طراحی سایت نت افزار

hosting image
لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

 

 

لندینگ پیج یا صفحه فرود، در واقع صفحاتی مجزا از سایت شما هستند که با هدف بازاریابی آنلاین باعث جذب مخاطب برای وب سایت شما میشوند. کاربران با دیدن بنرهای تبلیغاتی شما از طریق لندینگ پیج به سایت شما وارد شده و یا با اصطلاح به سایت شما فرود می آید . در ادامه بیشتر با کاربرد لندینگ پیج و نکات مهم برای طراحی آن آشنا میشوید، با ما همراه باشید.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟
از نظر لغوی، به صفحه ای که کاربر به واسطه آن وارد وبسایت شما می شود، لندینگ پیج یا صفحه فرود گفته می شود. اگر در قسمت behavior گوگل آنالیتیکس دقت کرده باشید،بخشی به نام لندینگ پیج وجود دارد که منظور همان صفحاتی هستند که کاربران به واسطه آن صفحات وارد وب سایت شما شده اند. مثلا اگر صفحه دسته بندی محصولات در سایتتان، ورودی مستقیم از گوگل دریافت می کند، این صفحه یک لندینگ پیج محسوب می شود.

ما این تعریف لغوی صفحه فرود بود، یک صفحه فرود واقعی صفحه ای از وب است که شما آن را طراحی کرده اید، با هدف خاصی آن را طراحی کرده اید و برنامه مشخصی برای جذب کاربر به این صفحه دارید. به عنوان مثال در یک کمپین تبلیغاتی، صفحه فرود به صورت اختصاصی ویژه این کمپین طراحی می شود، و کاربران در این کمپین قرار است به این صفحه هدایت شوند. پس هر صفحه ای از سایت که کاربران از طریق آن وارد سایت شما شده اند، لزوما یک صفحه فرود نیست.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

صفحه فرود با چه اهدافی طراحی می شود؟
صفحه فرود با اهداف متفاوتی طراحی می شود و هر کسب وکار می تواند هدف متفاوتی از طراحی لندینگ پیج داشته باشد، اما در حالت معمول لندینگ پیج ها یکی از اهداف زیر را دنبال می کنند.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

۱- دریافت راه ارتباطی مخاطبان
عمده کسب وکارها با هدف دریافت اطلاعات کاربران لندینگ پیج طراحی می کنند، صفحه ای طراحی می کنند و در آن صفحه ارزشی برای کاربر ایجاد می کنند که کاربر حاضر می شود راه ارتباطی خود مانند ایمیل یا شماره تماس را وارد کند. که معمول ترین حالت دریافت ایمیل است، اما برخی از کسب وکارها بسته به نوع مخاطبانشان به دنبال دریافت شماره تماس نیز هستند.

۲- فروش مستقیم محصول یا خدمت
در برخی مواقع هدف صفحه فرود، فروش مستقیم یک محصول یا خدمت است، به عنوان مثال برخی از صفحات فرود دیجی کالا برای فروش یک محصول یا یک گروه محصول مشخص طراحی شده اند.

یک صفحه فرود استاندارد چیست؟ و از چه المان هایی تشکیل می شود؟
یک صفحه فرود استاندارد، جاییست که لازم است تمام تلاش ها و هزینه های شما نتیجه خود را نشان دهند. صفحه ای که کاربران متقاعد می شوند که خرید کنند، ثبت نام کنند، کلیک کنند و . . . تا در نهایت در راستای برنامه بازاریابی شما عمل کرده و موجب افزایش سودآوری شما شوند.پس با ساخت یک صفحه غیر استاندارد، تلاش ها و هزینه های خود را هدر ندهید. ساخت یک صفحه فرود استاندارد کار سختی نیست، قرار نیست موشک به هوا بفرستید، کافی است که به المان های یک صفحه فرود استاندارد توجه کنید و آن ها را در صفحه خود اعمال کنید. در ادامه به المان های ضروری یک صفحه فرود استاندارد اشاره شد است، شاید تمامی لندینگ پیج های موفق از همه این المان ها استفاده نکرده باشند، اما این المان ها در میان خیلی از لندینگ پیج های موفق مشترک هستند.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

۱٫ عنوان جذاب و گیرا (headline)
لندینگ پیج با یک عنوان جذاب و گیرا آغاز می گردد، جایی که توجه کاربر برای اولین بار به صفحه فرود جلب می شود. عنوان صفحه فرود می تواند کاری کند که کاربر صفحه را ترک کند یا برای ماندن و ادامه دادن در این صفحه علاقه مند شود. یک عنوان قوی، از المان های ضروری برای ساخت یک صفحه فرود موفق است.

کار هایی که یک عنوان قوی برای صفحه فرود شما انجام می دهد:
– عنوان قوی توجه کاربر را به خوبی به صفحه شما جلب می کند.
– با عنوان قوی، کاربر خیلی سریع متوجه می شود که این صفحه در مورد چه محصول یا خدمتی است.
– یک عنوان قوی به هیچ وجه طولانی نیست و در عین حال شما را تا جای ممکن از توضیحات بیشتر بی نیاز می کند.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

۲٫ زیرعنوان متقاعد کننده(sub headline)
دومین المان مهمی که در یک صفحه فرود استاندارد وجود دارد، زیر عنوان است. اگر عنوان جذاب توجه کاربر را جلب می کند، زیر عنوان کاری می کند که کاربر به ماندن در صفحه تشویق شود، این دو در کنار هم نیمی از قدرت یک لندینگ پیج هستند.

برای نوشتن یک زیر عنوان درست، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
– زیرعنوان دقیقا زیر عنوان اصلی و با فاصله مناسب از آن قرار می گیرد.
– زیر عنوان نقش یک متقاعد کننده را دارد، یعنی به نوعی در حال توجیه عنوان است.

تصور کنید که فردی یک عنوان جذاب را در خیابان فریاد می زند، وقتی شما به سمت اون نگاه می کنید، او باید کمی مفصل تر توضیحاتی را ارایه کند تا شما به سمت او نزدیک شود و کمی بیشتر با او بمانید، یعنی باید زیر عنوان خوبی برای عنوانش داشته باشد. پس زیر عنوان باید تا حدی عنوان را شرح دهد و کاربر را به ادامه دادن در صفحه تشویق کند. زیر عنوان، همانطور که متوجه شدید می تواند کمی مفصل تر و عمیق تر باشد، البته نباید بیش از حد طولانی شود و خود را از گروه عنوان ها خارج کند و تبدیل به یک پاراگراف شود.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

۳٫ تصویر
محتوای بصری، از دیگر المان های ضروری در یک صفحه فرود است. حتما می دانید که مغز انسان تصاویر را ۶۰،۰۰۰ بار سریع تر از متن پردازش می کند، و این یعنی کاربران خیلی سریع تحت تاثیر تصاویر موجود در صفحه فرود شما قرار می گیرد.

در استفاده از محتوای بصری، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
– تصویر باید به اندازه کافی بزرگ باشد، البته بیش از اندازه بزرگ نباشد.
– تصویر باید به محصول یا خدمت شما مرتبط باشد. اگر صفحه فرود شما در مورد یک محصول است، بسیار مهم است که یک تصویر از محصول مورد نظر نمایش دهید.
– اگر صفحه فرود شما در مورد یک خدمت است، تصویر شما باید به اندازه کافی توجه کاربر را جلب کند و به نوعی به شناخت بهتر خدمت مورد نظر کمک کند.
– تصاویر شما حتما باید کیفیت بالایی داشته باشند.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

۴٫ توضیحات
صفحه فرود باید محصول یا خدمتی را که ارایه می دهید به شکل کاملا شفاف توضیح دهد. اگر کاربر به طور دقیق متوجه محصول یا خدمتی که ارایه می دهید نشود، به احتمال زیاد صفحه را ترک خواهد کرد. پس لازم است که علاوه بر مواردی که تا اینجا گفته شد، یک توضیح کاملا شفاف در مورد محصول و خدمت خود داشته باشید که احتمال ابهام در محصول یا خدمت را تا جای ممکن کاهش دهد.

در نوشتن توضیحات موارد زیر را در نظر داشته باشید:
– توضیحات شما می تواند با عنوان شما مرتبط یا غیر مرتبط باشد.
– توضیحات باید بگونه ای باشد که کاربر متوجه شود که در صورت استفاده از محصول یا خدمت شما چه نفعی نصیبش خواهد شد. پس لازم است که به نفعی که به کاربر می رسد توجه ویژه داشته باشید.
– دقت داشته باشید که منظور از توضیحات صفحه این نیست که حتما یک بخش برای توضیحات متنی در نظر بگیرد، توضیحات صفحه یک هدف است که صفحه شما باید این هدف را پوشش دهد.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

پس بهتر است به توضیحات صفحه به این دید نگاه کنید که: صفحه فرود باید به گونه ای باشد که کاربر کاملا متوجه خدمت و محصول شما بشود، حال اگر لازم است که در بخشی جداگانه کمی توضیح بنویسید، موردی ندارد.

۵٫ ارزش پیشنهادی
ارزش پیشنهادی همان چیزی است که محصول یا خدمت ارایه شده را برای کاربر جذاب و خواستنی می کند. در واقع کاربر از خود می پرسد که در این محصول یا خدمت چه چیزی برای من وجود دارد؟ چه چیزی قرار است نصیب من شود؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است که ارزش پیشنهادی را در صفحه فرود خود برجسته کنید تا کاربر خیلی سریع متوجه نفعی که خدمت یا محصول شما برایش خواهد داشت، بشود. ارزش پیشنهادی الزاما نباید یک المان جدا در صفحه فرود باشد، ارزش پیشنهادی می تواند در سراسر صفحه فرود شما وجود داشته باشد. به عنوان مثال وقتی کاربر عنوان صفحه، توضیحات، عکس ها و المان های دیگر را در کنار هم می بیند متوجه ارزش پیشنهادی شما می شود. اما در صورت لزوم می توانید در یک بخش جداگانه نیز به توضیح ارزش پیشنهادی خود بپردازید.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

در استفاده از ارزش پیشنهادی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
– یکی از روش های مرسوم برای ارایه ارزش پیشنهادی، توضیح آن به صورت یک لیست است. یعنی ارزش های پیشنهادی را به صورت موردی برای کاربر بیان کنید.
– در نوشتن ارزش پیشنهادی تمرکزتان روی کاربر باشد. به این توجه کنید که کاربر چه چیزی نصیبش می شود، نه اینکه شما و محصولاتان چه قابلیت ها و افتخاراتی دارید.

شاید بپرسید منظور از تمرکز روی کاربر در توضیحات چیست؟ به مثال زیر توجه کنید.
فرض کنید که شما یک شرکت هاستینگ هستید و یکی از ویژگی های شما این است که uptime بالایی دارید.(یعنی احتمال اینکه سایت از دسترس خارج شود بسیار پایین است). برای توضیح این ارزش پیشنهادی خیلی ها می نویسند که ما uptime ۹۹٫۹۸% داریم. اما این عبارت تماما روی مجموعه شما متمرکز است و نه روی کاربر، اما می توان آن را به این شکل تصحیح کرد که”سایت شما در ۹۹٫۹۸% مواقع در دسترس خواهد بود”. تفاوت را حس کردید؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

۶٫ ترتیب و چینش درست
وقتی صفحه فرود خود را طراحی می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که المان های مختلف صفحه که پیشتر به تعدادی از آنها اشاره شد، با ترتیب و چنیش درستی در صفحه قرار گرفته اند. ترتیب قرارگرفتن المان های مختلف صفحه فرود، به اندازه خود المان ها و محتوای صفحه اهمیت دارد. کاربری که واقعا به محتوای صفحه علاقه مند باشد، با المان های مختلف صفحه ارتباط برقرار می کند و به اندازه کافی با صفحه شما تعامل خواهد داشت. اما اگر می خواهیم که این تعامل مسیر مشخصی داشته باشد و کاربر با ترتیبی منطقی در صفحه حرکت کند و در نهایت عمل مورد نظر ما را انجام دهد، لازم است که به چنیش و ترتیب المان ها دقت کنیم.

اما المان ها را با چه ترتیبی قرار دهیم؟
– ابتدا صفحه را با بخش توضیحات شروع کنید.
– در ادامه از مزایای محصول یا خدمت خود بگویید، نشان دهید که کاربر چه نفعی از محصول یا خدمت شما می برد.
– نشان دهید که دیگران از محصول یا خدمت شما راضی هستند. مثلا کسب وکارها یا افرادی که از محصول یا خدمت شما استفاده کردند را نشان دهید.
– در ادامه از آن ها دعوت کنید که عمل مورد نظر شما را انجام دهند. یعنی دکمه اقدام به عمل یا همان CTA را قرار دهید.

 

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

این یک ساختار کلی و استاندارد برای صفحه فرود است، دقت کنید که هر مرحله می تواند شامل عکس، فیلم یا متن باشد. مثلا بخش توضیحات شامل عنوان صفحه، زیر عنوان و . . . نیز می شود. البته بسته به نوع صفحه فرودی که دارید، ممکن است جریان صفحه شما کمی متفاوت باشد، خیلی خوب است اگر بتوانید تشخیص دهید که از چه المان هایی و در چه ترتیبی استفاده کنید،. تنها به یاد داشته باشید که در تمامی المان های خود تفکر قانع کنندگی را اعمال کنید، قرار نیست یک بخش مجزا برای قانع کردن مشتری وجود داشته باشد، این ویژگی باید در کلیت صفحه فرود شما احساس شود.

 

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ بخش اول

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *