طراحی سایت نت افزار

hosting image
هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

 

 

 

بسیاری از مردم تصمیمات خوب و جدی در ابتدای سال میگیرند.متاسفانه، بسیاری از ما با گذر زمان این تصمیمات را فراموش می کنیم. برخی از ارزیابی ها حاکی از آن است که ۸۰% مردم از اهداف خود در ماه دوم دست می کشند.مشکل اینجاست که ما با عزم راسخ سال جدید را شروع میکنیم، اما وقتی که نتایج مثبت به سرعت رخ نمی دهند. یا حصول نتیجه بنظر بسیار طولانی برسد. خود را قانع میکنیم که فراموش کردن اهداف و دنبال چیزهای جدید رفتن ایرادی ندارد.این الگوی رفتاری در دنیای تجارت هم بسیار معمول است.در سال جدید شرکت های بسیاری اهداف جدید متنوعی را تعیین می کنند.  معمولا هزینه هایی هم بابت این اهداف جدید  صرف میگردد. مدیران بدنبال تعیین فعالیت هایی هستند که در سال جاری باید حفظ شوند و یا فعالیت هایی که باید در سال جاری متوقف شوند.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

متاسفانه سئو اغلب به رده دوم تعلق دارد.این اتفاق عمدتا به دلیل عدم درک صحیح از طبیعت سئو و نحوه کارکرد آن رخ میدهد. شرکتهای فوق ممکن است که اهدافی برای افزایش ترافیک سایت خود داشته بوده اند. اما این اهداف بسرعت محقق نشده است. استراتژی های بازاریابی آنلاین نادیده گرفته شده است.

فرایند سئو زمان بر است، البته اگر که بدرستی و با اصول اخلاقی اجرا شود، اما ایده انتظار ۱۲ ماهه برای بدست آوردن نتایج مطلوب و قابل توجه موجب میشود که بسیاری از صاحبان تجارت از آن رویگردان شوند.بسیاری از صاحبان کسب و کار گمان می کنند که سئو یک راه حل سریع برای بهبود مشکلات عقب ماندگی در راهکارهای کسب و کار آنها است. آنها سئو را یک کار ساده و درحد انتخاب چند کلمه کلیدی برای دریافت رتبه میدانند. اما سئو کار بسیار دشواری است. در سئو باید بر روند کار نظارت دائم داشت و انجام تنظیمات مجدد در فرایندها گاهی یک فعالیت روزانه در سئو خواهد بود.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

درحالیکه شما  ممکن است زمان و تجربه کافی برای بکارگیری استراتژی های موثر سئو را نداشته باشید. شما  میتوانید از کمک یک شرکت قدرتمند در زمینه بازاریابی آنلاین برای پیاده سازی اهداف S.M.A.R.T بهره بگیرید. (S.M.A.R.T مخفف  اهداف مشخص، اهداف قابل اندازه گیری، اهداف دستیافتنی، اهداف واقعی، اهداف قابل زمانبندی، است.)

 

 

سئو خود را منطبق با اهداف S.M.A.R.T تعیین کنید

اگر شما در کسب و کاری برای مدتی فعال بوده اید، احتمالا با اصطلاح اهداف S.M.A.R.T آشنا هستید. اگر با این اصطلاح آشنا نیستید. کلمات S.M.A.R.T مخفف اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقعی و قابل زمان بندی است.

شما هم میتوانید از این روش تعیین اهداف برای سئو سایت خود استفاده کنید بجای آنکه بطور کلی اهداف سئو را دو ماه بعد از شروع آن کنار بگذارید.به احتمال زیاد شما تمام توانایی های سئو را در جهت درست و مثبت آن بکار خواهید برد. اگر تنها هدف شما رتبه ۱ گوگل برای کلمات کلیدی مشخصی باشد. احتمالا نا امید و دلسرد میشوید. زیرا پول و زمان خود را برای بدست آوردن یک هدف غیر دائمی و فرار هزینه کرده اید.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

با متخصصین سئو برای استراتژی درست سئو با هدف توسعه کسب و کار آنلاین خود مشورت کنید.

بجای آنکه برای لیستی از اهدافی که بنظر خوب میرسند تهیه کنید. اهداف خود را بصورت S.M.A.R.T تهیه  و تنظیم کنید. نحوه انجام اینکار را به این صورت است:

S مخفف اهداف مشخص

بکارگیری تاکتیک های اندازه گیری موفقیت و شکست استراتژی های سئو زمانی که اهداف سئو مبهم و ذهنی باشند دشوار و سخت است.شاید به نظر برسد که گفتن این موضوع که میخواهیم با یک کلمه کلیدی مشخص رتبه ۱ گوگل باشیم یک هدف مشخص است. اما رتبه ۱  گوگل چگونه قرار است به کسب و کار شما برای رشد و بزرگ شدن کمک کند.

سایت های کاربران بسیاری برای کلمات کلیدی متعددی رتبه اول است اما از این موضوع هیچ نفعی به آنها نرسیده است.گرفتن رتبه ۱ برای یک کلمه کلیدی خاص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، بسیار بزرگ و دست نیافتنی است.یک روش خوب و موفق این است که این هدف بزرگ و دلهره آور و مبهم را به یک سری اهداف کوچکتر تقسیم کنیم. اهداف مشخص مانند این است که تعداد n مخاطب به سایت مراجعه کنند. تعداد n کاربر به صفحه محصولات هدایت شوند. یا فروش کالا به n کاربر انجام شود، این روش یکی از تاکتیک های بازاریابی اینترنتی است.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

نکته مهم دیگر درباره اهداف مشخص این است که همه اعضای شرکت باید از آن آگاهی داشته باشند. تا بتوانند تمام توان خود را برای برآورده کردن هدف و یا حتی پیشی گرفتن از آن به اجرا بگذارند.

M مخفف اهداف قابل اندازه گیری

اهداف مشخص بهتر از اهداف بزرگ و مبهم میباشند. زیرا که اهداف مشخص راحت تر اندازه گیری میشوند. یک هدف که روشی برای اندازه گیری آن وجود ندارد عملا بی معنی است.

هدف اصلی از رتبه بندی بالاتر و بهتر برای یک کلمه کلیدی افزایش ترافیک سایت که در حالت ایدآل به افزایش فروش سایت می انجامد میباشد. در روند دریافت ترافیک بیشتر، بسیاری از شرکت ها اغلب در آنالیز های خود اهداف مهم خود را از یاد می برند.در این قسمت هم باید اهداف بزرگ، طویل و مبهم را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. اهداف مشخصی که قابل اندازه گیری باشند. به میزان ترافیکی که درسایت بدست آورده اید دقت کنید. چه چیزی مردم را به سایت شما جذب کرده است. چه چیزی آنها را به خرید ترغیب کرده است. در چه زمانی بیشترین ترافیک را دارید و کدام دسته جمعیتی از مشتریان، سایت شما را بازید کرده اند.دقت در جزئیات آنالیز به شما برای یافتن اهداف قابل اندازه گیری کمک می کند. این اهداف در سال بعد قابل پیگیری و بهبود میباشند.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

در مبحث سئو فاکتورهای بسیاری برای اندازه گیری وجود دارد. به نظر ما لیست زیر که از مقالات بررسی آنلاین سئو سایت گرداوری شده است نقطه شروع خوبی است.

  • رتبه بندی بر اساس نرخ تبدیل کلمات کلیدی طبیعی و محلی( ابزاری در گوگل آنالیتیکس به نام organic keyword conversions tracking را باید فعال کنید)
  • رتبه بندی براساس معیارهای ثانویه کلمات کلیدی طبیعی و محلی
  • جریان نقل قول (استناد)
  • جریان اعتماد
  • تعادل اعتماد و استناد
  • معیارهای ساخت لینک
  • تعداد کل لینک ساخته شده
  • تعداد لینک از سایت های معتبر
  • تعداد لینک از سایت های مرتبط
  • معیارهای اندازه گیری در دنیای واقعی (فروش سایت، بازخورد مخاطب، ثبت نام در ایمیل تبلیغاتی)
  • افزایش ترافیک طبیعی
  • افزایش تعداد صفحات سایت که ترافیک تولید می کنند
  • ترافیکی که ناشی از برند بودن شما نیست چقدر است
  • درصد افزایش نرخ تبدیل جستجوی طبیعی
  • تاثیر جستجوی طبیعی (در کنسول جستجوی گوگل میتوانید آمارهای مربوط را ببینید)

اگر اهداف سئو قابل اندازه گیری نباشند. اهداف بصورت S.M.A.R.T  طراحی نشده اند. دستیابی به چنین اهدافی قطعا بسیار سخت خواهد بود.

A مخفف اهداف قابل دستیابی

در بخش اهداف مشخص درباره بزرگ و عظیم بودن هدف دستیابی به رتبه ۱ گوگل صحبت کردیم. این هدف یک هدف قابل دستیابی محسوب نمی شود.به یاد داشته باشید که رتبه ۱ گوگل یک هدف قابل دستیابی محسوب نمی شود. بیاد داشته باشید که دستیابی به رتبه یک برای رقیب شما نیز حائز اهمیت است. بنابراین میتوان گفت نگهداری از یک رتبه خوب مهمتر از تلاش برای بدست آوردن رتبه ۱ گوگل است.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

چطور میتوان یک هدف سئو را قابل دستیابی دانست؟ این سوالات را برای رسیدن به پاسخ صحیح از خود بپرسید:

  • آیا منابعی برای دستیابی به این اهداف دارید؟
  • آیا میدانید که آن اهداف در واقعیت چگونه کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار میدهند.
  • آیا شما در زمره سایت هایی هستید که بر صفحه نتایج جستجو تسلط دارند.
  • آیا توان معامله با ترافیک سنگین تر را مهیا کرده اید؟

ایجاد یک هدف غیرقابل دستیابی باعث میشود. که در شروع پیاده سازی استراتژی های سئو دلسرد و مایوس شوید. با آنکه یک هدف باید شما را به چالش بکشد ولی دیگر نباید از قلمره قابل انجام بودن خارج شود.

R مخفف اهداف واقعی (اهداف قابل ثبت و ضبط)

اگر اهداف سئو شما شامل کلمات کلیدی بسیار رقابتی باشد. شما مبارزه سخت و دشواری را در پیش رو خواهید داشت.

با درک نیازهای واقعی، صاحبان کسب و کار باید سلامت و منابع شرکت خود را آنالیز و بررسی کنند.

شکست و سر خوردگی نتایج طبیعی اختلاف میان اهداف تعیین شده شرکت و منابع موجود برای دستیابی به اهداف شرکت است.

در مباحث سئو، هنگامیکه به حرف R در S.M.A.R.T میرسیم از این حرف میتوان واژه Relevant یا ارتباط را در مبحث جستجوی کلمات کلیدی برای تولید محتوا را نیز استنتاج کرد. اگر میخواهید برای یک کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل باشید مطمئن شوید که کالای تولیدی شما با آن کلمه کلیدی مرتبط است. سپس محتوای مرتبط با آن کلمه کلیدی را ایجاد کنید. مطمئن شوید که محتوای تولید شده به خواسته مخاطبی که کلمه کلیدی مد نظر را جستجو کرده است پاسخ خواهد داد.

شاخصی که میتوان برای تعیین عدم وجود ارتباط در سئو بکاربرد این است که میزان ترافیک سایت افزایش می یابد ولی نرخ تبدیل افزایش نمی یابند.

به حرفه R کلمه recorded  نیز نسبت داده میشود. زیرا که قابل اندازه گیری و قابل ثبت و قابل یادگیری است.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

T مخفف اهداف قابل زمانبندی

زمان لازم برای پیاده سازی، نظارت، نگهداری  و مشاهده نتایج سئو از سایر انواع بازاریابی بسیار سخت تر است.در حالیکه ما برای بهبود نتایج سئو انتظار میکشیم. الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییر هستند و باید بر اساس آن تنظیماتی را بر سئو سایت اعمال داشت.هیچ زمان جادویی برای موفقیت سئو وجود ندارد از چندین ماه تا چندین سال ممکن است برای مشاهده نتایج مثبت سئو وقت صرف شود.با این وجود اهداف بزرگ با تقسیم شدن به بخش های مشخص، قابل اندازه گیری، واقعی و دستیافتنی که زمانبندی مشخصی برای رسیدن به هر کدام از این اهداف تعیین شده است. قابل دسترس جلوه میکنند.

داشتن یک بازه زمانی مشخص برای رسیدن به هدف برای حفظ تمرکز بر روی هدف و افزایش انگیزه برای تلاش جهت دستیابی به هدف تعیین شده لازم است.اهدافی که ضرب العجلی برای اجرا ندارند احتمال بیشتری دارد که به تعویق بیافتند، متوفق شوند یا به طور کل کنسل شوند.برای نتیجه گیری این بحث مثالی از سئو که اهداف آن بصورت S.M.A.R.T تعیین شده اند ذکر می کنیم:

شرکتی قصد دارد که میزان بازخورد از نتایج جستجوی طبیعی را ۲۵ درصد در طی یک سال افزایش دهد. ما اینکار را با انتقال صفحات هدف برای کلمات کلیدی مد نظر از انتهای صفحه دوم به انتهای صفحه اول گوگل انجام خواهیم داد.

اهداف مشخص: شرکت میخواهد که میزان تعامل با سایت را از طریق جستجوی طبیعی ۲۵ درصد افزایش دهد.

اهداف قابل اندازه گیری: رتبه بندی صفحات دارای کلمات کلیدی مربوطه براحتی با نرم افزار جت سئو قابل اندازه گیری میباشد.

اهداف قابل دسترس: بهبود رتبه صفحات مد نظر از سایت هدف قابل دسترس می باشد.

اهداف واقعی: با توجه به این که سایت در حال حاظر در رتبه بندی گوگل قرار دارد بهبود این رتبه امری منطقی و واقعی است.

بازه زمانی اجرای هدف: ۱۲ ماه ضرب العجل ما برای اجرای این پروژه است.

با وجود آنکه اهداف S.M.A.R.T یک سری اهداف رویایی در اختیار قرار نمیدهند ولی میتوان با کمک آنها میزان بهبود رتبه سایت را اندازه گیری کرد. ایجاد استراتژی های سئو که قابل فرموله شدن هستند. به دستیابی به اهداف کلان کسب و کار و تجارت کمک شایانی خواهند کرد.

هدف گذاری به روش SMART در سئو چیست و چگونه اجرا میشود؟

 

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *