طراحی سایت نت افزار

hosting image
چندنکته طلایی برای شروع برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

پاسخ به اینکه بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت چیست و مقایسه زبان php و پلتفرم ASP.NET برای طراحی سایت مبحثی تمام نشدنی بین برنامه نویسان است و معمولا کاربران نیز در انتخاب یک زبان برنامه نویسی خوب برای طراحی سایت دچار سردرگمی می شوند. بر این اساس در این مقاله سعی کرده ایم زبان های برنامه نویسی برتر دنیا را معرفی کرده و دو زبان پر رقابت PHP و پلتفرم ASP.NET از جوانب مختلف بررسی نماییم.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

ASP.net

ASP.NET مخفف Active Server Page بوده و برخلاف تصور عموم یک زبان برنامه نویسی نیست، در واقع ASP.NET یک تکنولوژی و پلتفرم برای توسعه طراحی وب است که کدهای آن می تواند به هر کدام از زبان های زیر نوشته شوند:

  • #C
  • Jscript
  • #J
  • Visual Basic.NET
  • Java

ASP.NET توسط مایکروسافت تقریبا همزمان با C# به جهان معرفی شد و بر همین اساس C# مهمترین و شناخته‌شده‌ترین زبانی است که از .Net استفاده می‌کند.

پایگاه داده مورد استفاده در ASP.NET، پایگاه داده Microsoft SQL Server است.

برخی از ویژگی های مهم ASP.NET

  • کاربری بسیار عالی برای توسعه دهندگان دارد.
  • پلتفرم بسیار عالی برای برنامه های سازمانی می باشد.
  • پشتوانه قوی چون مایکروسافت را دارد.
  • امکانات و ابزار بسیاری برای برنامه نویسان دارد.
  • سازگاری بسیار بالا برای ویندوز دارد.
  • دارای پشتیبانی بسیاری از زبان های برنامه نویسی و کارکرد بسیار خوب با #C می باشد.
  • open source نبوده و دارای منابع کد شده می باشد.
  • بر پایه سیستم عامل ویندوز می باشد.
  • دارای ظرافت بیشتری بوده و کدها می بایست نظم بیشتری داشته باشند.

با استفاده از ASP.NET شما قادر به تولید نرم‌افزارهای تحت وب که روی سیستم عامل ویندوز نصب می شود هستید که در حال حاضر بیشترین سهم از بازار سیستم عامل ایران را به صورت عام در اختیار دارد.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

ASP.NET برای راه اندازی چه پروژه هایی مناسب است؟

  • طراحی سایت ها سازمانی و بزرگ باسطوح دسترسی مختلف
  • طراحی سایت با استفاده از ساختارهای نوین برنامه نویسی مانند MVC
  • راه اندازی نرم افزار به صورت شی گرا

اگر به دنبال توسعه ساختار و پشتیبانی سیستم در دراز مدت هستند و دید کوتاه مدت به پروژه ندارید از دات نت استفاده کنید.

PHP

PHP یکی از زبان های برنامه نویسی قدرتمند می باشد که به صورت کد باز عرضه می گردد و اسکریپت ها و کدهای رایگان زیادی دارد. یادگیری و آموزش PHP آسان بوده و کد زنی در آن بسیار ساده است. سیستم های مدیریت محتوای رایگان  نظیر جوملا و وردپرس از PHP استفاده می کنند.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

برخی از ویژگی های مهم PHP

  • open source بوده و دارای منابع کد باز می باشد.
  • کم هزینه و دارای یادگیری آسان می باشد.
  • بر پایه سیستم عامل لینوکس می باشد.
  • دارای پایگاه داده mysql

PHP برای راه اندازی چه پروژه هایی مناسب است؟

  • طراحی سایت و راه اندازی پروژه هایی که در مقیاس های بزرگ عملیاتی اجرائی نمی شود.
  • طراحی سایت و راه اندازی پروژه ها با استفاده از کدها و اسکریپت های رایگان
  • طراحی سایت راه اندازی پروژه ها با سرورهای لینوکسی

مقایسه سرعت، امنیت و هزینه

1. زبان های برنامه نویسی PHP و ASP.NET تفاوتی در سرعت وب سایت ندارند. در واقع می توان گفت عواملی مانند سرور دیتابیس، پهنای باند، محتوای وب سایت و… در سرعت وب سایت تاثیر گذار هستند.

2. در ASP.NET کدها به دلیل اینکه با فرمت dll کد می‌شوند، از امنیت بالایی برخوردارند و امکان سرقت کدها وجود ندارد، ولی کدهای PHP به دلیل Open Source بودن بیشتر در معرض سرقت و انتشار غیرقانونی قرار دارند که البته راهکارهایی برای کد کردن و محافظت از کدهای PHP نیز وجود دارد و شرکت‌های بزرگ در این زمینه نرم‌افزارهایی را به صورت تجاری روانه بازار ساخته‌اند. ولی با این حال شاهد این هستیم که باز هم کدهای PHP به صورت غیرقانونی منتشر می‌شوند و در این زمینه می‌توان عملکرد NET. را موفق‌تر دانست.

3. طراحی سایت با استفاده از PHP به دلیل استفاده از لینوکس و کد باز بودن نسبت به ASP.NET کم هزینه تر می باشد.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

نمودار زیر میزان محبوبیت زبان های برنامه نویسی در سال 2017 را نشان می دهد: (منبع: وب سایت https://stackify.com)

 بهترین زبان برنامه نویسی

اکثر این اطلاعات که از تجزیه و تحلیل نتایج موتور جستجو و بر اساس متغیرهایی مانند تعداد توسعه دهندگان حرفه ای در سراسر جهان، دوره های آموزشی و فروشندگان شخص ثالث و بسیاری از موارد دیگر بدست می آید.

نمودار زیر میزان تقاضای زبان های برنامه نویسی مختلف را نشان می دهد: (منبع: وب سایت https://stackify.com)

بهترین زبان برنامه نویسی

به این نکته توجه نمایید که معمولا در ایران برنامه نویسی سایت با استفاده از زبان های PHP یا ASP.NET انجام می شود و این دو جزو زبان های برنامه نویسی رایج تحت وب در ایران می باشند.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

در این قسمت زبان های برنامه نویسی برتر دنیا را معرفی می کنیم:

JAVA
زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان برنامه نویس شی گرا می باشد که که برای ایجاد برنامه های کاربردی با کیفیت کارآمد برای هر دو کامپیوتر و تلفن های همراه استفاده می شود. جاوا پس از زبان های مختلف مانند C++ ،C و غیره توسعه داده شده است. این زبان چند منظوره و پلتفرم مستقل است و در هر پلتفورمی از جمله Windows Android ،iOS ،Linux و غیره استفاده می شود.

#C
C#یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به برنامه امکان می‌دهد که در پلتفرم‌های مختلف نرم‌افزار مورد نظر خود را توسعه بدهید. من اسمش را زبان برنامه نویسی میانبر می‌گذارم. زبانی که با آن هم می‌توانید اپ اندروید، iOS بنویسید و هم سایت و سرویس‌های سمت سرور را توسعه بدهید. یعنی C#می‌تواند تقریبا یک چرخه کامل در محصولات نرم‌ افزاری را پشتیبانی کند.

C++ / C
زبان برنامه نویسی C را می توان مادر تمام زبان های برنامه نویسی مدرن به شمار آورد. تقریبا تمام زبان های برنامه نویسی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، حداقل چند ویژگی از این زبان را به ارث برده اند.
زبان C به صورت گسترده برای توسعه نرم افزارهای کوچکترین میکروکامپیوترها تا بزرگترین کارخانه ها و ابر کامپیوترها به کار گرفته شده است.

با افزایش پیچیدگی برنامه هایی که در C نوشته می شدند، مفاهیم شی گرایی از قبیل کپسوله سازی و چند ریختی برای مدیریت این پیچیدگی ها مورد استفاده قرار گرفتند که در نهایت به توسعه زبان ++C منجر شد.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت
JAVA SCRIPT
علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوا اسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی متن‌ محور است و می‌تواند به عنوان بخشی از یک اپلیکیشن مبتنی بر وب، فعالیت کند. جاوا اسکریپت درون کدهای HTML قرار می گیرد و بر روی مرورگر بازدید کننده اجرا می شود. جاوا اسکریپت توانایی تغییر در محتویات المان های نمایش داده شده را بر روی مرورگر فرد بازدید کننده دارد بطوریکه امکان پویا سازی یا دینامیک شدن صفحات بوجود می آید.

برخی مردم به علت شباهت اسمی، جاوا و جاوا اسکریپت را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالیکه این دو زبان گرچه در ظاهر و کلمات شبیهند ولی بطور ساختاری بایکدیگر متفاوتند.

PHP
این مورد در ابتدای مقاله به طور کامل بررسی کرده ایم.
PERL
پرل زبان برنامه‌نویسی تفسیری و سطح بالا، شی‌گرا و یک زبان سمت سرور قدرتمند است و به طور غالب متاثر از زبان برنامه نویسی قدرتمند C می باشد. نكته ای كه باعث محبوبیت زبان پرل در میان برنامه نویسان شده است رایگان و اپن سورس بودن این زبان می باشد.
PYTHO
پایتون 
در مقایسه با زبان‌های بزرگ یک زبان نسبتاً جدید به شمار می‌رود. پایتون در پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شود؛ یعنی شما می‌توانید از پایتون در هر جایی که می‌خواهید استفاده کنید. پایتون از تمام پلتفرم‌های بزرگ، مهم و پرکاربرد به خوبی پشتیبانی می‌کند و حتی برخی از پلتفرم‌های موبایل را هم شامل می‌شود.
RUBY
روبی یک پیاده‌سازی براساس برنامه جاوا است و برای بیشتر سیستم عامل های رایج مانند انواع یونیکس، لینوکس، DOS، ویندوز، MAC-OSX و … ارائه شده است و برای ساخت برنامه های تحت وب، شبیه ساز ها، مدل های سه بعدی، برنامه تجاری، رباتیک، شبکه، علوم مخابراتی، سیستم های مدیریت سیستم و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *