آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
طراحی وب سایت مانند هر حرفه و صنف دیگری دارای اصطلاحات مخصوص خود است که فراگیری این امر برای کسانی که به تازگی می خواهند طراحی وب را یاد بگیرند یا سفارش طراحی وب سایت بنمایند بسیار مهم و ضروری است.
در این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین مفاهیم طراحی وب سایت آشنا کنیم:
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
Web Page یا صفحهی وِب:
به مجموعه ای از تصاویر و نوشتهها که به صورت یک صفحه از طریق اینترنت قابل دسترسی میباشند ، صفحه وب میگویند .
Web Site یا وب سایت:
پایگاهی بر روی فضای مجازی اینترنت ، شامل مجموعه ای از صفحات وب است. که توسط آدرس مخصوصی (Domain) از طریق اینترنت قابل دسترسی میباشند. این صفحهها میتواند حاوی اخبار، تصاویر ، اطلاعات علمی و تجاری ، تبلیغات و … باشد.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
Domain یا نام دامنه:
نام بینالمللی مخصوصی که برای هر وب سایت ثبت میشود و به عنوان آدرس آن سایت محسوب میگردد .
Web Host میزبان وب:
میزبان وب به کامپیوتری گفته میشود که اطلاعات یک یا چند وب سایت بر روی آن قرار میگیرد و هنگامی که کاربری در مرورگر وب خود ، آدرس سایت مورد نظر را را وارد میکند ، مرورگر کامپیوتر شخصی کاربر از طریق خط تلفن و یا آنتنهای ماهوارهای با وب سرور ( Web Server ) که بر روی آن میزبان نصب شده است ارتباط برقرار نموده و صفحات مورد نظر را به نمایش در میآورد .
Web Server یا وب سرور:
به نرم افزاری گفته میشود که بر روی کامپیوتر میزبان نصب شده و صفحات وبِ درخواستی مرورگرهای وب را برای آنها ارسال مینماید. البته اغلب از میزبان وب به عنوان وب سرور نام برده میشود که این از نظر تکنیکی صحیح نمیباشد.
Static Page یا صفحهی ثابت:
صفحهی وبی میباشد که مطالب داخل آن برای مراجعه کننده ثابت هستند وهمچنین برای تمام کاربران اینترنت به یک صورت نمایش داده میشوند .
Dynamic Page یا صفحهی پویا:
به صفحهی وبی گفته میشود که مطالب و محتویات آن متغیر هستند و به درخواست کاربران در آنها اطلاعات متفاوتی نمایش داده شده و نیز امکان وارد کردن اطلاعاتی توسط کاربران اینترنت در آنها میسر میباشد . برای تولید این صفحهها نیاز به برنامه نویسیهای خاصی میباشد.
Home Page یا صفحه اصلی:
صفحهی اصلی و ابتدایی یک وب سایت که بازدید کننده وب سایت آن را در ابتدا مشاهده مینماید. این صفحه شامل ، اخبار مهم ، تصاویر اولیه ، پیوندهایی به بخش های مختلف آن سایت و نیز پیوندهایی به سایتهای دیگر و یا تبلیغات دارندهی وِب سایت میباشد.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
Intro یا اینترو:
انیمیشنی است که در ابتدای وب سایت جهت جذاب تر شدن ، تاثیر تبلیغاتی بیشتر و خوش آمد گویی به کاربران نمایش داده میشود .
Flash Site یا سایت فلش:
وب سایتی است که به شکل کامل و یا در بعضی از بخشها با استفاده از صدا ، انیمیشن و … توسط نرمافزارهای خاصی ساخته میشود .
HTML یا اچ تی ام ال:
HTML در حقیقت زبان اصلی در طراحی وب و پل ارتباطی بین طراح و مرورگر وب است. امروزه از نسخه جدیدتر HTML که XHTML نام دارد استفاده میشود. با استفاده از کدنویسی صحیح و استاندارد XHTML، میتوان اطمینان داشت که وبسایت طراحی شده در مرورگرهای مختلف با کمترین مشکلات نمایش داده خواهد شد.
CSS یا سی اس اس:
CSS ابزاریست جهت قالببندی، رنگبندی و ایجاد جلوههای تصویری و گرافیکی در صفحات HTML. استفاده از CSS اعمال تغییرات جدید گرافیکی را برای دارنده وبسایت بسیار آسان میکند.
ASP ای اس پی:
ASP یک زبان برنامهنویسی تحت وب سمت سرور است که توسط شرکت مایکروسافت گسترش یافته است.ورژن جدیدتر ASP، که بسیار پیشرفتهتر از ورژن قبلی است ASP.NET نام دارد. از زبانهای برنامهنویسی تحت وب برای ایجاد تعامل با کاربر و طراحی صفحات داینامیک استفاده میشود
PHP یا پی اچ پی:
PHP نیز مانند ASP یک زبان برنامهنویسی وب سمت سرور است. تفاوت اصلی بین PHP و ASP در “Open Source” یا “کد باز” بودن PHP است. هر یک از این دو زبان قابلیتهای گوناگونی دارنند که بسته به نیاز مشتری و امکانات سرویسدهنده وب قابل استفاده است.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
JS یا جاوا اسکریپت:
JavaScript (جاوا اسکریپت) یک زبان کدنویسی سمت کاربر است. بر خلاف زبان های کدنویسی سمت سرور که توسط سرور اجرا می شوند جاوااسکریپت توسط مرورگر کاربر اجرا می شود.
AJAX یا آژاکس:
AJAX مجموعه ای از روش ها و تکنولوژی های کدنویسی سمت کاربر است. با استفاده از ایجکس برای بارگذاری اطلاعات بخشی از صفحه وب سایت نیازی به بارگذاری مجدد کل صفحه نیست.
W3C یا دبلیو تیری سی:
مرجع جهانی تعیین استانداردها و راهبردهای وب W3C نام دارد. W3C از سال ۱۹۹۴ فعالیت خود را آغاز نموده و گسترش قوانین در جهت پیشرفت وب را در دستور کار خود قرار داده است. از اعضای W3C میتوان مایکروسافت، اپل، سان مایکروسیستمز و آی بی ام را نام برد.
SEO یا سئو:
به فرآیند بالا بردن رتبه وبسایت ها در موتورهای جستجوی وب تکنیکهای SEO گفته میشود. SEO ارتباط مستقیمی با تکنیکهای طراحی سایت و کدنویسی صحیح دارد.
Robot یا ربات:
ربات های خودکار موتور های جستجو که گاهی با نام spider یا crawlers شناخته می شوند در واقع کاوشگران دنیای وب هستند. حتما شما هم تا بدین روز در این اندیشه بوده اید که ربات ها مانند کاوشگران واقعی می توانند از هر مانعی عبور کنند یا بروی هر گذر گاهی پل بزنند اما در واقع این یک طرز فکر اشتباه بوده است ، بر خلاف آنچه تصور می شود آن ها آن قدرت کافی را بای انجام این کار ندارند. آنها در طراحی سایت فرقی میان یک فریم ، یک عکس و یا فلش نمی گذارند ، آن ها نمی توانند مانند انسان برای دسترسی به یک صفحه وب که با کلمه عبور محافظت شده ، کلمه عبور وارد کنند. در واقع ربات ها در معقوله تنها و تنها محتوا و لینک را می شناسند نه چیز دیگر.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
نحوه عملکرد ربات ها اکثراً بدین صورت است:
موتوری که صفحات وب را می یابد.
شناسایی صفحات جدید پس از طراحی سایت.
شناسایی صفحه هایی که قبلاً پیدا شده و اکنون تغییر کرده اند.
به دو روش عمقی و عرضی ارزیابی می شوند.
در روش عمقی نه تنها سایت اصلی بلکه صفحات فرعی آن صفحات را نیز می یابد.
در روش عرضی بیشتر سایت های اصلی تر را می یابد.
Ranker یا رنکر:
در واقع پس از طراحی سایت Rank همان جایگاه یک سایت در نتایج جستجو است و این موضوع به الگوریتم هایی که موتور جستجو برای رنک بندی استفاده می کند باز می گردد. Ranker هم بخشی است که وظیفه استفاده از الگوریتم و چیدمان نتایج را بر عهده دارد.
Page Rank یا پیج رنک:
یک سیستم انحصاری مربوط به شرکت گوگل است که پس از طراحی سایت برای تعیین کردن اهمیت صفحات یک وب سایت به کار می رود و در واقع فاکتوری از چندین فاکتور Ranking است.
Keywords یا کیوردس:
در طراحی سایت در واقع واژه ها و عباراتی هستند که یک صفحه وب را معرفی می کنند. هنگامی که یک کاربر واژه خاصی را در موتور های جستجو ، جستجو می کند ، موتور های جستجو تلاش می کنند تا صفحه هایی را که بیشترین تطابق را دارد نمایش دهد.
Page title یا پیج تایتل:
در واقع همان عنوان صفحه ای است که در بالای پنجره مرورگر به نمایش در می آید و در بین تگ های Title قرار می گیرد. دقت داشته باشید که در طراحی سایت این یک سر صفحه و یا هیچ متن بزرگی که ممکن است در صفحه نمایش داده شود نیست.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
On-Page Factors یا آن پیج فکتورز:
فاکتور هایی از سئو می باشند که در طراحی سایت بر روی رنک شما تاثیر گذارند و این فاکتور ها محتویات وب سایت شما یعنی لینک ها ، متون ، تگ ها و غیره بستگی دارند.
Off-Page factor یا آف پیج فکتور:
فاکتور هایی از سئو می باشند که در طراحی سایت بروی رنک شما تاثیر گذار هستند و این فاکتور به عناصر دیگر وب سایت ها بستگی دارند لینک های اصلی که به سایت شما بازگشت داده می شوند.
Spider, Crawler, Robot:
نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات از صفحات سایتهای مختلف را بر عهده دارد.
Directory یا دایرکتوری:
فهرست: نوعی از موتورهای جستجوگر که پایگاه داده آن توسط ویراستاران تکمیل می گردد. در آنها سایتها در گروههایی موضوعی دسته بندی می شوند.
Keyword کیورد:
بــه واژه ها ی مهم (کلیدی) هر صفحه گفته می شود. اما غالبا منظور کلماتی است که دوست داریم با آنها رتبه های مناسبی کسب کنیم.
Keyword Density:
چگالی کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژه های کلیدی در مقایسه با سایر کلمات متن است.
Keyword Staffing:
تکرار یک کلمه به دفعات وپشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه، این کار تقلب محسوب می شود.
Tinny Text:
نوشتن متن با اندازه های بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده می شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت هستند. نوشتن مطالب به این صورت، تقلب محسوب است.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
Invisible Text:
متن نامرئی:منظور استفاده از متن های همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته می شود تا دیده نشود . این نوع متن ها از مصادیق تقلب می باشند.
Spam:
تقلب: به تمام تلاش هایی گفته می شود که به کمک آن سعی می شود از راه های غیر معمول، رتبه های بالایی کسب شود. یا در اختیار گذاردن اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر آنرا دوست ندارند. مانند تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن های هم رنگ زمینه و … می باشد.
ALT tag:
محتوای این شناسه، متنی است که یک عکس را توضیح می دهد.
Deep Crawl:
به معنای این است که موتور جستجوگر، می تواند صفحات زیادی از یک سایت را در پایگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پایگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بیشتری از یک سایت را می تواند در پایگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.
Robots.txt:
با این فایل متنی و ساده، میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک سایت را می توان کنترل کرد.
META robots tag:
به کمک این شناسه میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک صفحه را می توان کنترل کرد.
Link:
پیوند: در واقع پلی بین دو صفحه است. به کمک آن می توان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
Link Popularity:
مقصود این است که چه تعداد از سایت های دیگر به سایتی مشخص لینک کرده اند یا اینکه از چند سایت دیگر می توان به کمک پیوندها به سایتی مشخص رفت.
Link Reputation:
اشاره به این دارد که سایر سایتها درباره سایتی که بدان لینک داده اند، چه می گویند. عموما در این موارد عنوان، متن لینک و کلمات اطراف لینک در سایت مقصد، بررسی می شوند.
Learn Frequency:
بعضی از موتورهای جستجوگر می توانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می کند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.
URL-Uniform Resource Locator:
به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اینترنت گفته می شود. این منبع می تواند یک صفحه وب، یک فایل متنی و… باشد
Stop Word:
به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیرthe, a, an, web www, home page, و …
Meta tags:
به کمک این شناسه ها، اطلاعاتی از صفحه در اختیار بینندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و …) قرار داده می شود.
آشنایی با اصطلاحات طراحی وب سایت
META Keywords:
به کمک آن، کلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.
META Description:
به کمک آن، توضیحی مختصر از صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.
Stemming:
به معنای این است که موتور جستجوگر می تواند صورت های مختلف یک کلمه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوی swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ، swimming نیز می گردد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.
Rank:
رتبه یک صفحه در نتایج جستجو است زمانی که جستجویی مرتبط با محتوای آن صفحه انجام می شود.
Spamdexing:
مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفی صفحاتی به موتورهای جستجوگر است که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورند. موتورهای جستجوگر تمایل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کیفیت بالای نتایج می تواند این روند را تضمین کند. لذا آنها هرکدام به نوعی سعی در تشخیص صفحاتی دارند که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورد. برخی از این موارد عبارتند از: ساختن صفحاتی که همگی دارای محتوای یکسانی اند، تکرار یک کلمه بیش از حد و …