طراحی سایت نت افزار

hosting image
آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

در تاریخ ۱۰ مرداد ۹۷، گوگل اعلام کرد که یک به روزرسانی مهم در هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی نتایج ایجاد کرده است. این آپدیت جدید موجب تغییر جایگاه بسیاری از سایت ها در عبارات گوناگون شده و سردرگمی بسیاری برای مدیران وب سایت ها و متخصصین سئو ایجاد کرده است.

گوگل هیچ اطلاعات دقیق تری در مورد تاثیر این آپدیت و فاکتورهایی که ارزش آنها بیشتر یا کمتر شده است اعلام نکرده و در یک جمله کلی این به روزرسانی را از طریق بلاگ و شبکه های اجتماعی خود به اطلاع عموم رسانده است.

این هفته یک آپدیت اساسی در هسته اصلی الگوریتم گوگل ایجاد کرده ایم. همانطور که بارها در طول سال این اتفاق رخ میدهد. این تغییرات در راستای آپدیت ماه مارس خواهد بود.

آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

آپدیت هسته <a href=الگوریتم گوگل" width="760" height="221" />

آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

آپدیت هسته الگوریتم دقیقا چیست؟

قبل از هرچیز یادمان باشد که گوگل در هر سال صدها بار الگوریتم خود را به روزرسانی میکند و به صورت مستمر تلاش میکند تا رتبه بندی نتایج را بهینه تر کند. بسیاری از این به روزرسانی ها با نام هایی مانند پنگوئن، کبوتر، پاندا، مرغ مگس خوار و … شناخته میشوند که هرکدام بر حوزه ای خاص تمرکز دارند.

به عنوان مثال الگوریتم پنگوئن با هدف بررسی صحت لینک سازی سایت ها و شناسایی اسپمرها در این حوزه معرفی شده است و وظیفه پاندا شناسایی محتوای تکراری و جریمه سایت هایی است که در این حوزه فعالیت میکنند.

ولی آپدیت هسته اصلی با همه اینها متفاوت است!

میتوان گفت آپدیت هسته اصلی به معنی ایجاد تغییراتی اساسی در الگوریتم رتبه بندی گوگل و فاکتورهای موثر بر آن است. نزدیک به ۲۰۰ فاکتور مختلف برای تعیین جایگاه یک سایت بررسی میشوند که بسیاری از آنها در بخش مقالات آموزش سئو مورد بررسی قرار گرفته است. آپدیت هسته احتمالا به این معنی است که ارزش و اثرگذاری این فاکتورها دستخوش تغییراتی اساسی شده است.

 

 

الگوریتم های گوگل همواره در حال به روزرسانی هستند

تصور کنید که گوگل از بین این ۲۰۰ فاکتور اصلی، به ۲۰ تای آنها توجه بیشتری داشته باشد و شاید حتی ۱۰ تای آنها دیگر بر رتبه بندی نتایج تاثیرگذار نباشند. در چنین شرایطی احتمالات زیادی میتوان متصور شد که عملا کار آنالیز و تصمیم گیری را برای ما سخت میکند.

در شرایط ایده آل متخصصین سئو انتظار دارند گوگل اطلاعات دقیق تری در مورد تغییرات الگوریتم خود به آنها اعلام کند. مثلا متن ساختگی زیر میتوانست یک اطلاع رسانی منطقی و کاربردی باشد:

در آپدیت جدید گوگل ارزش و تاثیر تگ h1 نسبت به گذشته ۲ درصد افزایش داشته و سایت هایی که از https استفاده میکنند ۱۸ درصد شانس بهبود جایگاه خواهند اشت. حضور کلمه کلیدی در عنوان صفحه تاثیر خود را به اندازه ۹ درصد از دست داده است. در این الگوریتم رفتار کاربران فقط برای کسانی که به حساب کاربری خود وارد شده باشند بررسی میشود و رفتار کاربران ناشناس توسط الگوریتم رنک برین بررسی نمیشوند.

اگر گوگل تغییرات خود را به این شکل اطلاع رسانی میکرد درک آن برای بسیاری از فعالان این حوزه راحت بود ولی در شرایط فعلی هر احتمالی وجود دارد. ممکن است تاثیر محتوای ارزشمند بیشتر از لینک سازی  شده باشد و یا حتی برعکس.

رفتار کاربران بیشتر از همیشه تاثیرگذار خواهد بود

تغییرات الگوریتم های گوگل در سال های اخیر همواره در یک مسیر مشخص بوده است؛ افزایش رضایت کاربران. از نظر گوگل افرادی که در حال جستجو هستند بهترین داور برای سنجش عملکرد یک الگوریتم جدید هستند.

گوگل الگوریتم های پیچیده ای برای سنجش رضایت کاربران از نتایج جستجو و رتبه بندی سایت ها دارد که به این موتور جستجو کمک میکند تا از بهبود عملکرد الگوریتم های خود مطمئن شود.

به احتمال زیاد طی چند ماه گذشته گوگل الگوریتم های متنوعی را تست کرده و تاثیر فاکتورهای گوناگون بر نتایج جستجو را بالا و پایین کرده است. این الگوریتم ها را برای تعداد مشخصی از جستجوها به کاربران نمایش داده و رفتار آنها در قبال تغییرات را آنالیز کرده است. در مقاله ای دیگر در مورد تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو صحبت کرده ایم.

آپدیت جدید نتیجه تست و بررسی شرایط مختلف و رفتار کاربران در هر الگوریتم بوده است. حالا با نهایی شدن فرآیند تست و تعیین بهترین الگوریتم آن را برای همه کاربران و به صورت عمومی اجرایی کرده است.

اگر جایگاه خود را از دست دادیم چه کار کنیم؟

برخلاف الگوریتم هایی شناخته شده مانند پنگوئن و پاندا، تحلیل دلیل از دست رفتن جایگاه شما، کاری بسیار دشوار خواهد بود. دلیل از دست رفتن جایگاه ممکن است با دلیل کسب جایگاه بهتر توسط رقبا کاملا متفاوت باشد!

مثلا شما به دلیل لینک سازی مشکوک جایگاه خود را از دست داده اید ولی سایت رقیب به دلیل استفاده از عنوان و توضیحات مناسب جایگاه بهتری کسب کرده است. در نتیجه تغییر رتبه را نمیتوان براساس یک فاکتور مشخص تحلیل نمود.

در این شرایط نمیتوان به یک راهکار کلی برای همه سایت ها رسید. هر سایتی ممکن است استراتژی و مسیر متفاوتی برای بازپس گرفتن جایگاه خود داشته باشد. در واقع این الگوریتم جدید؛ سایت شما را جریمه نکرده بلکه برای سایت رقبا ارزش و اعتبار بیشتری در نظر گرفته است.

زمانیکه الگوریتم جدید تا این اندازه مبهم و نا آشناست بهترین راه حل بازگشت به استانداردهای سئو و پرهیز از روش های سئو کلاه سیاه خواهد بود. مهمترین فاکتورهایی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  1. مفهوم گرایی در تولید محتوا
  2. تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند از نظر کاربران
  3. بهینه سازی ساختار کدنویسی سایت و رعایت استانداردهای سئو در طراحی
  4. استفاده از تصاویر اختصاصی، ویدئو و اینفوگرافیک
  5. بهبود وضعیت لینک سازی خارجی براساس استانداردهای کلاه سفید
  6. و…

اگر شما استانداردهای گوگل برای سنجش رضایت کاربر را بشناسید و به خوبی در سایت و محتوای خود از آن استفاده کنید؛ هر الگوریتم و آپدیت جدیدی در جهت بهبود جایگاه شما خواهد بود.

صبور باشید، تصمیم احساسی یا هیجانی نگیرید

شاید بتوان گفت اولین و مهمترین نکته برای موفقیت در سئو صبر و حوصله است. اگر با هر تغییر ناگهانی تصمیمات احساسی و هیجانی بگیرید ممکن است مشکلات جدی تری برای خود ایجاد کنید.

همین دو ماه پیش گوگل اعلام کرد که از این پس به جای ۱۷۰ کاراکتر ۳۲۰ کاراکتر برای فضای نمایش توضیحات متا در نظر خواهد گرفت. سایت های بسیاری با توجه به این تغییر نمایش محتوای توضیحات خود را به روزرسانی کردند. ولی در کمتر از یک ماه گوگل از این تصمیم خود پشیمان شد و نحوه نمایش نتایج را به حالت سابق بازگرداند.

الگوریتم جدید نیز ممکن است برای همیشه بر نتایج گوگل تاثیرگذار باشد و یا اینکه دچار تغییرات اساسی در آینده ای نزدیک شود. با توجه به اینکه تنها چند روز از معرفی آن میگذرد تصمیم گیری عجولانه منطقی بنظر نمیرسد.

 

پیشنهاد میکنیم طی دو تا چهار هفته آینده تغییری در روند کاری و ساختار سایت خود ایجاد نکنید تا اطلاعات بیشتری از عملکرد و دوام این آپدیت جدید جمع آوری شود.

سخن پایانی

ممکن است شما جزو آن دسته سایت هایی باشید که با معرفی این آپدیت جدید جایگاه بهتری نسبت به گذشته کسب کرده اند. این اتفاق به این معنی است که شما در مسیر درستی قرار گرفته اید و باید همین مسیر را بهتر از گذشته ادامه دهید.

رسیدن به رتبه یک گوگل پایان کار سئو نیست و رقابت اصلی تازه از اینجا آغاز میشود. به محض اینکه رتبه یک را تصاحب میکنید رقبای شما فعالیت های خود را بهتر و بیشتر از گذشته دنبال میکنند و تلاش میکنند تا جایگاه از دست رفته را دوباره کسب کنند.

اگر برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل روزی ۳ ساعت تلاش کرده اید برای حفظ آن باید روزانه ۶ ساعت زمان صرف کنید.

بنظر شما این الگوریتم جدید چقدر بر رتبه بندی سایت ها تاثیرگذار بوده است؟ آیا شما با رشد یا افت در جایگاه خود مواجه شده اید؟ تجربه خود از آپدیت جدید را در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

 

آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *