طراحی سایت نت افزار

hosting image
با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

 

 

 

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و به‌ویژه گوگل برای افزایش ترافیک موثر سایت های صنعتی امری حیاتی است. اما قواعد بازی دائما در حال تغییر است. دلیل آنهم تغییرات دائمی است که گوگل در الگوریتم‌های خود می‌دهد. جدیدا هم که گوگل دیگر به روش‌های سنتی سئو مانند تکرار کلیدواژه در متون و عناوین بها نمی‌دهد.

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

در عین حال هم حرف‌های زیاد و ضد و نقیضی این روزها در مورد سئو می‌شونید. در این مقاله سعی کردیم تا فرآیند صحیح بهینه سازی سایت برای گوگل را در شش مرحله خلاصه کنیم. اگرچه این روش‌ها چندان هم آسان و بی‌دردسر نیست. ولی لااقل می‌دانید که بر اساس تجربه موفق سایت های صنعتی موفق جهان در زمینه سئو می باشد.

نکته: این روش‌ها اگرچه به‌صورت اختصاصی برای سایت های صنعتی طراحی شده ولی کم‌وبیش برای سایر عرصه‌ها هم کار می‌کند.

  1. مرحله اول: با تیپ شخصیتی خریداران (Buyer Personas) شروع کنید.

پرسونا، توصیف دقیقی است از مخاطبین و بازار هدف شما که شامل این اطلاعات می‌شود:

  • موقعیت و سمت شغلی فرد
  • اطلاعات مربوط به شرکت و عرصه کاری آن
  • چالش‌ها و مشکلات
  • اهداف
  • این افراد برای کسب اطلاعات به کجاها می‌روند؟
  • اطلاعات دموگرافی یا جمعیت‌شناسی
  • عادت‌های خرید

شناخت بیشتر از مشتریان بالقوه به شما کمک می‌کند ارتباطات خاصی را برای بازاریابی پیدا کنید. مثلا اینکه سایت شما چه صفحات و محتوایی نیاز دارد.

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

  1. مرحله دوم: شناسایی کنید که چه کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌هایی را پرسوناهای شما جستجو می‌کنند.
  • تحقیقات کلیدواژه‌ای: برای اینکه کشف کنید، چه کلمات کلیدی را مشتریان بالقوه شما استفاده می‌کنند تا مشکل‌شان را حل کنند. با جستجوی هر عبارت، گوگل تعداد بیشتری از جستجوهای مشابه کاربران را در پایین صفحه به شما پیشنهاد می‌دهد.
  • یک لیست از کلمات کلیدی تهیه نمایید: این کلمات کلیدی اولیه را به Google’s Keyword Planner بدهید تا به شما کلمات کلیدی بیشتری پیشنهاد کرده و میزان جستجوی هریک را به شما بگوید. اینچنین است که اهمیت کلمات کلیدی برای شما روشن می‌گردد.

نکته: گوگل ایران را برای استفاده از این ابزار تحریم کرده. پس لاجرم باید با VPN یا فیلترشکن وصل شوید.

  • حواستان به کلمات کلیدی چند کلمه‌ای باشد: کلمات کلیدی طولانی بیشتر به نیاز پرسوناهای شما می‌خورند تا کلمات کلیدی کوتاه و کلی. ضمن اینکه کسب رتبه در این کلیدواژه‌ها بسی راحت‌تر است تا کیووردهای تک‌کلمه‌ای.
  1. مرحله سوم: به ترتیب الویت برای هر کیوورد یک صفحه اختصاصی بسازید.

لیست کلمات کلیدی به‌دست آمده از ابزار گوگل را بررسی کنید و بر اساس تعداد جستجوهای کاربران الویت‌بندی کرده و برای هریک صفحه اختصاصی بسازید.

یک مثال ملموس: یکی از مشتریان ما در زمینه قطعات خودرو فعالیت می‌کرد. یک لیست طولانی از کلیدواژه‌ها داشت. اول می‌خواست سودآورترین قطعات را معرفی کند. اما بر اساس تحقیقات کلیدواژه‌ای ما مشخص شد که ۹۰% از کلیدواژه‌ها، صرفا ۱۰% از جستجوها را به خود اختصاص می‌دهد. پس منطقا تصمیم بر این شد که تمام توان‌مان را روی تولید صفحاتی برای آن ده درصد کیوورد شاخص کسب و کار بگذاریم.

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

از کلمات کلیدی بزرگتر شروع کردیم و برای هر یک صفحه‌ای تولید نمودیم. بسیاری از این کلیدواژه‌ها پس از مدت کوتاهی در صفحه اول گوگل جا خوش کردند.

  1. مرحله چهارم: رعایت اصول فنی و محتوایی بهینه سازی درون صفحه.

الگوریتم گوگل پارامترهای بسیار زیادی را برای رتبه‌بندی سایت‌ها لحاظ می‌کند. خیلی از این فاکتورها مربوط به نحوه رفتار کاربران سایت شماست و بسیاری دیگر نیز در شبکه‌های اجتماعی محاسبه می‌شود. از این میان تعداد اندکی زیر دستان شماست. پس حداقل باید آنها را تا سرحد امکان رعایت کرد:

  • آدرس صفحه (Page URL): حتما برای صفحه خود یک آدرس اختصاصی که کلمه کلیدی مورد نظر شما در آن آمده ایجاد کنید. اجازه ندهید آدرس صفحه چیزی شبیه به این باشد: com/?keyword=2234
  • عنوان صفحه (Page Title): حداکثر در ۷۰ کاراکتر یک عنوان جذاب برای صفحه انتخاب کنید که حتما کلیدواژه هدف شما را در برگیرد.
  • محتوای صفحه (Page Content): از تگ H1 به عنوان سرتیتر مطلب استفاده کنید و در آن حتما کلمه کلیدی مورد نظرتان را بیاورید. در جاهای دیگر صفحه هم با پرهیز از زیاده‌روی از این کلمه کلیدی استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه متن ماشینی برای گوگل ننویسید. نهایتا شما می‌خواهید کاربر را ترغیب به خرید یا عکس‌العمل کنید. روی عکس‌های خود ALT بگذارید و کلمه کلیدی خود را در آن بیاورید.

نکته: نگران نباشید. این موارد را شرکت داده‌ورزان در زمینه طراحی سایت شما انجام می‌دهد.

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

  • فراداده توصیفی صفحه (Meta Description): این همان متن کوتاهی است که زیر نتیجه صفحه شما در گوگل نمایش می‌یابد و به ترغیب کاربر برای ورود به سایت‌تان کمک شایانی می‌کند. بر اساس پرسونای مخاطبین از عبارات مفیدی استفاده کنید که ایشان احساس کنند مشکل‌شان در صفحه شما حل می‌شود. حتما کلیدواژه خود را در این متن جای دهید.
  • سرعت بارگزاری صفحه (Page Load Speed): سرعت لود صفحه برای کاربر تاثیر مهمی در کسب رتبه بالا در گوگل دارد. اگرچه بخشی از این‌کار با شرکت طراح سایت شماست، اما خود شما هم باید از استفاده از تصاویر حجیم خودداری کنید.

یک مثال از بهینه سازی در طراحی سایت صنعتی: یکی از مشتریان ما تجهیزات الکترونیکی برای مراکز ورزشی تولید می‌کرد. قطعاتی مانند قفل هوشمند، دستبند استخر و …  . اما این شرکت تمام ترافیک خود را به سمت صفحه اصلی هدایت می‌کرد. پس از بررسی پرسوناها و تحقیقات کلیدواژه‌ای، یک سری صفحه برای ایشان تولید شد که متناسب با نیاز هر پرسونا راهکاری ارائه شده بود و از کلمه کلیدی مخصوص به آن پرسونا نیز بهره برده شده بود. مثلا “دستبند استخر” به‌عنوان کلیدواژه اختصاصی استخرها. ببینید که چقدر می‌توان با شناخت بهتری از مشتری و متناسب با نیاز وی حرف زد. این کلیدواژه بلافاصله هم در گوگل رتبه پیدا کرد.

  1. مرحله پنجم: لینک ورودی (Inbound Links).

وقتی که وب سایتی به شما لینک می‌دهد، شما یک لینک ورودی به‌دست آورده‌اید. هر لینک ورودی مانند یک رای نزد گوگل محسوب می‌شود. هرچقدر آرای شما نسبت به رقبا بیشتر باشد، رتبه بهتری در انتظار شماست. البته همه لینک‌ها از وزن برابری برخوردار نیستند. اگر از یک سایت همکار که زمینه کاری آن با شما یکی است لینک بگیرید، خیلی موثرتر از گرفتن یک لینک از یک سایت مهم غیر مرتبط است!

  1. مرحله ششم: بازدیدکننده‌ها را به افراد آماده فروش تبدیل کنید (Visitor 2 Lead).
  2. با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

حالا که رتبه بهتری دارید و ترافیک بیشتری نسیب سایت‌تان می‌شود، مطمئن شوید که همینجا متوقف نشوید. مشتری را مجبور کنید در سایت شما کاری بکند. تماسی بگیرد، فرمی پر کند، فایل پی‌دی‌افی دانلود کند. سعی کنید دکمه محرک‌ کاربر  (Call to Actions) مشتری را یک مرحله به شما نزدیک‌تر کند.

بسیاری از سایت‌ها صرفا یک تماس با ما پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کاربران در فرایند بررسی اولیه هستند. اینها با شما تماس نخواهند گرفت و سایت را ترک می‌کنند و احتمالا بعدها هم شما در ذهن‌شان نمی‌مانید. بهتر است یک ایبوک مختصر یا یک فایل PDF مفید برای آنها بگذارید که بتوانند دانلود کنند. بعدها برای اقدام به خرید، فایل شما نماینده فروش شما نزد مشتری است!

با بهترین تجربیات صنایع در بهینه سازی سایت یا سئو همراه شوید

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *