طراحی سایت نت افزار

hosting image
5 معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

 

 

ابزار آنلاین Google Analytics یکی از سودمندترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود. این ابزار شامل معیارهای متعددی است که با بررسی هرکدام از آن‌ها می‌توانید به اطلاعات مفیدی در ارتباط با رفتار بازدیدکنندگان دست‌یابید. اما ارقام معیارهای ارزیابی این ابزار سودمند دقیقاً چه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهند؟

در این مطلب قصد داریم به ۵ معیار اصلی در سنجش وب‌سایت ازنظر Analytics اشاره‌کنیم که بهتر است شما هم هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید. این معیارها منابع ترافیک ورودی، کلمه‌های کلیدی، بازدیدکنندگان، ۱۰ صفحه برتر و صفحه‌های خروج هستند. پس از تشریح اهمیت این معیارها همچنین به معرفی برخی نکته‌ها برای بهبودشان می‌پردازیم تا وضعیت آن‌ها در Analytics به شکل چشم‌گیری بهتر شود. می‌توانید همه معیارهای مذکور و سایر موارد مهم در ارزیابی عملکرد وب‌سایت را در صفحه Google Analytics مشاهده کنید. اگر تابه‌حال از این ابزار استفاده نکرده‌اید، بهتر است همین حالا دست‌به‌کار شوید.

 

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

 

۱ – منابع ورودی ترافیک

منابع ورودی ترافیک

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

آیا می‌دانید بازدیدکنندگان وب‌سایت از کجا می‌آیند و چگونه به صفحه‌های شما راه می‌یابند؟ معیار Traffic Sources در Analytics به همین منظور تعریف‌شده است و اطلاعات منابع ورودی را در اختیارتان می‌گذارد.

منابع ورودی وب‌سایت به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • ارجاع شده:

    بازدیدکنندگانی که از یک وب‌سایت دیگر با کلیک کردن بر روی یک لینک به وب‌سایت شما راه می‌یابند.

  • جستجو:

    بازدیدکنندگانی که ابتدا کلمه‌های کلیدی موردنظرشان را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند؛ سپس روی لینک به نمایش درآمده در صفحه نتایج کلیک می‌کنند و وارد وب‌سایت شما می‌شوند. ترافیک ورودی از موتورهای جستجو همچنین به دودسته اصلی پرداختی و ارگانیک تقسیم می‌شود. اگر تبلیغات شما مثل Google adwords در موتورهای جستجو به نمایش درآید و کاربر روی آن لینک کلیک کند، ترافیک ورودی پرداختی به شمار می‌رود.

  • مستقیم:

    بازدیدکنندگانی که آدرس وب‌سایت شمارا مستقیماً در مرورگر تایپ می‌کنند.

    ترافیک ورودی اغلب وب‌سایت‌ها ترکیبی از هر سه دسته مذکور است، اما برخی وب‌سایت‌ها قادر به پرداخت هزینه تبلیغات نیستند و بخش عمده ترافیک ورودی‌شان از سوی موتورهای جستجو ارگانیک است.

راهکار طراحی

دانستن انواع ترافیک ورودی به شما کمک می‌کند وب‌سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بازدیدکنندگان را بیشتر درگیر کند. تقسیم‌بندی منابع ورودی ترافیک همچنین ممکن است به شما کمک کند طراحی را به شکلی تغییر دهید تا تعداد بازدید را هم افزایش دهید.

برای جذب بازدید به شیوه ارجاعی، محتوا را به‌گونه‌ای تولید کنید تا سایر وب‌سایت‌ها به شما لینک دهند. این نوع محتوا ممکن است شامل مطالب وبلاگ، UI یا عناصر گرافیکی یا حتی اینفوگرافیک‌هایی باشد که سایر وب‌سایت‌ها می‌توانند آن‌ها را در صفحه‌های خودشان جای دهند و لینکش را به شما بازگردانند.

برای جذب ترافیک ورودی جستجو باید از اساسی‌ترین نکته‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو پیروی کنید. از کلمه‌های کلیدی مناسب بهره ببرید ومتاتگ و همچنین خصوصیت alt را هم فراموش نکنید. این نوع طراحی شاید برایتان چندان جذاب نباشد، اما بی‌شک یکی از ارزشمندترین بخش‌های طراحی به شمار می‌رود.

از آدرس URL مناسب استفاده کنید تا کاربران آن را به‌راحتی به خاطر بسپارند و ترافیک ورودی مستقیم وب‌سایتتان هم افزایش یابد. آدرس‌هایی که از چند کلمه پیوسته تشکیل‌شده‌اند، بهتر در ذهن مخاطب باقی می‌مانند. سعی کنید از نقطه یا underline در انتخاب آدرس وب‌سایت خود استفاده نکنید.

اجازه دهید یک نکته مفید دیگر هم برای بهبود طراحی به موارد قبلی اضافه کنیم: امکان جستجو را به‌صورت برجسته در وب‌سایت خود فراهم آورید. بازدیدکنندگانی که برای چندمین بار به وب‌سایت شما وارد می‌شوند، با دیدن نوار جستجو درمی‌یابند که می‌توانند هرچه موردنیازشان است را از همان صفحه خانه و به‌راحتی پیدا کنند. طراحی نوار جستجو در صفحه اصلی به افزایش ترافیک ورودی مستقیم و همچنین بهبود معیار مدت‌زمان حضور کاربران در وب‌سایت کمک می‌کند.

۲ – کلمه‌های کلیدی

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

کلمه های کلیدی

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

موضوع اصلی وب‌سایت شما چیست؟ پاسخ این پرسش، کلمه‌های کلیدی هستند.

ممکن است درک شما از موضوع اصلی وب‌سایت با برداشت سایر کاربران از آن، متفاوت باشد. معیار کلمه‌های کلیدی و همچنین جستجوی درون وب‌سایت به شما نشان می‌دهند کاربران با کدام کلمه‌های کلیدی به محتوا و وب‌سایتتان دسترسی پیدا می‌کنند. این اطلاعات همچنین شمارا آگاه می‌سازد که کاربران در هنگام ورود به وب‌سایت شما دقیقاً به دنبال چه موضوعی بوده‌اند. شما و کاربران در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن درباره موضوع محتوا و وب‌سایت اتفاق‌نظر دارید.

با بررسی این معیارها از خودتان بپرسید آیا این کلمه‌های کلیدی با موضوع محتوای شما همخوانی دارد؟ آیا ترافیک ورودی شما ارزشمند است و کاربران همان اطلاعات موردنظرشان را پیدا می‌کنند؟

راهکار طراحی

اغلب طراحان وب‌سایت معتقدند که باید مشتی کلمه کلیدی حتی بی‌ربط را در وب‌سایت بگنجانند. استفاده از کلمه‌های کلیدی مرتبط در طراحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما هرگز نباید وب‌سایت را مملو از این کلمه‌ها کنید.

  • از طراحی Responsive بهره ببرید؛ از وب‌سایت‌های متعدد با محتوای تکراری دوری‌کنید.
  • متن را بر اساس گفتار و سلیقه کاربران تنظیم کنید، اما از اشتباه‌های دستوری و املایی دور بمانید.
  • امکان به اشتراک‌گذاری محتوای وب‌سایت را فراهم آورید تا در سایر شبکه‌های اجتماعی هم اعتبار کسب کنید.
  • به سایر منابعی که محتوا یا کلیدواژه مشابه شما دارند، لینک دهید.
  • بیش‌ازحد از کلمه‌های کلیدی استفاده نکنید تا مانند ربات به نظر نرسید. محصولات، اطلاعات و محتوای پرطرفدار را ترویج دهید.

۳ – بازدیدکنندگان

بازدیدکنندگان وب‌سایت به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که برای اولین بار از محتوای شما بازدید می‌کنند و دسته دوم هم بازدیدکنندگانی هستند که تابه‌حال بیش از یک‌بار وارد وب‌سایتتان شده‌اند.

بازدیدکنندگان سایت

بهتر است بازدیدکنندگان شما ترکیبی از هر دودسته باشند. اگر فقط بازدیدکنندگان تازه‌وارد وب‌سایتتان می‌شوند یعنی محتوای شما به‌اندازه کافی جذاب نیست و نمی‌تواند آن‌ها را به بازدید دوباره تشویق کند. از طرفی اگر فقط بازدیدکنندگان تکراری وارد وب‌سایتتان می‌شوند، پتانسیل جذب کاربر، مشتری و یا هوادار جدید نخواهید داشت.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

راهکار طراحی

وب‌سایت شما برای جذب هر دو گروه بازدیدکنندگان باید دارای شرایط مشخصی باشد.

  • وب‌سایت شما باید دارای محتوای تصویری جذاب باشد تا توجه بازدیدکنندگان تازه را به خود جلب کند. از طرفی این طراحی باید پویا باشد تا بازدیدکنندگان تکراری را هم در سایت نگه‌دارد. اولین قدم برای جذب بازدیدکنندگان استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب است.
  • وب‌سایت شما باید موضوع اصلی محتوایش را در همان نگاه اول به بازدیدکنندگان نشان دهد و آن‌ها را دریافتن محتوای موردنظرشان راهنمایی کند. از عنوان بزرگ، لوگوی اختصاصی و عناصر پیمایش مناسب بهره ببرید تا حس هدفمندی وب‌سایت را به‌خوبی به نمایش بگذارید.
  • همیشه باید کاربر را به تعامل وادار کنید تا این رابطه دوطرفه باقی بماند. برای مثال، بازدیدکنندگان را تشویق کنید لینکی را باز کنند؛ ویدیویی را تماشا کنند؛ بازی را اجرا کنند یا برای دریافت تخفیف و دعوت به رویدادهای اختصاصی ثبت‌نام کنند. CTA باید واضح طراحی شود. از دعوت کاربران به تعامل و ایجاد رابطه دوطرفه هراس نداشته.

۴ – ۱۰ صفحه برتر وب‌سایت

فهرست صفحه‌هایی که کاربران بیشتر با آن‌ها تعامل دارند، یکی از جالب‌توجه‌ترین عناصر تحلیل وب‌سایت به شمار می‌رود. وب‌سایت‌هایی با وبلاگ‌های بزرگ و قدرتمند می‌توانند از این اطلاعات برای شناخت موضوع‌های پرطرفدار کمک بگیرند و مطالب بعدی خود را بر اساس همین موارد تنظیم کنند. وب‌سایت‌های فروشگاهی از این اطلاعات برای شناسایی محصولات و خدمات پرطرفدار بهره می‌برند و میزان فروش خود را به کمک آن افزایش می‌دهند. شناسایی صفحه‌های برتر همچنین به وب‌سایت‌های معمولی در تعیین جریان ترافیک ورودی کمک می‌کند و نشان می‌دهد که آیا کاربران موفق به بازدید محتوای موردنظرشان شده‌اند یا خیر.

صفحات برتر سایت

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها از مشاهده فهرست برترین صفحه‌هایشان شگفت‌زده می‌شوند. ۱۰ صفحه برتر وب‌سایت‌ها اغلب شامل صفحه درباره ما یا تماس می‌شود؛ چراکه کاربران معمولاً تمایل دارند بدانند شما که هستید و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید یا قصد دارند در رابطه با موضوعی با شما صحبت کنند. صفحه وبلاگ یا اخبار هم در این فهرست جای می‌گیرد؛ چراکه ممکن است حداقل یکی از خبرهای منتشرشده توسط شما مخاطبان زیادی را جلب کرده باشد. داده‌ها و اطلاعات درباره زمینه فعالیت یا کسب‌وکار و حتی صفحه خانه در این فهرست قرار می‌گیرد.

بررسی صفحه‌های پرطرفدار همچنین به شما کمک می‌کند دریابید آیا اهدافتان با اهداف کاربران در یک راستا قرار می‌گیرد یا خیر؟ آیا آن‌ها از محتوایی که برایتان مهم است، بازدید می‌کنند؟

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

  • لینک‌ها و CTA را در صفحه‌های پربازدید مانند «خانه» تعبیه کنید. همچنین باید امکان دسترسی راحت را به این نوع محتوا برای بازدیدکنندگان فراهم آورید.
  • یک‌راه بهتر برای جلب‌توجه کاربران این است که لینک‌ها و CTA را در قالب بنر و تصاویر جذاب بگنجانید.
  • محبوب‌ترین صفحه‌های وب‌سایت را در منوی اصلی هم قرار دهید یا لینکشان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. از یک صفحه محبوب به صفحه پربازدید دیگر لینک دهید و کاربران را به پیمایش و بازدید از این صفحه‌ها تشویق کنید. نمایش نوار «صفحه‌های پربازدید» یا «مطالب برتر» یکی از بهترین روش‌ها برای ترویج این لینک‌ها است.

۵ – صفحه‌های خروج

شیوه خروج بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما به‌اندازه روش ورودشان حائز اهمیت است.

بازدیدکنندگان سایت

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

نرخ صفحه‌های خروج درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که از هر صفحه مشخص وب‌سایت شما خارج‌شده‌اند. ممکن است تصور کنید این معیار با نرخ پرش مشابه است اما تفاوت میانشان آنجاست که نرخ صفحه‌های خروج درواقع رفتار بازدیدکنندگان صفحه‌های مختلف را دنبال می‌کند، اما نرخ پرش معیاری است که تنها یک صفحه را در نظر می‌گیرد.

اگر نرخ خروج از هر صفحه بالا باشد، علت آن ممکن است به مشکلات رابط کاربری مانند خطا یا مسیر منفصل مربوط شود. از طرف دیگر، نرخ خروج بالا برای برخی صفحه‌ها مانند «پرداخت نهایی» در وب‌سایت‌های فروشگاهی ضروری به نظر می‌رسد و نشان‌دهنده تکمیل روند ثبت سفارش است.

اگر نرخ خروج صفحه‌ها از سطح انتظارات شما دور باشد، احتمالاً باید طراحی وب‌سایت را دستخوش تغییر کنید و آن را بهبود ببخشید.

راهکار طراحی

  • در شرایطی که نرخ خروج صفحه‌ها بالاست و مایل هستید بازدیدکننده را همچنان در وب‌سایت نگه‌دارید، باید صفحه را به شکلی طراحی کنید که میزان درگیری کاربر را افزایش دهد. برای مثال، به محتوای جالب یا مرتبط در یک صفحه دیگر لینک دهید و همه دکمه‌های CTA را هم بررسی کنید تا هیچ‌کدام مشکل نداشته باشند و به‌درستی کاربران را به صفحه دیگر انتقال دهند. خطای لینک در CTA ممکن است علت اصلی افزایش نرخ خروج باشد.
  • اگر نرخ خروج در برخی صفحه‌ها پایین است و این امر شمارا نگران می‌کند، بهتر است علتش را ریشه‌یابی کنید. اجازه دهید دوباره به طراحی فروشگاه‌های اینترنتی بازگردیم. اگر نرخ خروج در صفحه تکمیل سفارش پایین است، احتمالاً یک لوپ لینک یا حلقه لینک در طراحی این صفحه وجود دارد که اجازه نمی‌دهد کاربر همه مراحل ثبت سفارش را موفقیت‌آمیز پشت سر بگذارد. برای رفع این مشکل باید رابط کاربری را بررسی کنید و آن را کمی تغییر دهید.
  • به خاطر داشته باشید که خروج از صفحه الزاماً خوب یا بد نیست. همه کاربران سرانجام از وب‌سایت شما خارج می‌شوند. نکته کلیدی درباره معیار نرخ خروج دقیقاً به خروج غیرمنتظره مربوط می‌شود. اگر اغلب بازدیدکنندگان از صفحه‌های معمول و مورد انتظارتان خارج می‌شوند، جای نگرانی وجود ندارد. از طرفی اگر کاربران در میانه روند تکمیل سفارش از وب‌سایت خارج می‌شوند، علت آن احتمالاً خطای طراحی یا رابط کاربری است.

ابزار آنلاین Google Analytics یکی از سودمندترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود. این ابزار شامل معیارهای متعددی است که با بررسی هرکدام از آن‌ها می‌توانید به اطلاعات مفیدی در ارتباط با رفتار بازدیدکنندگان دست‌یابید. اما ارقام معیارهای ارزیابی این ابزار سودمند دقیقاً چه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهند؟

در این مطلب قصد داریم به ۵ معیار اصلی در سنجش وب‌سایت ازنظر Analytics اشاره‌کنیم که بهتر است شما هم هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید. این معیارها منابع ترافیک ورودی، کلمه‌های کلیدی، بازدیدکنندگان، ۱۰ صفحه برتر و صفحه‌های خروج هستند. پس از تشریح اهمیت این معیارها همچنین به معرفی برخی نکته‌ها برای بهبودشان می‌پردازیم تا وضعیت آن‌ها در Analytics به شکل چشم‌گیری بهتر شود. می‌توانید همه معیارهای مذکور و سایر موارد مهم در ارزیابی عملکرد وب‌سایت را در صفحه Google Analytics مشاهده کنید. اگر تابه‌حال از این ابزار استفاده نکرده‌اید، بهتر است همین حالا دست‌به‌کار شوید.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

 

 

۱ – منابع ورودی ترافیک

منابع ورودی ترافیک

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

آیا می‌دانید بازدیدکنندگان وب‌سایت از کجا می‌آیند و چگونه به صفحه‌های شما راه می‌یابند؟ معیار Traffic Sources در Analytics به همین منظور تعریف‌شده است و اطلاعات منابع ورودی را در اختیارتان می‌گذارد.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

منابع ورودی وب‌سایت به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • ارجاع شده:

    بازدیدکنندگانی که از یک وب‌سایت دیگر با کلیک کردن بر روی یک لینک به وب‌سایت شما راه می‌یابند.

  • جستجو:

    بازدیدکنندگانی که ابتدا کلمه‌های کلیدی موردنظرشان را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند؛ سپس روی لینک به نمایش درآمده در صفحه نتایج کلیک می‌کنند و وارد وب‌سایت شما می‌شوند. ترافیک ورودی از موتورهای جستجو همچنین به دودسته اصلی پرداختی و ارگانیک تقسیم می‌شود. اگر تبلیغات شما مثل Google adwords در موتورهای جستجو به نمایش درآید و کاربر روی آن لینک کلیک کند، ترافیک ورودی پرداختی به شمار می‌رود.

  • مستقیم:

    بازدیدکنندگانی که آدرس وب‌سایت شمارا مستقیماً در مرورگر تایپ می‌کنند.

    ترافیک ورودی اغلب وب‌سایت‌ها ترکیبی از هر سه دسته مذکور است، اما برخی وب‌سایت‌ها قادر به پرداخت هزینه تبلیغات نیستند و بخش عمده ترافیک ورودی‌شان از سوی موتورهای جستجو ارگانیک است.

راهکار طراحی

دانستن انواع ترافیک ورودی به شما کمک می‌کند وب‌سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بازدیدکنندگان را بیشتر درگیر کند. تقسیم‌بندی منابع ورودی ترافیک همچنین ممکن است به شما کمک کند طراحی را به شکلی تغییر دهید تا تعداد بازدید را هم افزایش دهید.

برای جذب بازدید به شیوه ارجاعی، محتوا را به‌گونه‌ای تولید کنید تا سایر وب‌سایت‌ها به شما لینک دهند. این نوع محتوا ممکن است شامل مطالب وبلاگ، UI یا عناصر گرافیکی یا حتی اینفوگرافیک‌هایی باشد که سایر وب‌سایت‌ها می‌توانند آن‌ها را در صفحه‌های خودشان جای دهند و لینکش را به شما بازگردانند.

برای جذب ترافیک ورودی جستجو باید از اساسی‌ترین نکته‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو پیروی کنید. از کلمه‌های کلیدی مناسب بهره ببرید ومتاتگ و همچنین خصوصیت alt را هم فراموش نکنید. این نوع طراحی شاید برایتان چندان جذاب نباشد، اما بی‌شک یکی از ارزشمندترین بخش‌های طراحی به شمار می‌رود.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

از آدرس URL مناسب استفاده کنید تا کاربران آن را به‌راحتی به خاطر بسپارند و ترافیک ورودی مستقیم وب‌سایتتان هم افزایش یابد. آدرس‌هایی که از چند کلمه پیوسته تشکیل‌شده‌اند، بهتر در ذهن مخاطب باقی می‌مانند. سعی کنید از نقطه یا underline در انتخاب آدرس وب‌سایت خود استفاده نکنید.

اجازه دهید یک نکته مفید دیگر هم برای بهبود طراحی به موارد قبلی اضافه کنیم: امکان جستجو را به‌صورت برجسته در وب‌سایت خود فراهم آورید. بازدیدکنندگانی که برای چندمین بار به وب‌سایت شما وارد می‌شوند، با دیدن نوار جستجو درمی‌یابند که می‌توانند هرچه موردنیازشان است را از همان صفحه خانه و به‌راحتی پیدا کنند. طراحی نوار جستجو در صفحه اصلی به افزایش ترافیک ورودی مستقیم و همچنین بهبود معیار مدت‌زمان حضور کاربران در وب‌سایت کمک می‌کند.

۲ – کلمه‌های کلیدی

کلمه های کلیدی

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

موضوع اصلی وب‌سایت شما چیست؟ پاسخ این پرسش، کلمه‌های کلیدی هستند.

ممکن است درک شما از موضوع اصلی وب‌سایت با برداشت سایر کاربران از آن، متفاوت باشد. معیار کلمه‌های کلیدی و همچنین جستجوی درون وب‌سایت به شما نشان می‌دهند کاربران با کدام کلمه‌های کلیدی به محتوا و وب‌سایتتان دسترسی پیدا می‌کنند. این اطلاعات همچنین شمارا آگاه می‌سازد که کاربران در هنگام ورود به وب‌سایت شما دقیقاً به دنبال چه موضوعی بوده‌اند. شما و کاربران در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن درباره موضوع محتوا و وب‌سایت اتفاق‌نظر دارید.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

با بررسی این معیارها از خودتان بپرسید آیا این کلمه‌های کلیدی با موضوع محتوای شما همخوانی دارد؟ آیا ترافیک ورودی شما ارزشمند است و کاربران همان اطلاعات موردنظرشان را پیدا می‌کنند؟

راهکار طراحی

اغلب طراحان وب‌سایت معتقدند که باید مشتی کلمه کلیدی حتی بی‌ربط را در وب‌سایت بگنجانند. استفاده از کلمه‌های کلیدی مرتبط در طراحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما هرگز نباید وب‌سایت را مملو از این کلمه‌ها کنید.

  • از طراحی Responsive بهره ببرید؛ از وب‌سایت‌های متعدد با محتوای تکراری دوری‌کنید.
  • متن را بر اساس گفتار و سلیقه کاربران تنظیم کنید، اما از اشتباه‌های دستوری و املایی دور بمانید.
  • امکان به اشتراک‌گذاری محتوای وب‌سایت را فراهم آورید تا در سایر شبکه‌های اجتماعی هم اعتبار کسب کنید.
  • به سایر منابعی که محتوا یا کلیدواژه مشابه شما دارند، لینک دهید.
  • بیش‌ازحد از کلمه‌های کلیدی استفاده نکنید تا مانند ربات به نظر نرسید. محصولات، اطلاعات و محتوای پرطرفدار را ترویج دهید.

۳ – بازدیدکنندگان

بازدیدکنندگان وب‌سایت به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که برای اولین بار از محتوای شما بازدید می‌کنند و دسته دوم هم بازدیدکنندگانی هستند که تابه‌حال بیش از یک‌بار وارد وب‌سایتتان شده‌اند.

بازدیدکنندگان سایت

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

بهتر است بازدیدکنندگان شما ترکیبی از هر دودسته باشند. اگر فقط بازدیدکنندگان تازه‌وارد وب‌سایتتان می‌شوند یعنی محتوای شما به‌اندازه کافی جذاب نیست و نمی‌تواند آن‌ها را به بازدید دوباره تشویق کند. از طرفی اگر فقط بازدیدکنندگان تکراری وارد وب‌سایتتان می‌شوند، پتانسیل جذب کاربر، مشتری و یا هوادار جدید نخواهید داشت.

راهکار طراحی

وب‌سایت شما برای جذب هر دو گروه بازدیدکنندگان باید دارای شرایط مشخصی باشد.

  • وب‌سایت شما باید دارای محتوای تصویری جذاب باشد تا توجه بازدیدکنندگان تازه را به خود جلب کند. از طرفی این طراحی باید پویا باشد تا بازدیدکنندگان تکراری را هم در سایت نگه‌دارد. اولین قدم برای جذب بازدیدکنندگان استفاده از تصاویر و ویدیوهای جذاب است.
  • وب‌سایت شما باید موضوع اصلی محتوایش را در همان نگاه اول به بازدیدکنندگان نشان دهد و آن‌ها را دریافتن محتوای موردنظرشان راهنمایی کند. از عنوان بزرگ، لوگوی اختصاصی و عناصر پیمایش مناسب بهره ببرید تا حس هدفمندی وب‌سایت را به‌خوبی به نمایش بگذارید.
  • همیشه باید کاربر را به تعامل وادار کنید تا این رابطه دوطرفه باقی بماند. برای مثال، بازدیدکنندگان را تشویق کنید لینکی را باز کنند؛ ویدیویی را تماشا کنند؛ بازی را اجرا کنند یا برای دریافت تخفیف و دعوت به رویدادهای اختصاصی ثبت‌نام کنند. CTA باید واضح طراحی شود. از دعوت کاربران به تعامل و ایجاد رابطه دوطرفه هراس نداشته.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

 

۴ – ۱۰ صفحه برتر وب‌سایت

فهرست صفحه‌هایی که کاربران بیشتر با آن‌ها تعامل دارند، یکی از جالب‌توجه‌ترین عناصر تحلیل وب‌سایت به شمار می‌رود. وب‌سایت‌هایی با وبلاگ‌های بزرگ و قدرتمند می‌توانند از این اطلاعات برای شناخت موضوع‌های پرطرفدار کمک بگیرند و مطالب بعدی خود را بر اساس همین موارد تنظیم کنند. وب‌سایت‌های فروشگاهی از این اطلاعات برای شناسایی محصولات و خدمات پرطرفدار بهره می‌برند و میزان فروش خود را به کمک آن افزایش می‌دهند. شناسایی صفحه‌های برتر همچنین به وب‌سایت‌های معمولی در تعیین جریان ترافیک ورودی کمک می‌کند و نشان می‌دهد که آیا کاربران موفق به بازدید محتوای موردنظرشان شده‌اند یا خیر.

صفحات برتر سایت

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها از مشاهده فهرست برترین صفحه‌هایشان شگفت‌زده می‌شوند. ۱۰ صفحه برتر وب‌سایت‌ها اغلب شامل صفحه درباره ما یا تماس می‌شود؛ چراکه کاربران معمولاً تمایل دارند بدانند شما که هستید و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید یا قصد دارند در رابطه با موضوعی با شما صحبت کنند. صفحه وبلاگ یا اخبار هم در این فهرست جای می‌گیرد؛ چراکه ممکن است حداقل یکی از خبرهای منتشرشده توسط شما مخاطبان زیادی را جلب کرده باشد. داده‌ها و اطلاعات درباره زمینه فعالیت یا کسب‌وکار و حتی صفحه خانه در این فهرست قرار می‌گیرد.

بررسی صفحه‌های پرطرفدار همچنین به شما کمک می‌کند دریابید آیا اهدافتان با اهداف کاربران در یک راستا قرار می‌گیرد یا خیر؟ آیا آن‌ها از محتوایی که برایتان مهم است، بازدید می‌کنند؟

  • لینک‌ها و CTA را در صفحه‌های پربازدید مانند «خانه» تعبیه کنید. همچنین باید امکان دسترسی راحت را به این نوع محتوا برای بازدیدکنندگان فراهم آورید.
  • یک‌راه بهتر برای جلب‌توجه کاربران این است که لینک‌ها و CTA را در قالب بنر و تصاویر جذاب بگنجانید.
  • ۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد
  • محبوب‌ترین صفحه‌های وب‌سایت را در منوی اصلی هم قرار دهید یا لینکشان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. از یک صفحه محبوب به صفحه پربازدید دیگر لینک دهید و کاربران را به پیمایش و بازدید از این صفحه‌ها تشویق کنید. نمایش نوار «صفحه‌های پربازدید» یا «مطالب برتر» یکی از بهترین روش‌ها برای ترویج این لینک‌ها است.

۵ – صفحه‌های خروج

شیوه خروج بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما به‌اندازه روش ورودشان حائز اهمیت است.

بازدیدکنندگان سایت

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

نرخ صفحه‌های خروج درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که از هر صفحه مشخص وب‌سایت شما خارج‌شده‌اند. ممکن است تصور کنید این معیار با نرخ پرش مشابه است اما تفاوت میانشان آنجاست که نرخ صفحه‌های خروج درواقع رفتار بازدیدکنندگان صفحه‌های مختلف را دنبال می‌کند، اما نرخ پرش معیاری است که تنها یک صفحه را در نظر می‌گیرد.

اگر نرخ خروج از هر صفحه بالا باشد، علت آن ممکن است به مشکلات رابط کاربری مانند خطا یا مسیر منفصل مربوط شود. از طرف دیگر، نرخ خروج بالا برای برخی صفحه‌ها مانند «پرداخت نهایی» در وب‌سایت‌های فروشگاهی ضروری به نظر می‌رسد و نشان‌دهنده تکمیل روند ثبت سفارش است.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

اگر نرخ خروج صفحه‌ها از سطح انتظارات شما دور باشد، احتمالاً باید طراحی وب‌سایت را دستخوش تغییر کنید و آن را بهبود ببخشید.

راهکار طراحی

  • در شرایطی که نرخ خروج صفحه‌ها بالاست و مایل هستید بازدیدکننده را همچنان در وب‌سایت نگه‌دارید، باید صفحه را به شکلی طراحی کنید که میزان درگیری کاربر را افزایش دهد. برای مثال، به محتوای جالب یا مرتبط در یک صفحه دیگر لینک دهید و همه دکمه‌های CTA را هم بررسی کنید تا هیچ‌کدام مشکل نداشته باشند و به‌درستی کاربران را به صفحه دیگر انتقال دهند. خطای لینک در CTA ممکن است علت اصلی افزایش نرخ خروج باشد.
  • اگر نرخ خروج در برخی صفحه‌ها پایین است و این امر شمارا نگران می‌کند، بهتر است علتش را ریشه‌یابی کنید. اجازه دهید دوباره به طراحی فروشگاه‌های اینترنتی بازگردیم. اگر نرخ خروج در صفحه تکمیل سفارش پایین است، احتمالاً یک لوپ لینک یا حلقه لینک در طراحی این صفحه وجود دارد که اجازه نمی‌دهد کاربر همه مراحل ثبت سفارش را موفقیت‌آمیز پشت سر بگذارد. برای رفع این مشکل باید رابط کاربری را بررسی کنید و آن را کمی تغییر دهید.
  • به خاطر داشته باشید که خروج از صفحه الزاماً خوب یا بد نیست. همه کاربران سرانجام از وب‌سایت شما خارج می‌شوند. نکته کلیدی درباره معیار نرخ خروج دقیقاً به خروج غیرمنتظره مربوط می‌شود. اگر اغلب بازدیدکنندگان از صفحه‌های معمول و مورد انتظارتان خارج می‌شوند، جای نگرانی وجود ندارد. از طرفی اگر کاربران در میانه روند تکمیل سفارش از وب‌سایت خارج می‌شوند، علت آن احتمالاً خطای طراحی یا رابط کاربری است.

۵ معیار اصلی که هر سایتی باید داشته باشد

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *