طراحی سایت نت افزار

hosting image
فوت و فن سئو کارها

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

 

۱- آیا نرخ کلیک در سرچ معمول گوگل بر سئو تاثیر دارد؟

(نتایج معمولی ، سرچ معمول، جایگاه طبیعی سایت و مانند آن به معنی نتایجی غیر از نتایج تبلیغات کلیکی گوگل یا همان گوگل ادرودز است.)

ما میدانیم که ماشین ها قابلیت یادگیری دارند و این امر شامل ربات RankBrain گوگل هم میشود، این ربات تا متوجه موردی در سئو میشویم آن را عوض می کند. گوگل از RankBrain برای هر جستجویی استفاده می کند. این ربات کوئری های زیادی را برای رتبه بندی صفحات دارد.

آیا RankBrain یا سایر ماشین هایی که بر پایه عناصر یادگیری ایجاد شده اند بر رتبه بندی اثر می گذارند؟ اگر اینطور است، این تاثیر چگونه است؟ خوب این دقیقا سوالی است که ما قصد داشتیم با آزمایش خود بیابیم. مزیت نرخ کلیک یا CTR در نتایج معمولی جستجو چیست؟

برای این آزمایش ما ۱۰۰۰ کلمه کلیدی در کنسول جستجوی سایت WordStream را مورد بررسی قراردادیم. چیزی که ما پیدا کردیم بسیار جالب بود. در ماه آوریل میانگین نرخ کلیک برای رتبه بالا در گوگل ۲۲ درصد بود. این مقدار به ۲۴ درصد در جولای و ۲۷ درصد در سپتامبر افزایش یافته بود.

به این ترتیب داده های ما نشان میداد که رتبه های بالاتر نرخ کلیک بالاتری در سپتامبر داشته اند. در همین حال رتبه های پایین تر از ۴ تا ۱۰ کمتر از هر زمان دیگری کلیک شده بودند.

به وضوح، منحنی کلیک به تدریج خم تر میشود. این دقیقا همان چیزی است که از یک الگوریتم با قابلیت یادگیری انتظار داریم. این الگوریتم ها بهترین پاسخ را در جواب به جستجوی کاربر ارائه میدهند. اساس عمل آنها براساس بیشترین ارتباط با کاربران است. به این ترتیب تعداد کاربران کمتری مجبورند برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به پایین اسکرول کنند.

بنابراین در پاسخ به سوال که آیا در جایگاه طبیعی سایت در گوگل، نرخ کلیک اهمیت دارد؟ باید بگوییم بله بیشتر از قبل.

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

 

۲- آیا نرخ کلیک طبیعی یک فاکتور تعیین کننده جایگاه طبیعی سایت است؟

ما متوجه شدیم که نرخ کلیک مهم است. اما رابطه بین CTR یا نرخ کلیک و جایگاه طبیعی سایت در نتایج جستجو چیست؟

بیشتر اشخاصی که در گوگل کار میکنند گفته اند، که از نرخ کلیک برای افزایش رتبه سایت استفاده نمی کنند. اما وقتی آنها این مسئله را عنوان می کنند، منظورشان این است که آنها از این روش بعنوان یک روش برای اثر گذاری مستقیم بر نتایج جستجو استفاده نمی کنند. آیا ممکن است که نرخ کلیک تاثیر غیر مستقیمی بر روی نتایج جستجوی گوگل داشته باشد؟

ما تصمیم گرفتیم که پاسخ این سئوال را بیابیم. برای رسیدن به پاسخ این سوال یک آزمایش طراحی کردیم که نشان دهد نرخ کلیک روی رتبه بندی سئو تاثیر دارد یا خیر.

هدف این آزمایش این بود که ببینیم آیا رابطه مشخصی میان نرخ کلیک طبیعی و جایگاه سایت در نتایج طبیعی جستجو وجود دارد. چالش اصلی ما برای این آزمایش جدا کردن نرخ کلیک و رتبه بندی بود اینکار مانند جدا کردن روح از جسم میماند.

بنابراین برای ایزوله کردن رابطه بین نرخ کلیک و رتبه بندی ما اختلاف بین نرخ کلیک مشاهده شده و نرخ کلیک مورد انتظار را بدست آوردیم.

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

بعد از مشاهده نتایج ما به این نتیجه رسیدیم که در حالت میانگین صفحاتی که تعداد کلیک آنها بیشتر از مقدار میانگین پیش بینی شده بود. رتبه های بهتری بدست آورده بودند. برای مثال یک صفحه که از نرخ کلیک مورد انتضار ۲۰ درصد بهتر کلیک شده است در جایگاه اول گوگل قرار می گیرد.

همچنین صفحاتی که نرخ کلیک کمتر از انتظاری داشتند در جایگاه ۶-۱۰ گوگل ظاهر شدند. برای مثال صفحه ای که ۶% کمتر از مقدار کلیک طبیعی پیش بینی شده، کلیک شده بود بطور اتفاقی در جایگاه ۱۰ قرار داشت.

بنابراین نرخ کلیک یا CTR بر روی رتبه بندی طبیعی گوگل موثر است

۳- آیا بازنویسی عناوین میزان CTR را افزایش میدهد؟

با توجه به اینکه نرخ بالای کلیک برای ما رتبه های بالاتر به ارمغان می آورد چگونه میتوان نرخ کلیک را بالابرد.

اگر کاربران در نتایج جستجو به هیچ چیزی توجه نداشته باشند به عناوین سایت توجه دارند. محتوای شما ممکن است عالی باشد. اما کاربران روی یک لینک کسل کننده کلیک نمی کنند.

سئو همچنان مانند سال ۲۰۰۸ بر روی نوشتن تگ Title تکیه دارد.

سایت WordStream تلاش کرده است تا عناوین بهینه ای از نظر سئو مانند : بازاریابی قهرمانان:+۲۰ مثال و استراتژی برای با قدرت ایستادن را تست کند..

عنوان قبلی این مقاله بهترین تمرین های سئو بوده است. یکی از مهمترین موارد در کلمات رعایت تعداد ۶۰ کارکتری آن است. آیا این حرف درست است؟

ما یک آزمایش بهینه سازی CTR ایجاد کردیم. مدیر سئو تنها عنوان پست را به +۲۰ راهکار سئو پارتیزانی که دهان شما را از شگفتی باز خواهند کرد. تغییر داده است. عنوان جدید به ظاهر عناوین موفق تمپلیت ها شبیه است. یعنی عناوینی که ظاهری لیست مانند را القا می کنند. تاثیر احساسات و نوع محتوا (مثالها):

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

متن مقاله، عکس ها، لینکها، یا هر چیز دیگری که فکر می کنید، دست نخورده مانده است.

بعد از بروز رسانی عنوان نرخ کلیک مقاله به ۴٫۱۹ درصد افزایش یافته است (بیش از ۱ درصد) رتبه صفحه از رتبه ۹ به رتبه ۵ ارتقاء یافته است.

بنابراین قطعا میتوان تنها با تغییر عنوان نرخ کلیک را افزایش داد.

کسل کننده نباشید! عناوین خارق العاده ای بنویسید که مردم دیوانه وار روی لینک سایت شما کلیک کنند. اما مطمئن باشید که محتوای شما از این عناوین پشتیبانی می کند.

۴- آیا نرخ بازدید سایت بر روی رتبه نتایج طبیعی جستجو اثر میگذارد؟

یکی از نکات بسیار مهم قابل کلیک کردن عناونین است. اما هدف نباید تنها دریافت کلیک باشد. سایت شما باید معیارهای ارتباط موثر با کاربر را رعایت کند. اگر کاربران حس کنند که شما آنها را فریب داده اید و به نتایج گوگل بازگردند. گوگل میتواند این موضوع را تشخیص دهد.

زمان ماندگاری در سایت واقعا اهمیت دارد. بالا بردن زمان ماندگاری کاربران از افزایش بازدید کنندگان سایت با اهمیت تر است.

به عقیده ما گوگل از زمان ماندگاری (با شیوه ای که ظاهرا توسط ما قابل اندازه گیری نیست ولی به زمان ماندن کاربران در سایت وابسته است.) بعنوان تائید صحت نرخ کلیک استفاده می کند. این اندازه گیری ها کمک می کند که گوگل به کاربران خود همان سایت هایی را نشان دهد که آنها به دنبال آن هستند.
آیا میزان ارتباط کاربران (تعداد کاربر سایت، زمان ماندگاری در سایت، نرخ تعامل با سایت) بر روی نتایج طبیعی گوگل موثر است ؟

برای اینکه این تئوری را در معرض آزمایش قرار دهیم. ما داده های نرخ ارتباط را گرداوری کرده ایم. اول، ما به بررسی نرخ بازدید کنندگانی که تنها یک صفحه از سایت را دیده اند با توجه به کلمات کلیدی که برای آنها رتبه داریم را بررسی کرده ایم، تا ببینیم آیا رابطه ای میان درصد ماندگاری و رتبه ها وجود دارد یا خیر:

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

شیب نمودار را ببینید؟ نمیتوان آنرا نادیده گرفت. درست است؟

صفحاتی که درصد بازدید کنندگان یک صفحه ای آنها از ۷۶% کمتر است در یکی از چهار رتبه نخست قرار دارند. اما صفحات که نرخ بازدید کننده تک صفحه آنها از ۷۸% بیشتر است در رتبه های ۵ یا پایین تر قرار دارند. (bounce rate : نرخ کاربرانی که پس از ورود به سایت بدون بازدید از صفحه دیگری سایت را ترک کرده اند.)

در باره زمان ماندگاری چطور؟

گراف بالا نشان میدهد اگر کلمات و محتوای شما با هم مرتبط باشند زمان ماندگاری در سایت افزایش می یابد. به این ترتیب شما شانس زیادی برای بودن در رتبه های ۱- ۶ گوگل دارید. اگر این ارتباط ضعیف تر باشد. شما رتبه ۷ یا پایین تری خواهید داشت.

در باره نرخ تعامل با سایت چطور؟ این داده ها نشان دهنده بیشتری نرخ CTR با بالارفتن نرخ تعامل با سایت اشاره دارند:

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

چرا چنین است؟ اگر شما بتوانید کسی را ترغیب به کلیک کردن روی عنوان سایت خود کنید. آن شخص احتمالا تمایل و رغبت بالایی برای سایر تعاملات با سایت مانند عضویت در کمپین ایمیلی و یا خرید از سایت و یا ثبت نام در سایت خواهد داشت.

بالاتر بودن نرخ کلیک، نرخ ماندگاری و نرخ تعامل، باعث افزایش کاربران و افزایش فروش سایت میشود. ما باور داریم که نرخ بالای ارتباط با سایت و تعامل با سایت بر روی رتبه بندی در نتایج طبیعی جستجو نیز اثر دارد.

۵- آیا نرخ ارتباط به انتخاب شدن در لیست Featured Snippets اثر دارد؟

Featured Snippets که به آن موقعیت صفر هم میگویند یک لیست ؟ چارت یا عکسی است که در بالای نتایج جستجو ظاهر میشود. اما گوگل چگونه Featured Snippets را انتخاب می کند؟

اول از همه میخواهیم بدانیم که آیا فاکتور های سنتی رتبه بندی گوگل بر روی snipped تاثیر میگذارد یا خیر. ما به ۹۸۱ snippets که سایت WordStream بدست آورده است نگاهی انداختیم.

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

به وضوح پاسخ منفی است. گوگل از هر سایتی با هر رتبه ای ممکن است برای featuring snippets استفاده کند. ما سایت هایی با رتبه ۷۱ را نیز در نتایج featuring snippets دیده ایم.

داشتن متن واضح در صفحه و اختصار برای این موضوع اهمیت دارد. اما دوباره میگوییم که تعداد کلمات تمام دلیل این امر نیست.

برای درک دلیل انتخاب یک سایت برای بودن در لیست صفر باید به نتایج عمیقتر نگاه میکردیم. ما بعد از آنکه صفحه ای در لیست صفر قرار گرفت آن را بررسی کردیم. این بررسی ها در گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو نتایج جالبی داشت:

CTR خیلی بالا (۲۱٫۴۳ درصد) حتی اگر رتبه بالایی در گوگل نداشته باشد و در رتبه ۱۰ قرار داشته باشد.

زمان ماندگاری در سایت خیلی بالا (۱۴:۳۰) که سه برابر میانگین ماندگاری در سایت است.

بنابراین میزان ارتباط مخاطب با سایت یکی از عوامل اصلی در انتخاب یک سایت برای بودن در لیست صفر است.

۶- ارتباط واقعی بین رتبه سایت در نتایج طبیعی جستجو و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی چیست؟

همه ما در باره ارتباط بسیار بالا بین اشتراک در شبکه ههای اجتماعی و نتایج طبیعی جستجو شنیده ایم. الان نزدیک به پنج سال است که اهمیت این ارتباط مطرح شده است. (آموزش های فاکتورهای رتبه بندی جستجو توسط SearchMetrics و Moz را مشاهده کنید) بسیاری از کاربران باوردارند که اشتراک در شبکه های اجتماعی یکی از عوامل رتبه بندی است. حتی اگر گوگل هر بار این قضیه را نپذیرد.

به باور ما اشتراک در شبکه های اجتماعی عاملی نیست که ارزش اندازه گیری داشته باشد. ولی ارتباطات در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است.

بنابراین از بررسی ارتباط واقعی بین نتایج جستجوی طبیعی و ارتباطات در شبکه های اجتماعی نتایج زیر بدست آمده است:

ارتباطات فیس بوکی در مقابل نرخ کلیک

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

تحقیقات ما نشان میدهد که هرچه ارتباطات فیس بوکی شما بالاتر از میانگین رود نرخ کلیک شما به همان میزان بالا میرود. یعنی اگر ارتباط شما در فیس بوک ۴ درصد از میانگین بیشتر شود نرخ کلیک سایت شما نیز ۴ درصد بیش تر از میانگین خواهد بود.

چرا چنین است؟ به عقیده ما مطالبی که باعث میشود کاربران بخواهند آنرا با دیگران به اشتراک بگذارند. باعث میشود که با دیدن همان محتوا در نتایج جستجو روی آن کلیک کنند. این مطلب برای عناوینی که نرخ کلیک بالایی دارند کاملا صحت دارد.

این همبستگی با محتواهای پر مخاطب بسیار بیشتر است. محتوا هایی که ۱۰ تا ۱۰۰ برابر کل محتوای سایت شما برایتان مخاطب ایجاد می کنند. محتوای جذاب که در شبکه های اجتماعی پربازدید باشد. برای شما رتبه بالاتر و نرخ کلیک بالاتری ایجاد خواهد کرد.

 

تئوری های جذاب سئو برای کسب نتایج خارق العاده

 

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *