رپرتاژ آگهی چیست؟ چه نکاتی باید رپرتاژ آگهی رعایت شود؟
رپرتاژ آگهی امروزه یکی از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی بوده که تاثیر زیادی در سئو سایت دارد. در مقاله زیر نکات رپرتاژ آگهی کاملا آمده است.
رپرتاژ آگهی چیست؟ برای شما حتماً پیش آمده است که مطلبی را در یک مجله اینترنتی در خصوص معرفی یک محصول یا خدماتی خواندهاید و در آخر از شما خواسته شده است تا برای تهیه محصول به سایت معرفی شده بروید. درواقع شما با یک آگهی روبرو شدید که با شیوهای متفاوت و بیان مزایای محصول در قالب داستان مخاطبان خود را ترغیب به خرید محصول و خدمات خود میکند. شما تا وقتی که به انتهای متن نرسید، متوجه نخواهید شد که این یک متن آگهی است و تمایل داشتید تا آخر آن را مطالعه کنید. این شیوه را رپرتاژ آگهی میگویند.
رپرتاژ آگهی چیست؟
رپرتاژ آگهی یک روش بازاریابی است که امروزه بیشتر صاحبان کسبوکار از آن برای معرفی محصولات و خدمات خود به شیوهای نوین و جدیدتر استفاده میکنند. البته خود این تکنیک، جدید نیست؛ اما با گسترش اینترنت و تبلیغاتی اینترنتی، اهمیت استفاده از رپرتاژها بیشتر از گذشته شده است.
تعریف رپرتاژ آگهی
رپرتاژ یک متنی است که در قالب گزارش یا داستان نوشته میشود که در آن به معرفی محصول یا خدمات از طریق بیان مزیتها به صورت بی طرفانه پرداخته میشود تا مخاطب هیچگاه حس نکند که یک متن تبلیغاتی را میخواند.
رپرتاژها سابقه دیرینهای دارند. حتی قبل از گسترش اینترنت در کشور، از این تکنیک در تبلیغات تلویزیونی استفاده میشد. درواقع بیشتر تبلیغاتی که شما مشاهده میکنید و در آن برای رفع مشکلات، راهحلی را ارائه میدهند که در آخر برند معرفی میشود را رپرتاژ آگهی میگویند. حتی در روزنامهها و مجلات هم بخشی از تبلیغات به صورت رپرتاژ بیان میشد؛ برای مثال آموزشگاهی به حل مسائل درس خاصی یا روانشناسی به بیان مشکلات دانش آموزان و راهحلهای آنها میپردازد، بدون اینکه خواننده متوجه نوع آگهی بودن شود.
مردم بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص محصول یا خدمات از طریق رسانهها هستند تا اینکه بخواهند به صورت مستقیم از شخصی بپرسند. رسانهها یک منبع بی طرف هستند که هدف آنها فقط اعلام مزیت شرکت آگهی دهنده است؛ اما یک بازاریاب قصد فروش مستقیم کالا به صورت هدفمند دارد و این باعث کاهش اعتماد مردم به خرید در لحظههای اولیه میشود.
هدف از رپرتاژ آگهی
هدف اصلی این نوع آگهی ترغیب مردم به خرید محصول از طریق بیان داستان و مزیتهای آن است. مردم عاشق خواندن داستان هستند و ارتباط مؤثر و بهتری با آن برقرار میکنند و خود را جای شخصیتهای داستان قرار میدهند. به عبارتی دیگر، داستانی که آنها میخوانند، اگر بتواند مزیتهای محصول و خدمات را به خوبی بیان کند، متن شما توانسته است که ارتباط خوبی با خواننده برقرار کند.
تأثیر رپرتاژ آگهی در سئو سایت
هدف اصلی مدیران سایت برای نوشتن رپرتاژها، افزایش بازدید و در نتیجه رتبه سایت است. اصولاً رپرتاژها را در سایتهای پربازدید قرار میدهند تا بتوان نتیجه مورد دلخواه را به دست آورد. قرار دادن این نوع آگهیها در چنین سایتهایی که مطالب آنها بازدید بالایی دارند، باعث افزایش نرخ ورود کاربران مختلف به سایت شده که همه اینها یک بک لینک با خود سایت اصلی به حساب میآید. حتی به غیر از افزایش سئو سایت به برند سازی کسبوکار شما کمک خواهد کرد.
رپرتاژ آگهی چیست؟
نکات در خصوص رپرتاژ آگهی
۱٫ در رپرتاژ آگهی نمیتوان به همه جزئیات کسبوکارها پرداخت، پس یک نکته مهمی را که از نظر شما بیشتر از همه مورد نیاز کاربرانتان است را در قالب یک داستان به همراه بیان مزیتهای آن بنویسید؛ برای مثال ما زمانی که قصد نوشتن رپرتاژی را برای سئو سایت خود داشته باشیم، به اهمیت سئو و مزیتهای آن برای کسبوکارها میپردازیم یا نکات مهمی که کاربران عادی باید بدانند. مخاطبان شما کاربران عادی هستند، پس باید به زبان خودشان با آنها صحبت کنید و نمیتوان به بیان جزئیات تخصصی پرداخت.
۲٫ اصول نگارشی را رعایت کنید. پاراگراف بندی، داشتن زیر عنوانهای مناسب، داشتن فهرست و غیره از دیگر نمونه نگارش مناسب یک مطلب است که باید در این نوع آگهیها هم رعایت کنید. حتماً قبل از انتشار مطلب در سایت، آن را توسط یک ویراستار بررسی کنید.
۳٫ هدفمند باشید. از قبل بدانید که قصد نوشتن چه موضوعی را دارید و سراچههایی را برای نشر رپرتاژ انتخاب کنید که متناسب با کسبوکار شما باشد و همچنین اکثر مشتریان شما در آنجا حضور فعال داشته باشند.
۴٫ رپرتاژ را با پست مهمان اشتباه نگیرید. در پست مهمان، شما یک مقاله آموزشی متناسب با سایت خود و طرف مقابل میدهید؛ اما در رپرتاژ اگهی قصد معرفی محصولی را در قالب گزارش یا داستان دارید.
۵٫ حتماً از قبل به خواننده اطلاع دهید که این یک آگهی رپرتاژی است.
۶٫ از زبان ساده و قابل فهم استفاده کنید و از به کار بردن پاراگراف یا نوشتن متنهای طولانی خودداری کنید.
۷٫ به موضوعات روز بپردازید؛ یعنی محصول یا خدماتی را معرفی کنید که کاربران به دنبال آن هستند.
۸٫ از سایتهای بی طرف برای نشر آگهی خود استفاده کنید.
۹٫ متن خود را بیشتر در قالب داستانی بنویسید و حتماً مزیتهای آن را بیان کنید.
۱۰٫ برای تأثیر سئو، حتماً روی کلمات کلیدی صفحات مربوط لینک مناسب دهید.
۱۱٫ نمونههای رپرتاژ مشابه کسب وکار خود را در دیگر سایتها جستوجو کرده و مطالعه کنید. این مطالعه باعث میشود که بتوانید ایدههای خیلی بهتری بگیرید؛ اما کپی نکنید.
رپرتاژ آگهی چیست؟
رپرتاژها را ادامه دهید
رپرتاژ آگهی ها در یک سایت پربازدید باعث افزایش ناگهانی ورود کاربران به سایت شما میشود. از آنجا که این نوع آگهیها بسته به تعداد روز خاصی قرار میگیرند، بعد از اتمام قرارداد توسط مدیر برداشته میشوند؛ این مسئله میتواند باعث افت ناگهانی ورود کاربر به سایت شود که در نتیجه منفی بر سئو سایت شما خواهد گذاشت. برای همین طبق یک برنامه و استراتژی خاصی در سال، هر ماه رپرتاژهای آگهی در سایتها و با موضوعات مختلف نشردهید.