طراحی سایت نت افزار

hosting image
توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

 

 

 

توصیه‌های زیر توسط موسسه وبومتریک ارائه شده تا به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کمک کند حضور پرقدرت و موفقی در وب داشته باشند:

وب‌سایت موسسات آموزش عالی باید یک تصویر شفاف برای مخاطب ارائه کنند. ما تشویق می‌کنیم دانشگاه‌ها در پروژه‌های میان‌مدت و درازمدت اقدام به انتشار حجم وسیعی از داده‌های باکیفیت نمایند. اطلاعاتی با دسترسی آزاد برای همگان! قویا استفاده از تکنیک‌هایی که می‌‍تواند شاخص‌های غلط تولید کند را رد می‌کنیم. کافی است متوجه شویم یک موسسه در چنین فعالیت‌هایی درگیر است، ابتدا یک هشدار به آن می‌دهیم و نهایتا آن را از رتبه‌بندی خارج می‌کنیم.

  1. یک نام دامنه و فقط یک نام دامنه انتخاب کنید!

هر دانشگاه باید یک دامنه منحصر به‌فرد داشته باشد. دامینی که توسط تمامی وب‌سایت‌های مجموعه استفاده شود. پیشنهاد ما این است که اگر امکان‌پذیر باشد، نام شهر محل دانشگاه را در دامین بیاورید. به‌صورت جدی از تغییر نام دامنه موسسه آموزشی پرهیز کنید. چون باعث سردرگمی مخاطبین شده و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را پایین می‌آورد.

دامنه‌هایی که به صورت آیینه‌ای عمل کرده و همگی یک سایت را نشان می‌دهند باید از بین بروند. از انتخاب چند دامنه که روی دامنه اصلی ریدایرکت می‌شوند هم اجتناب کنید. از سرورهای میزبانی استاندارد استفاده کنید. یا اگر در داخل دانشگاهی سایت‌تان را میزبانی می‌کنید، مطمئن شوید که وب‌سایت شما از تمام نقاط جهان در دسترس است!

  1. محتوا، محتوا و بازهم محتوا را گسترش دهید.

یک حضور قوی در وب تنها زمانی ممکن می‌شود که تلاش تعداد زیادی از نویسندگان پشت آن باشد. وجود وب‌سایت‌های عظیم، تنها با تلاش گروه بزرگی از نویسندگان امکان‌پذیر است. بهترین راه برای انجام این کار تشویق و حمایت‌های مادی و معنوی دانشمندان، محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. کسانی که نویسندگان بالقوه شما محسوب می‌شوند.

توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

سازمان مرکزی مسئول سیاست‌گذاری‌های کلی و تبیین خطوط راهنمای طراحی و نحوه انتشار اطلاعات می‌باشد. کتابخانه‌ها و مراکز تولید مستندات دانشگاهی مانند پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترا مرکز مهمی برای تامین محتوای علمی است. میزبانی از مقالات و مطالب بیرون از دانشگاه می‌تواند تاثیر خوبی در سئو داشته باشد. البته بدیهی است که باید کپی رایت نویسنده را رعایت کرده باشید.

اساتید و اعضای هیات‌علمی و یا گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی باید وب‌سایت‌های اختصاصی خودشان را داشته باشند. به شکلی که آن را با اطلاعات خودشان غنی کنند. از دیگر منابع محتوایی پورتال‌های دانشگاهی می‌توان به وب‌سایت کنفرانس‌ها، جوامع علمی و انتشارات آنها اشاره کرد.

  1. نترسید، محتوای آفلاین‌‍تان را آنلاین کنید.

منابع مهمی از اطلاعات به‌صورت غیرالکترونیکی وجود دارند که به‌راحتی می‌توانند در قالب صفحات وب در بیایند. بیشتر دانشگاه‌ها یک سابقه طولانی از فعالیت‌های علمی دارند که می‌توانند آن را در بخش آرشیو وب‌سایت منتشر کنند. همچنین انتشار آنلاین مطالب موجود در نشریات دانشگاه و نرم‌افزارهای علمی درون دانشگاهی از غنی‌ترین منابع تامین محتوای طراحی سایت‌های دانشگاهی است.

توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

  1. روی لینک دادن و لینک گرفتن  متمرکز شوید.

اگر محتوای شما خوب نوشته نشده، اطلاعات چندان مفیدی ندارد یا به‌شکل بین‌المللی منتشر نشده شانس کمی برای دریافت لینک از دیگر سایت‌ها دارد. اندازه‌گیری و طبقه‌بندی لینک‌هایی که دیگران به شما می‌دهند ملاک مهمی بر کیفیت مطالب شماست. گرفتن لینک از سازمان‌های محلی و موسسات علمی موجود در منطقه شما نیز بی‌فایده نخواهد بود. از سوی دیگر، مدیران وب‌سایت دیگر دانشگاه‌ها و پورتال‌های علمی که مقالات شما یا  اساتیدتان را پوشش می‌دهند را فراموش نکنید. ایشان با لینک‌دهی خود می‌توانند در ارزیابی موفقیت وب‌‎سایت دانشگاه‌تان موثر باشند. البته این نیز مهم است که سایت شما تاثیر مهمی در کشور و جامعه شما داشته باشد. بدیهی است این مهم با پوشش مقالات و مطالب علمی به زبان محلی جامعه شما امکان‌‍پذیر خواهد شد.

صفحات یتیم سایت‌تان را بیابید. صفحاتی که هیچ ارتباطی با دیگر صفحات سایت ندارند. طوری لینک‌دهی داخلی کنید که این صفحات نیز خوانده شوند.

  1. از زبان انگلیسی غافل نشوید.

مخاطبان وب جهانی هستند. پس نباید صرفا به‌صورت محلی فکر کنید. نسخه‌های چندزبانه، به‌ویژه به زبان انگلیسی، برای صفحات اصلی و پر بازدید و مخصوصا مقالات و اسناد علمی لازم هستند.

  1. امروزه نوبت عکس، فیلم و فایل‌های چندرسانه‌ای فرا رسیده.

اگر چه HTML، فرمت استاندارد یک صفحه وب است. اما گاهی بهتر است فرمتهای نظیر PDF یا فایل‌های Microsoft Word را هم امتحان کنیم. چرا که این فایل‌ها توزیع بهتری از اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کنند. فرمت‌های معمول برای مقالات علمی می‌توانند با فرمت پی دی اف باشند که آسان‌تر باز شده و می‌توان دانلود و بعد مطالعه کرد.

پهنای‌باند هر روز در حال رشد است، پس یک سرمایه‌گذاری خوب، انتشار آرشیو تمام موارد رسانه‌ای تولید شده در وب‌سایت دانشگاه است. مجموعه فیلم‌ها ، مصاحبه‌ها ارائه‌ها و حتی عکس‌های دیجیتال می تواند در دراز مدت موثر باشد.

توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

  1. با موتورهای جست و جو دوست باشید.

از منوهای دست و پاگیر مبتنی بر فلش و جاوا که دسترسی موتورهای جست‌وجو را محدود می‌کنند بپرهیزید. از دسته‌بندی های زیاد درون یکدیگر نیز اجتناب کنید. پایگاه‌های داده با اطلاعات عظیم که پشت یک باکس جستجو مخفی شده‌اند نیز برای موتورهای جستجو در دسترس نیستند! حتی برخی از صفحات آژاکس نیز ممکن است برای موتورهای جست‌وجو خوانا نباشند. در صفحات زیادی می توانید درباره بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو مطالعات بیشتری داشته باشید.

  1. خود را منفور بازدیدکنندگان نکنید!

تعداد بازدیدکننده مهم است اما به چه قیمتی؟ به همان اندازه این مهم است که دلیل مراجعه آنها به سایت را بدانیم. بفهمیم که نحوه پخش شدن آنها در صفحات وب‌سایت چگونه است؟ بیشتر تجزیه و تحلیل مبتنی بر رفتار کاربران تنوع بزرگی از جداول و گراف‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. با ترکیب اطلاعات دموگرافیک این کاربران با منطقه جغرافیایی ایشان، می‌توان مطمئن بود که سایت بر اساس نیاز کاربران طراحی شده.

  1. محتوای سایت را به‌روز کنید.

حتما در سایت شما اطلاعات قدیمی یا خارج از رده یافت می‌شود. وقت بگذارید و آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

  1. سایت‌تان را با متاتگ‌ها غنی کنید.

استفاده از متادیتا و متاتگ‌های توصیفی، سئوی سایت را بالا می‌برند. استانداردهایی نظیر Dublin core برای کمک به این موضوع ارائه شده‌اند.

توصیه‌های موسسه وبومتری در زمینه طراحی یک وب‌سایت موفق دانشگاهی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *