طراحی سایت نت افزار

hosting image
زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

یکی از گام‌های مهم در شروع به کار با اندروید، انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید است. همین که تصمیم گرفته‌اید، قطعا اولین گام در این سفر برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید تمام عیار و کامل است. همانطور که می‌دانید، یادگیری کدهای محتلف و کدنویسی می‌تواند گاهی پیچیده و سخت باشد و گاهی اوقات حتی نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید. اما اگر بدانید باید از چه زبان برنامه نویسی برای انروید استفاده کنید، اطلاعات لازم درباره این زبان برنامه نویسی را بدانید و همین طور زمان مناسب برای آغاز کد نویسی را درست حدس بزنید، خیلی از این پیچیدگی‌ها از سر راه شما برداشته می‌شود.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

در این مقاله لیداوب، قصد داریم یکی از این مشکلات را از سر راه شما برداریم. ما با مرور کردن زبان‌های مختلف برنامه نویسی اندروید و معرفی هر کدام به صورت جداگانه، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید.

تعیین زبان برنامه نویسی برای شروع، به این بستگی دارد که می‌خواهید چه کاری انجام بدهید و هنگامی که شما زبان برنامه نویسی مورد نظر را یاد گرفتید، می‌توانید IDE و ابزارهایی را که با زبان مورد نظر شما همخوانی دارند را پیدا کنید.

انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید

برای شروع به توسعه یک برنامه اندروید، باید پیش از هر چیز یک زبان برنامه نویسی انتخاب کنید . تفاوت بین زبان‌های برنامه نویسی اندروید می‌تواند مقداری پیچیده و متنوع باشد، اما در آخر همه چیز به خود شما بستگی دارد. این شما هستید که باید ببینید به کدام زبان علاقه دارید و دوست دارید با آن کار کنید.

در اینجا به طور مختصر در مورد هر زبان توضیح داده شده است.  شما می‌توانید با بررسی هر کدام و انجام تحقیقات بیشتر، هر کدام از زبان‌ها که به نظر شما جالب‌تر بود را انتخاب کنید.

برنامه نویسی اندروید

برای برنامه نویسی اندروید، زبان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، که در ادامه چند تا از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

زبان برنامه نویسی Java

هنگامی که صحبت از برنامه نویسی اندروید می‌شود، اولین و محبوب‌ترین گزینه جاوا است. جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

اولین قدم در برنامه نویسی اندروید نصب برنامه Android Studio است. این برنامه با اندروید SDK  (مجموعه‌ای از ابزارهایی که برای توسعه برنامه‌های اندروید طراحی شده اند) بسته بندی می‌شود و این یعنی همه چیزهایی را که نیاز داریم در یک جا جمع شده است.

برنامه نویسی اندروید

«آموزش رسمی و اسناد» از گوگل شروع کار را برای ما راحت می‌کن، و بیشترین تعداد زیادی کتابخانه (کد رایگان برای ارتقاء برنامه ها) و آموزش‌هایی که روی این روش تمرکز می‌کنند را در این صفحه گوگل می توان پیدا کرد.

جاوا توسط Sun Microsystems در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و در قسمت‌های زیادی از برنامه نویسی مورد استفاده قرار گرفت. کدهای جاوا توسط یک ماشین مجازی روی دستگاه‌های اندروید تفسیر و اجرا می‌شوند.

متاسفانه، جاوا مقداری پیچیده است و این پیچیدگی بزرگ‌ترین مانع برای بسیاری از افرادی است که می خواهند شروع به برنامه نویسی اندروید کنند. اندروید یک زبان برنامه نویسی شی گرا با موضوعات گیج کننده است، مانند ساختارها، خطاهای اشاره گر و بسیاری از ساختارهای پیچیده دیگر که اگر جاوا SDK را به این‌ها اضافه کنیم، همه چیز پیچیده‌تر می شود. وقتی برای اولین بار سراغ کدنویسی اندروید می‌روید، باید به مبارزه‌ای برای دانستن اینکه جاوا چیست و اندروید چگونه کار می‌کند، بروید. برنامه نویسی با استفاده از جاوا همچنین نیاز به درک پایه‌ای از مفاهیم گریدل ( مانند Manifest Android و XML ) است.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

البته همه این‌ها به این معنی نیست که جاوا یک زبان برنامه نویسی بد است. برخلاف آن، این اشتباه است که یک زبان را بد بدانیم. همچنین درست است که بسیاری از ناراحتی های جاوا وجود دارد، ولی می‌توان با جاوا یک کد تمیز (Clean Code) را نوشت. به همین دلیل بسیاری از مردم جاوا را دوست دارند و همچنین یکی از گسترده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید در دنیا است که تقریبا همه کاره است. با توجه به جدول PYPL (محبوبیت زبان های برنامه نویسی)، جاوا محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی بین برنامه نویسان است.

اندروید استودیو در طول چند سال گذشته روز به روز قوی تر شده و ویژگی‌هایی مانند طراح بصری و سیستم پیشنهادات که باعث می‌شود پردازش یکنواخت‌تر و شفاف‌تر باشد به آن اضافه شده است. پس ارزشش را دارد، حتی اگر سختی راه جلوی پیشرفت سریع ما را بگیرد، سراغ زبان برنامه نویسی جاوا برویم و برای توسعه اپلیکیشن اندروید از آن استفاده کنیم.

برنامه نویسی اندروید

برای کسانی که می خواهند برنامه نویسی اندروید را به طور کامل تجربه کنند، جاوا بهترین زبان برای شروع است. و کسانی که از کدهای پیچیده بیزار هستند، می‌توانند آموزش‌های بیشتری را دنبال کنند. اگر شما یک توسعه دهنده اندروید مبتدی هستید و می‌خواهید برنامه نویسی اندروید را تجربه کنید و یا فقط می‌خواهید به خاطر یادگیری شروع کنید، توصیه می‌کنم با زبان ساده‌تری کار خود را آغاز کنید و بعد از آنکه مقداری یاد گرفتید و تجربه کسب کردید سپس به سراغ جاوا بروید.

یک نکته:

گفتنی است که امکان استفاده از جاوا در Unity نیز وجود دارد. در رابطه با Unity در بخش سی شارپ توضیح داده شده است . توجه داشته باشید که زبان جاوا شاید مقداری پیچیده باشد ولی راحت تر میتوان به Android Studio انتقال داد.

Kotlin

کوتلین اخیرا به عنوان یک زبان رسمی دیگر برای اندروید معرفی شده است. بعضی از گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که زبان کوتلین به سرعت در حال پیشرفت است و احتمالا می‌تواند به Swift بعدی تبدیل شود.

همانند جاوا، زبان کوتلین هم در ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود. تفاوت کوتلین با جاوا در این است که پیچیدگی‌های جاوا را ندارد و این یعنی که زبانی ساده‌تر برای یادگیری است. همچنین خطاهایی مانند Null point exceptions و Excuses در کوتلین وجود ندارند. به طور خلاصه اگر اولین بار است که می‌خواهید برنامه نویسی اندروید را شروع کنید، این زبان انتخاب مناسبی برای شما است.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید

قطعا کوتلین بهترین نقطه شروع برای مبتدیان است و با کوتلین هم می‌توان از اندروید استودیو استفاده کرد. با این وجود هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم زبان‌هایی چون C# یا Unity ساده‌تر هستند و همچنین پشتیبانی از این زبان‌ها نسبی است.

با این حال، کوتلین قطعا جز بهترین‌ها است و می‌تواند آسان ترین ورودی برای یادگیری برنامه نویسی اندروید باشد. حتی این احتمال وجود دارد که این زبان برنامه نویسی، روزی به عنوان زبان اول گوگل انتخاب شود.

++C / C

عادلانه است اگر بگویم که بهتر است از این زبان برای برنامه نویسی اندروید استفاده نکنید. اندروید استودیو از کدهای سی و سی پلاس پلاس با استفاده از Android NDK پشتیبانی می‌کند. این بدین معنی است که نمی توان کدها را در دستگاه مجازی اندروید اجرا کرد و به صورت اولیه روی دستگاه اجرا می‌شود و این امکان را می‌دهد که روی مواردی مانند حافظه کنترل بیشتری داشت. برای برنامه‌های سنگین همانند بازی‌های 3D این امکان وجود دارد که عملکردهای اضافی را از روی دستگاه برداشت تا یک برنامه بهینه داشته باشیم. همچنین می‌توان از کتابخانه‌های C یا ++C استفاده کرد.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید

با این حال، باز هم استفاده از این زبان بسیار سخت است و اگر قصد تولید یک بازی دارید بهتر است از موتورهای بازی‌سازی استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی #C

سی شارپ یک نسخه ساده تر و شی گرا از C و ++C است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این زبان دارای قدرت ++C و آسان بودن ویژوال بیسیک است و همچنین به عنوان یک نسخه ساده از جاوا نیز نام برده می شود. همانند جاوا، سی شارپ نیز قابلیت بازیافت حافظه (زباله‌روبی ) را دارد و این یعنی نیازی به نگرانی در مواردی مانند کمبود حافظه و آزاد کردن رم وجود ندارد. در عین حال سی شارپ جدید تر از جاوا است. انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید معمولا بستگی به سلیقه فرد دارد.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

اگر میخواهید شروعی آسان و در عین حال قدرتمند داشته باشید پیشنهاد میشود از ترکیب #C و Unity استفاده کنید. یونیتی یک موتور بازی سازی ( یعنی میتواند محاسبات فیزیکی و رندرهای گرافیکی 3D را انجام دهد) و یک IDE همانند اندروید استودیو است. یونیتی یک ابزار رایگان است و به کمک آن میتوان بازی ها را به طرز باورنکردنی به راحتی ایجاد کرد، و فقط با چند خط کد میتوان یک بازی را در کمتر از یک ساعت ایجاد کرد. بدون اغراق یونیتی واقعا قدرتمند است، و ابزار مورد استفاده بسیاری از استودیوهای بازی سازی در گوگل پلی است. و همچنین یونیتی مولتی پتفرمی است.

برنامه نویسی اندرویدیونیتی برای ایجاد بازی مناسب است ولی اگر می خواهید یک برنامه اندروید که مطابق با استانداردهای گوگل باشد را تولید کنید استفاده از یونیتی غیر استاندارد است و شما را محدود میکند ، ولی اگر قصد توسعه یک بازی را دارید یونیتی کاملا مناسب و حرفه ای است.

ولی اگر برای یادگیری یونیتی مشتاق نیستید میتوانید از Unreal و یا GameMaker استفاده کنید.

همچنین سی شارپ میتواند با Xamarin در ویژوال استودیو مورد استفاده قرار گیرد. که میتوان از مزیت چند سکویی ( cross platform ) نیز استفاده کرد ( یک پایه کد برای اندروید و iOS ) . برای یک مبتدی این مسیر مقداری دشوار است اما برای یک شرکت کوچک که میخواهد یک برنامه برای اندروید و iOS ایجاد کند مناسب است.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

BASIC

در قسمت سی شارپ گفتیم که سی شارپ داری قدرت C و آسانی Visual Basic است. زبان برنامه نویسی Basicیک نقطه شروع لذت بخش برای یادگیری برنامه نویسی است. اما متاسفانه به طور رسمی توسط اندروید استودیو پشتیبانی نمی‌شود و نمی‌توان از بیسیک در Unity یا Xamarin استفاده کرد. اما خبر خوب این است که یک گزینه کم‌تر شناخته شده در بیسیک به نام B4A وجود دارد. B4A مخفف BASIC 4 Android و همانطور که از اسم آن معلوم است، امکان استفاده از بیسیک در اندروید را ایجاد می‌کند. B4A اولین انتخاب برای برنامه نویسان نیست، اما همیشه بهتر است گزینه‌های بیشتری داشته باشید.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید

B4A به عنوان یک RAD یا Rapid Application Development طراحی شده است. این زبان یک گزینه عالی برای برنامه نویسی است و می توان با آن برنامه‌های قدرتمندی ساخت، ولی این زبان برای بازی سازی مناسب نیست و نکته دیگر این که B4A تنها زبانی است که در فهرست ما وجود دارد و به صورت رایگان در دسترس نیست.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

Corona برای اندروید

کورونا یکی دیگر از گزینه‌های ساده برای برنامه نویسی اندروید است که بسیار قدرتمند است و قدرت کنترل بسیاری ارائه می‌دهد. در LUA می‌توان کد نویسی کرد که این کدنویسی بسیار ساده تر از جاوا است و همچنین توسط Corona SDK (کیت توسعه نرم افزار) همه چیز ساده‌تر هم می‌شود. پشتیبانی از تمام کتابخانه‌های بومی، اجازه می‌دهد تا شما برنامه خود را برای سیستم عامل‌های مختلف منتشر کنید. از کورونا به طور کلی برای تولید بازی استفاده می‌شود اما در موارد مختلفی دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید از یک ویرایشگر متن مثل Notepad++ برای وارد کردن کدهای خود استفاده کنید و می‌توانید کدها را در شبیه‌ساز بدون اینکه کامپایل شوند اجرا کنید و به کمک ابزار آنلاین به راحتی می‌توان از برنامه اندروید نوشته شده، خروجی APK گرفت.

برنامه نویسی اندروید

کورونا نیاز به دانش برنامه نویسی دارد، اما نقطه شروع خوبی برای برنامه نویسی است. در عین حال، مطمئنا محدودیت‌هایی وجود دارد، اما چند پله‌ای شما را به تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌کند. این گزینه برای افرادی که می‌خواهند برنامه نسبتا ساده ای ایجاد کنند خوب است، اما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای مناسب نیست.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

PhoneGap

در نهایت آخرین گزینه ما برای برنامه نویسی اندروید استفاده از PhoneGap است. PhoneGap توسط Apache Cordova طراحی شده و اجازده می‌دهد تا با استفاده از کدهایی که برای ایجاد یک وب سایت (HTML, CSS and JavaScript) استفاده می‌کنیم یک برنامه اندروید ایجاد کنیم. در واقع همانند نمایش یک صفحه وب عمل می‌کند اما یک برنامه اندروید در خروجی می‌دهد. PhoneGap همانند یک پل عمل می‌کند و به برنامه نویس اجازه دسترسی به برخی ویژگی‌ها مانند دوربین یا شتاب‌سنج را می‌دهد.

برنامه نویسی اندروید

در واقع این برنامه نویسی اندروید نیست و تنها برنامه نویسی واقعی JavaScript است. برای بسیاری از وظایف این گزینه مناسب است اما اگر می‌خواهید بگویید که یک برنامه نویس اندروید هستید، بهتر است یکی دیگر از گزینه‌های موجود در لیست را انتخاب کنید.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

نتیجه گیری

خب تمام شد امیدوارم که خسته نشده باشید! گزینه‌های ساده دیگری همچون Python هم وجود دارد، اما در غیر این صورت از گزینه‌های مختلفی همچون Java و Kotlin و C و #C و BASIC هم می‌توان استفاده کرد.

برنامه نویسی اندروید

انتخاب زبان برنامه نویسی بستگی به سلیقه و اهداف شما دارد، اما هر انتخابی که انجام دهید، متوجه خواهید شد که یادگیری کد نویسی یک تجربه فوق العاده با ارزش و لذت بخش است و یادگیری برنامه نویسی با اندروید بهترین نقطه شروع است. اگر هر گونه سوال در رابطه با برنامه نویسی اندروید داشتید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

زبانهای موردنیازبرای برنامه نویسی اندروید

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *