طراحی سایت نت افزار

hosting image
چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

 

 

درسال ۲۰۱۷ توجهات زیادی به موضوعات Mobile-First Index و ارائه محتوای سایت در قالب Https شده است. اما دو موضوع مهم دیگه این نیز باقی مانده که در سایه قرار گرفته و توجه کمتری به آن شده است: امنیت سایبری و سرعت سایت.

در سال ۲۰۱۰ گوگل به صورت عمومی اعلام کرد که ازین پس به سرعت بارگذاری سایت توجه بیشتری خواهد کرد. ما نیز با استفاده از ابزارهای Page Speed Insights و دیگر ابزارهای تست سرعت سایت قادر هستیم سرعت بارگذاری سایت را بررسی  کرده و آن را با دیگر سایت ها مقایسه کنیم.

چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

با این حال ایجاد تعادل بین سرعت بارگذاری صفحه و تجربه کاربری عالی هیچ وقت آسان نبوده است. همچنان که کاربران روز به روز مشتاق تر می گردند تا از اینترنت در زندگی روزمره شان بیشتر استفاده کنند، توقعاتشان از سایت ها افزایش یافته و انتظار محتوای بصری زیباتری را دارند.

دید بصری بهتر به معنای فایل های تصویری بزرگتر، استفاده از ویدئو ها، فایل های جاوا اسکریپت و سی اس اس بیشتری در بین نوشته های  سایت است. بالطبع استفاده از این ها، حجم صفحه را بیشتر کرده و زمان بارگذاری سایت را افزایش می دهد.

علت اینکه این مسئله امروزه به عنوان یک چالش در طراحی سایت سئو دیده می شود اینست که در سال ۲۰۱۵ استفاده موبایلی از اینترنت از استفاده دسکتاپی بیشتر شد. چرا که کاربران موبایل در هر جایی اعم از خانه یا محل کار با استفاده از وای فای یا اینترنت موبایل می توانند به دنیای وب دسترسی داشته باشند. سرعت پایین تر اینترنت در موبایل موجب شده اکثریت سایت ها مانند گوگل و فیسبوک گزارشاتی مبنی بر کاهش سرعت دسترسی کاربران به سایتشان را داشته بشند.

تشخیص عوامل کاهش سرعت سایت

در حال حاضر با توجه به داغ شدن بحث های Https و واکنش گرایی صفحات سایت برای موبایل ها، توجه بیشتر وبمسترها به این سمت رفته و غرق این مسائل شده اند. همچنین جای یاداوری دارد که بسیاری از صاحبین سایت ها دارای یک سایت با کدهای تمیز نیستند و همچنان بر بسترهای قدیمی در حال کار هستند.

با همه این اوصاف، نکاتی وجود دارد که می توانید تغییرات بزرگی در سرعت بارگذاری صفحات سایت ایجاد کرده و آن را به طور چشمگیری کاهش دهید.

چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

کتابخانه های جاوا اسکریپت

در سایت های زیادی مشاهده شده که آنها  کتابخانه های جاوا اسکریپت بزرگی را در هر صفحه بارگذاری می کنند، در صورتی که در اکثر صفحات نیازی به بارگذاری آنها نیست. فراخوانی مکرر کتابخانه های جاوا اسکریپت در صفحاتی که نیاز به استفاده از آنها نیست، باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحات می گردد.

شما می توانید با انتقال کدهای جاوا اسکریپت به انتهای کد هر صفحه، بارگذاری آنها را به تاخیر بیاندازید تا کاربر محتوای اصلی سایت را هر چه زودتر مشاهده کند. اگر چه ممکن است این کار بر روی اجزای متحرک صفحه مانند شماره تلفن شما که به صورت داینامیک ظاهر می شود تاثیر بگذارد اما مدت حرکت این اجزا بسیار کوتاه است و تاثیر آنچنانی بر روی تجربه کاربری نمی گذارد.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر و گرافیک ها نقش بزرگی در انتقال محتوای سایت به کاربر را دارند و در تجربه کاربری بسیار تاثیر گذارند. خلاص شدن از تصاویر امکان پذیر نیست اما می توان با بهینه سازی آنها سرعت بارگذاری تصاویر را بالاتر برد.

با استفاده تکنیک های مدرن می توان سرعت بارگذاری تصویر را بهینه تر کرد. به عنوان مثال اگر تصاویر سایت در انتهای صفحه قرار دارند، با استفاده از راه حل Lazy-Load می توان بارگذاری آن ها را بهینه کرد. یا حتی با استفاده از CDN هایی مانند Cloudflare یا CloudFront آمازون، بارگذاری تصاویر را هر چه بهتر و سریعتر کرد.

فونت های سیستمی

راه حل دیگر بهینه سازی سرعت سایت، استفاده از فونت های سیستمی است. فونت های سیتمی در دستگاه کاربران نصب شده است و استفاده از آن ها راه حل خوبی محسوبی می شود. چرا که دیگر نیازی به بارگذاری فونت از سایت نمی باشد و تنها با فراخوانی آنها با استفاده از کدهای CSS می توان کمی از حجم بارگذاری کاست.

چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

فونت های سسیتمی در دو دسته قرار می گیرند، بهینه شده برای نمایش و بهینه شده برای چاپ. تفاوت اصلی این دو دسته در جزییات آنهاست. تنها مشکل فونت های سیستمی، روشن بودن بیش از حد آنهاست.

همچنان که اغلب تمام کامپیوتر ها و دستگاه های دنیا مجهز به این فونت های هستند، اما این فونت ها خاص و منحصر به فرد نیستند. بنابراین اگر زیبایی و منحصر به فرد بودن متن سایت در سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است از فونت های سفارشی استفاده کنید.

آیا AMP واقعا یک راه حل محسوب می شود؟

نمی توان درباره مسئله سرعت سایت صحبت کرد و نامی از AMP نیاورد. تکنولوژی AMP به وبمسترها اجاره میدهد که صفحات بزرگ و کندشان را با حذف بعضی از اجزا به صفحات سبکتری تبدیل کنند. Accelerated Mobile Pages یا همان AMP شاید به نظر راه حل آسانی برای حل این مشکل، مخصوصا برای صاحبین سایت های بزرگ باشد،. اما راه حل واقعی مشکل سرعت سایت نیست.

مشکل اصلی در این گونه سایت ها نحوه ارائه محتوای سایت و بنرهای تبلیغاتیست که معمولا در تعداد زیاد در صفحات وجود دارند. بنرهای بزرگ، بنرهای مابین محتوای اصلی و پخش اتوماتیک ویدئوها در سایدبار صفحات از مشکلات شایع این گونه سایت ها هستند.

در واقع AMP در جهت گرفتن رتبه بهتر از جمله پارامترهای گوگل است، اما قبل از آن می بایست مشکلات اصلی سرعت سایت را بررسی کرد و نسبت به حل آنها اقدام نمود.

چکیده مطلب

ایجاد یک وبسیات که هم رتبه خوبی در سئو دارد و هم از دید کاربران جذاب محسوب می شود کار به هیچ وجه آسانی نیست. رسیدن به این هدف نیازمند استفاده از تکنیک های طراحی به شکل صحیح است تا مفید بودن محتوا را تایید کند، امنیت کاربران تامین شده باشد، با دستگاه های موبایل به خوبی کار کند و سر آخر سریع باشد.

سرعت سایت برای بسیاری از وبسمترها ممکن است در اولویت های پایین تری قرار داشته باشد، اما حقیقت اینست که این پارامتر بسیار مهم است. ابزارهای زیادی برای تست سرعت سایت و حل مشکلات مربوط به آن وجود دارند که می توانید از بخش ابزار های سئو به آنها دسترسی داشته باشید.

چرا سرعت سایت به اندازه زیبایی طراحی آن مهم است؟

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *