طراحی سایت نت افزار

hosting image

مزیت های وردپرس

مزیت های وردپرس

مزیت های وردپرس

مزیت های وردپرس

مزیت های وردپرس

طی چند سال، بیشتر از ۵۰ سیستم مدیریت محتوای منبع باز بوجود اومد اما فقط بعضی هاشون تونستند تو این دنیای سریع تکنولوژی جونِ سالم به در ببرن. ساختن یه سیستم مدیریت محتوای خوب و رشد دادن و نگهداریش، تلاش زیاد و کمک یه جامعه دائمی و ثابت رو میطلبه. این مقاله خلاصه ای از برتری ها و مزیت های وردپرس رو بازگو میکنه و در واقع روایتیِ از این که من چرا وردپرس رو به بقیه ترجیح میدم. تو این پست، از جزئیات خیلی تخصصی فاکتور گرفتم تا برای همه قابل استفاده باشه.

مقدمه

همیشه وقتی با دیگران در مورد وردپرس صحبت میکنم، بحث با ترس و تردید شروع میشه. چون درباره وردپرس افسانه و سوءتفاهم زیاد بوجود اومده، اما پیشنهاد من برای شمایی که دارید این مقاله رو میخونید اینه که هر چیز بدی که درباره وردپرس شنیدید رو کنار بذارید. همش اشتباهه. البته خب شاید همش نباشه ولی تقریبا همش اشتباهه. پس ذهنتونو از هر قضاوت و فرضیه ای که داشتید پاک کنید و با اشتهای کامل این متن رو نوش جان کنید!

مزیت های وردپرس

“بزرگ” کتمان حقیقته

جامعه مصرف کننده های وردپرس خیلی بزرگه. حالا این مسئله چه اهمیتی داره؟ اگه بخواهید وب سایتتونو روی هر پلتفرمی بسازید، اول باید ببینید چند نفر آدم با اطلاعات و دو آتیشه پشتش هستن؛ اینهان که برای یه پلتفرم منبع باز کدنویسی میکنن. طراح ها، مدیران صنایع، کاربرهای تازه کار و … رو هم حساب کنید. وردپرس چند سال پیاپی داره محبوبترین پلتفرم جهان میشه، طوری که برای ساخت بیش از ۲۳/۳ درصد از وب سایتها و حتی بهترین سایتهای جهان با وردپرس ساخته شدند. پس خیالتون راحت که اگه مشکلی پیش بیاد یکی هست که بتونه حلش کنه، فقط کافیه مشکلتونو گوگل کنید. پس دیگه این سوال که وردپرس قراره به کارش ادامه بده یا ما رو از اواسط کار رها میکنه هم دیگه خود به خود باطل میشه.

هزار تا چشم بهتر از دوتا چشمه

کسایی که هنوز قدرت یه نرم افزار منبع باز رو درک نکردند، بدونن وردپرس با همچین قدرتی متولد شد و با پیشرفتی که در طول این ۱۲ سال داشته با هزاران توسعه دهنده باهوش از سراسر جهان رشد پیدا کرده (که بطور رایگان وقتشونو برای این کار گذاشتند). وردپرس بیشترِ موفقیتشو مدیون همینه. اما چرا اینو گفتم. چون این، یعنی اینکه تجربه و دانش هزاران توسعه دهنده و متخصص امنیت وب با هم این پلتفرم رو ساختند و این به وب سایت شما قدرت می­بخشه. ترکیب تلاش یه جامعه به این بزرگی، غیره ممکنه نتونه یه تیم منحصر به فرد و خاص بسازه. اگه باگ یا مشکل امنیتی هم باشه، میتونید با خیال راحت استراحتتونو بکنید، چون زودتر از اکثر نرم افزارها رفع میشه.

ضد کهنگی

مزیت های وردپرس

انتخاب پلتفرمی به محبوبیت وردپرس، تصمیمیه که هیچ وقت کهنه نمیشه. سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارند، اما اکثرشون میان و بعد از یه مدت هم، بخاطر نبود کاربر یا افرادی که براشون افزونه های به درد بخور تولید کنه، محو میشن. موقع انتخاب CMS یا سیستم مدیریت محتوا، حتما باید به این مسئله دقت کنید و پلتفرمی انتخاب کنید که حداقل ۵-۱۰ سالی بمونه تا مجبور نباشید در آینده نزدیک دوباره یه سایت دیگه توسعه بدید. به جز موجود بودنِ خودِ پلتفرم، باید وجود توسعه دهنده رو هم در نظر بگیرید. در آینده اگه بخواهید توسعه دهنده وب سایتتونو تغییر بدید، آیا میتونید راحت یه نفر دیگه رو پیدا کنید؟ این مشکل در مورد وردپرس، با توجه به محبوبیت گسترده اش، وجود نداره.

افزونه

با اینکه همه افزونه ها از نظر کیفیت یکی نیستند و بعضی ها واقعا ضعیف و به دردنخورن، اما وردپرس نسبت به سایر CMSهای منبع باز، بزرگترین و بهترین افزونه ها رو داره (هم رایگان و هم خریدنی). دیگه لازم نیست خودتون از اول چرخ رو اختراع کنید و قابلیتهایی که میخواهید وب سایتتون داشته باشه رو خودتون درست کنید. هرچی که بخواهید راحت و فراوون توسط آدمای مختلف تولید شده و در دسترسه. از جمله این افزونه ها میتونیم به فرم سازها، فروشگاه سازها، آمارگیرها و پرداخت­های آنلاین اشاره کرد. البته این لیست به همین چند مدل محدود نمیشه. تولیدکننده های این افزونه ها هم آدمای متعددی هستند، کسایی که تو حرفه خودشون حرفی برای گفتن دارن و افزونه هایی بسیار عالی توسعه دادند. دیتابیس افزونه های وردپرس پره از افزونه های رنگارنگ. بعنوان دو تا از تولیدکننده های برتر افزونه های غیررایگان میتونیم از GravityForms و  WooThemes یاد کنیم.

تم برای سایت همه چیزه

دیتابیس تم های وردپرس هم تو این موفقیت با دیتابیس افزونه ها شریکه. وردپرس تعداد بالایی تم استثنایی و قابل قبول داره و در نتیجه میتونید از بینشون یکی رو انتخاب کنید و به وب سایتتون ظاهری منحصر به فرد و متفاوت بدید. حتی بعضی از تم ها قابلیت هایی هم در خودشون دارند که تو قسمت توصیفاتشون نوشته شده. تم ها هم مثل افزون ها از نظر کیفیت متفاوتند. برای اینکه تم یا افزونه با کیفیت تری انتخاب کنید به تعداد ستاره ها/نصب هاش نگاه کنید و نظرات کسایی رو که ازش استفاده کردند بخونید. آخرین بروزرسانی افزونه و تم هم مهمه. تم یا افزونه ای که آخرین بروزرسانیش چند سال پیشه، احتمالا دیگه به درد نمیخوره و پشتیبانی هم نمیشه. برای تم های غیررایگان میتونید به StudioPress و WooThemes مراجعه کنید.

مزیت های وردپرس

ثابت قدم

وردپرس فوق العاده تو روندی که پیش گرفته ثابت قدمه. توسعه دهنده های وردپرس تمام تلاششونو میکنند تا پلتفرم محکم و نفوذناپذیری بسازند. هر قابلیت جدیدی و هر تغییری که در وردپرس اعمال میشه، قبل از انتشار بارها تست میشه تا شما بتونید با اطمینان و بدون مشکل ازش استفاده کنید. تمام نرم افزارهای خوب باید این ویژگی رو داشته باشند و وردپرس هم یکی از اونهاست.

منحنی یادگیری روان

یاد گرفتن کار با یه سیستم مدیریت محتوا (به خصوص اگه اولین بارتون باشه) کار سختیه. بیشتر هم بخاطر نحوه سازماندهی و جداسازی محتواشونه. برای اینکه براحتی و اصولی بتونید محتواتونو روی وب سایت پیاده و مدیریت کنید، باید بتونید منطق پشت نحوه سازماندهی و جداسازی محتوای CMSتونو درک کنید. وردپرس تونسته خیلی خوب این منطق رو پیاده کنه. همه چیز روی وردپرس از یه نظم منطقی تبعیت میکنه و به همین دلیل یادگیریش نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا خیلی ساده تره. برای اینکه با بقیه CMSها بتونید یه چیز حرفه ای درست کنید، اول باید آموزش ببینید. این کار هم زمان میبره و تازه آخرشم متوجه میشید تقریبا همشون مثل همن و برای این هدفی که کلی روش وقت گذاشتید راههای ساده تری هم وجود داره. میتونید از مقالات دارکوب با چگونگی طراحی سایت با وردپرس آشنا بشید.

یک CMS واقعی

وردپرس از این نظر که سطح پایینی داره. برای تازه کارهایی که تازه میخوان دست به توسعه وب سایت بزنند و وب سایت یا وبلاگ خودشونو طراحی کنند گزینه مناسبیه. بیشتر هم بخاطر جامعه توسعه دهنده هایی که کلی وقت صرف قسمتهای تنظیمات، نصب و راه انداز وب سایت وردپرسی میکنند. واقعا هم تو کارشون موفق بودند. یه رابط کاربری دقیق برای بخش ادمین که بتونید محتواتونو باهاش مدیریت کنید. اما اکثر مردم نمیدونن که وردپرس خیلی بیشتر از یه CMS آسونه. پشت این رابط کاربری ادمین زیبا یه زیربنای کد قابل گسترشه، پر از فرصت برای اینکه توسعه دهنده هایی مثل من بهش قابلیتهای جدید اضافه کنند و کاملا ظاهر هر گوشه شو تغییر بدن، حتی میتونن رابط ادمین رو طوری تغییر بدن که مطابق میل خودشون کار کنه. فایده این همه قابلیت برای مدیران وب سایت ها (مثل شما) اینه که اگر بعدها خواستند وب سایتشونو بهتر کنند، توسعه دهنده ها میتونن وب سایت وردپرسی ساده شونو به مرحله بعد ببرن و یه وب سایت/وبلاگ/رزومه کاری کاملا شخصی سازی شده، با ظاهری زیبا، مختص کسب و کار شما و مشتریهاتون بسازند.

مزیت های وردپرس

راحتتر بهتر از سایت ساز

سایت سازهای زیادی به صورت آنلاین در دسترس همه وجود داره و از خیلی جهات ابزار خیلی خوبی اند و بعضی هاشون حتی منحنی یادگیری ملایمی هم دارند. اما باید محدودیتهاشون هم بشناسید و بدونید فرق یه تم با وردپرس چیه. سایت ساز عموما یه پلتفرم میزبانی شده است، یعنی شرکت، اونو روی فضای ابری ارائه میده. اکثرا با یه سری تم ها و قابلیتهای پیش ساخته همراه هستند که میتونید از بینشون هر کدوم رو که بخواهید انتخاب کنید. اما وقتی سایتتونو روش ساختید و به محدودیتهاش رسیدید تازه با واقعیت روبرو میشید و مجبورید سایتتونو دوباره روی یه پلتفرم دیگه بسازید. بعضی از سایت سازها هم هستند – اگرچه تعدادشون خیلی کمه- که ابزاری در اختیار توسعه دهنده ها میذارن تا بتونن به وب سایتشون اضافه کنند و تا حدی از این محدودیت بکاهند. اما جامعه ای که پشت این قضیه است خیلی کمه و نمیشه هر چیزی که میخواهید پیدا کنید. اما سقف وردپرس آسمونه. حالا شاید یکم کمتر یا بیشتر. البته در بعضی موارد، پلتفرمهای دیگه ای مثل دروپال از نظر قابلیتهای مورد نیاز یه اپلیکیشن، بهتر عمل میکنند اما وردپرس از اونی که اکثر مردم درباره اش فکر میکنند خیلی بهتره.

محکم مثل سنگ – امنیت

وردپرس از نظر امنیت مثل سنگ محکمه. شاید شما چیز دیگه ای شنیده باشید اما کافیه اون هزاران توسعه دهنده و متخصص امنیتی که پشت وردپرس وایسادن یادتون باشه. این افراد دائما مواظب کدهای اصلی وردپرس هستند. گزارشهای خیلی خیلی کمی از نفوذ و ضعف امنیتی وردپرس در گذشته شده و این بخاطر افراد باهوشیه که همیشه در حال بررسی کدهای وردپرسند تا مشکلات امنیتی احتمالی رو پیدا کنند. شاید الآن که دارید این سطرها رو میخونید با خودتون بگید “ولی من کلی مطلب درباره وب سایتهای وردپرسی هک شده شنیدم و انگار این اتفاق خیلی زیاد میفته”. شما درست میگید. وب سایتهای زیادی در هر زمان هک میشن، ولی این ربطی به کدنویسی وردپرس نداره، بلکه اکثر اوقات بخاطر نقایص کدنویسی برنامه هایی که مدیر سایت وردپرسی روی سایتش نصب میکنه پیش میاد. مثلا مدیر سایت خودش تم یا افزونه هایی نصب میکنه و از راه اونها هکر راه نفوذ به سایت رو پیدا میکنه. بخاطر همین گفتم وقتی میخواهید تم یا افزونه ای نصب کنید حتما به تعداد ستاره هاش و نظرات کاربرهاش نگاه کنید، تاریخ آخرین بروزرسانی رو ببینید و از منابع معتبری مثل اونهایی که گفتم فایلها رو دریافت کنید. یه سری افزونه های تأمین کننده امنیت وردپرس مثل iThemes Security و  Wordfencهم هستند که مشکلات امنیتی رایج رو میشناسن و اگه براتون اتفاق بیفته بهتون هشدار میدن.

وردپرس سریعه (یعنی باید باشه)

خودِ وردپرس از نظر سرعت بارگذاری صفحه و مسیریابی درون رابط کاربری ادمین خیلی خوب عمل میکنه. اکثر مشکلاتی که برای عملکرد سایت پیش میاد، از اونجایی شروع میشه که در تم یا اقزونه، قابلیت­هایی به کار گرفته میشه که برای پردازشگر کامپیوتر در سرورِ وب سایت سنگینه و پردازش کدهاش کمی طول میکشه، به علاوه جاهایی که لازمه به درستی کش نمیشه. این مشکل از وردپرس نیست، بلکه مشکل از سازندگان افزونه ها و تم هاست که درست کارشونو انجام نمیدن. کش مناسب درون کدها به علاوه افزونه هایی مثل W3 Total Cache یا WP SuperCache میتونه وب سایت رو سریعتر کنه. راه حل های تخصصی تری هم هست که اونها باید روی سرورهای وب سایت اعمال بشن (مثل کش OpCode و کش لایه HTTP). حرف آخرم اینه که وردپرس خودش کند نیست. توسعه دهنده ها باید کارشونو بهتر انجام بدن وافزونه ها و تم های باکیفیتی تولید کنند.

تمیزتر از اکثر پلتفرم­ها

همونطور که قبلا گفتم، رابط کاربری ادمین وردپرس واقعا تر و تمیز و مرتبه. نه تنها جذابه، بلکه مسیریابی نسبتا ساده ای هم داره. این تمیزی بخاطر انتخاب دقیق و مناسب رنگها، فونت­ها، اندازه نوشته­ها، فهرست، قالب و غیره است. رابط کاربری بقیه CMS ها مثل دروپال (اگرچه من دروپال رو هم به خاطر ویژگی­های مثبت دیگش خیلی دوست دارم) به اندازه وردپرس خوب نیست. بخاطر همین ظاهر مرتب و دقیقشه که یادگیریش آسونه.

منبع باز و رایگان

یکی از بزرگترین مزیت های بعضی از نرم افزارها منبع باز اینه که رایگانند. قیمت بعضی از CMSهای تجاری (منبع بسته) خیلی بالاست و اکثر قابلیت­هاشون هم به کارتون نمیاد و فقط به درد وب سایتهای خیلی پیچیده میخوره. خوبیِ وردپرس (و هر CMS منبع باز و رایگان دیگه) اینه که میتونید پولتونو صرف چیزهای مهمتری بکنید، مثلا میتونید امکانات سایتتونو بیشتر کنید. ما هم که هممون دوست داریم حداکثر استفاده رو از پولمون بکنیم. مگه غیر از اینه؟

چند سوءتفاهم درباره وردپرس

تا اینجا سعی کردم تمام رازهایی رو که درباره وردپرس سر زبونها افتاده بود باز کنیم تا با حقایق درونشون آشنا بشیم و تصور غلطی درباره این سیستم مدیریت محتوا نداشته باشیم. به جز اینها یه سری سوءتفاهم مشهور هم در مورد وردپرس هست که دوست دارم نظر منو در موردشون بشنوید:

“همه سایت­های وردپرسی شبیه همدیگه اند”

من همیشه وقتی این جمله رو میشنوم خنده ام میگیره. باید دقت کنید تا متوجه نکته اش بشید. چون کار با وردپرس خیلی ساده است، خیلی از تازه کارها، اولین تجربه شونو با وردپرس شروع میکنند و چون همشون از آموزشهای ساده ای که روی نت هست استفاده میکنند، وب سایتهاشون شبیه هم میشه؛ وردپرس رو نصب کنید، یه تم انتخاب کنید، یه سری تنظیمات انجام بدید و وب سایتتونو راه بندازید. این وب سایتها که نباید بعنوان نمونه وب سایت وردپرسی قرار بگیرند. وردپرسو بدید به یه توسعه دهنده یا حتی به یه کاربر با تجربه و ببینید چی تحویلتون میده.

“کار ما جدیه. ترجیح میدیم یه چیز امن تر داشته باشیم”

پیشتر راجع به امنیت وردپرس صحبت کردم و میدونید که چیزی کم از سایر CMSها نداره. امنیت وب سایت وابسته به امنیت سروری که روش میزبانی میشه و تم ها و افزونه هاییه که روش نصب شده اند. اگه شما مشکل امنیتی دارید، تقصیر وردپرس نیست بلکه بخاطر یکی از این سه تاست که گفتم.

“شما فقط طرفدار وردپرسی و ازش دفاع میکنی”

برای من بارها اتفاق افتاده که وقتی دارم از مزیت های چیزهای دیگه هم تعریف می­کنم، باز هم همینو میشنوم که چون طرفدار فلان چیزم دارم ازش دفاع میکنم. حالا هم که دارم از وردپرس حرف میزنم، بخاطر طرفداری کورکورانمه، ولی نه. من به عنوان متخصص این کار، شغلم ایجاب میکنه که نرم افزارهای موجود در بازار رو دقیق بررسی کنم. این کارو بخاطر حسم نسبت به یه برنامه که انجام نمیدم. من هم برای پروژه های شخصیم از نرم افزارها استفاده میکنم و هم برای حل مشکلات مشتریهام. نظرات من فقط بر اساس دو معیاره: اول چیزی که کل جامعه توسعه دهنده ها باید بگن، و دوم تحلیلهایی که خودم موقع کار کردن با نرم افزاها ازشون داشتم. تجربه من نشون داده، این حرف فقط از کمبود اطلاعات نرم افزاری ناشی میشه. من هیچ وقت راجع به نرم افزاری که بطور گسترده باهاش کار نکرده باشم نظر نمی­دم.

هنوز نه

توسعه و طراحی وب سایت، کار پیچیده ایه. فناوریهای وب ما خیلی سریع حرکت می­کنند و برای ما اونقدر فرصت و گزینه بوجود میارن که خودمون خسته میشیم. من همیشه آدمای شجاع رو تشویق میکنم که همه چیز رو امتحان کنند و ببینند چی میتونن یاد بگیرن.

مزیت های وردپرس

https://t.me/netafzarpcc

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *