ترافیک صفحه فرود خود را بالا ببرید.

نگاهی به صفحه فرود زیر بیندازید. هدفِ اصلی از ساخت صفحه‌ی زیر این بوده که مخاطبان را به خرید این محصولات بهداشتی وادارد. طراحی صفحه ساده است و چندین دکمه فراخوان عمل هم دارد.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

صفحه فرود

۲-ایجاد مخاطب

این نوع صفحات به عنوان صفحاتِ جذب مخاطب هم شناخته می‌شوند. این نوع خاص از صفحات فرود، برای جمع‌آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان طراحی شده‌اند. هدفِ اصلی آنها هم بدست آوردن اطلاعاتِ شخصی مثل آدرس ایمیل، نام و نام‌خانوادگی و اطلاعات دیگری است که می‌تواند برای ارتباط بعدی با مخاطب به کار رود.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

فُرم‌های موجود در صفحات ایجاد مخاطب، معمولاً طولانی‌تر بوده و پر کردن‌شان نسبت به یک صفحه فروش مستقیم به زمان بیشتری نیاز دارد. این فُرم‌ها ممکن است شامل بخش‌هایی باشند که مخاطب می‌تواند سلیقه‌، علایق و ویژگی‌های شخصی خود را نیز در آنها وارد کند. صفحات ایجاد مخاطبی که طراحی می‌کنید باید برای بازدیدکنندگان آنقدر ارزشمند باشند که بتوانند نرخ تبدیل سایت شما را به صورت قابل توجهی افزایش دهند.

این نوع از لندینگ پیج می‌تواند برای موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • یک کتاب الکترونیکی رایگان
  • ثبت نام در یک سمینار آنلاین
  • راهنما
  • ثبت نام در خبرنامه

تصویر زیر، مثال خوبی از این نوع صفحه فرود است.

صفحه فرود

۳-برقراری ارتباط

این صفحات فرود که به آنها Click-through هم می‌گویند، به شما امکان می‌دهند بازدیدکنندگان را در مراحل مختلف کار همراهی کنید و جزو روش‌های پیشرفته بازاریابی محسوب می‌شود. این لندینگ‌ پیج‌ها، ترکیبی از دو نوع فروش مستقیم و ایجاد ارتباط هستند. هدف آنها هم هدایت افراد و تشویق آنها به حرکت در طول مسیر فروش است. این نوع از صفحات فرود، افراد را به صورت مستمر به کلیک کردن روی لینک‌های جدید واداشته و آنها را در سایت نگه می‌دارند.

روش کار به این صورت است که وقتی مخاطبی وارد صفحه اول شما شده و از آنجا وارد صفحات بعدی می‌شود، به صورت خودکار و هدفمند از طریق لینک‌های موجود، در مسیر فروش هدایت می‌شود. استفاده از این صفحات واقعاً جواب می‌دهد، مخصوصاً به این دلیل که تمامی افرادی که روی تبلیغات آنلاین یا صفحات اجتماعی شما کلیک نمی‌کنند، لزوماً آمادۀ خرید از شما نیستند و نیاز است اندکی جلوتر بیایند.

صفحات فرود Click-through به شما کمک می‌کنند افرادی را که وارد فرآیند بازاریابی شما شده‌اند در نهایت به مشتری خود تبدیل کنید. این صفحات فرود با توجه کردن به علاقه‌های مشتری، نرخ تبدیل (Conversion Rate) را بالا می‌برند. صفحات برقراری ارتباط، تلاش می‌کنند که مشتری را کم کم با محصول یا خدمت ارائه شده آشنا کرده و در مرحله آخر کار فروش را نهایی کنند.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ (قسمت ۱)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *