طراحی سایت نت افزار

hosting image
انتخاب دامنه

انتخاب دامنه – نکات ضروری در استراتژی سئو بین المللی

انتخاب دامنه

 

انتخاب دامنه مناسب تاثیر زیادی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. در این مقاله آموزش سئو به استراتژی های انتخاب دامنه مناسب و تاثیر آن در سئو بین المللی پرداخته شده است.

 

انتخاب دامنه مناسب در کسب و کار تاثیر زیادی دارد. وقتی که یک شرکت یا فردی قصد دارد تا کسب و کار آنلاین خود را بین المللی کند، باید تغییراتی را در ساختار، محتوا و به طور کلی استراتژی کاری خود به وجود بیاورد تا بتوانید در چنین حوزه ای موثرتر فعالیت کنید. بیشتر شرکت ها بر این باورند  که اول باید محتوا، کلمات کلیدی و به طور کلی غیر فنی را تغییر دهند؛ ولی از دیدگاه سئو، این ها جز مراحل بعدی هستند و اول از همه باید به بررسی موارد تکنیکی بپردازیم. اولین مورد تکنیکی که باید آن را بررسی کنیم، انتخاب دامنه است.

اینکه شما چه نوع دامنه ای در برنامه استراتژی انتخاب دامنه خود و در حالت کلی برای فعالیت در حوزه بازار به کار می برید، اهمیت زیادی در شناخت و تاثیر هویت شما در سطح بین المللی دارد. برای این منظور ابتدا سه استراتژی انتخاب دامنه را باید در ساختار دامنه خود در نظر داشته باشیم، شامل:

  • دامنه های مربوط به خود کشور صاحب سایت (cc TLD)
  • ساب فولدر یا ساب دایرکتوری
  • ساب دامین

هرکدام این ها دارای نکات، مزایا و معایب مخصوص به خود هستند که در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی هر یک از این ها برای فعالیت بین المللی بپردازیم:

انتخاب دامنه

 

سه مورد برای بررسی  انتخاب دامنه

۱٫ دامنه های مربوط به خود کشور صاحب سایت (cc TLD)

منظور دامنه هایی هستند که نشان دهنده کشور خاص و صاحب سایت می باشند؛ مانند.ir یا.de که نشان می دهد، این سایت برای یک کشور ایران یا آلمان است. مزیت و معایب استفاد از این نوع پسوند در استراتژی دامنه برای فعالیت درسطح بین المللی عبارت است از:

مزایا

  • نشان دهنده یک کشور خاص است و خریدار یا بازدیدکننده از هرجای دنیا می تواند پی به ماهیت درست موقعیت مکانی ببرد.
  • میزان اعتماد کاربران در یک کشور دیگر را افزایش می دهد؛ ازاین لحاظ اهمیت دارد که کاربر با مشاهده کشور دامنه، می تواند به بررسی تاریخچه آن کشور در حوزه فعالیتی آن ها بپردازد.
  • هزینه خرید آن برای مالک سایت کمتر است.

معایب

  • اگر قرار است کسب و کار شما به زبان انگلیسی باشد، استفاده از پسوند دامنه محلی نمی تواند خیلی در امر تجارت و طراحی سایت که تمامی محتوای آن انگلیسی است، مورد پسند قرار بگیرد.
  • برای بعضی از فعالیت های بین المللی، نباید از پسوندهای محلی استفاده کنید.

 

انتخاب دامنه

 

۲٫ ساب فولدر یا ساب دایرکتوری ها

ساب فولدر که بعضی آن را ساب دایرکتوری می نامند، دامنه ای هستند که زیرمجموعه دامنه های محلی می باشند و به صورت www.test.com/ir نوشته می شوند؛ فقط نکته ای که باید دقت داشته باشید، این است که پسوند دامنه ساب فولدر نباید محلی باشد؛ در غیر اینصورت خود یک دامنه محلی جدید و جدا به حساب می آید. این هم یکی از مواردی است که بعضی از شرکت ها در استراتژی دامنه خود به منظور فعالیت بین المللی استفاده می کنند.

مزایا

  • ساب فولدر زیر مجموعه ای دامنه اصلی شرکت است و نیازی ندارد که اصول و موارد سئو پایه را دوباره پیاده سازی نمایید.
  • هیچ گونه هزینه اضافی برای هاستینگ نیاز نیست.

معایب

  • از نظر کسب وکار بین المللی خیلی جلوه برای بعضی از کاربران خوبی ندارد.
  • نمی تواند به خوبی اعتماد کاربر را جلب کند؛ زیرا کاربر این نوع دامنه را همانند یک صفحه ساده وب به حساب می آورد و ماهیت اصلی شرکت برای او نامفهوم و گنگ است.

۳٫ساب دامین

ساب دامین در واقع یک دامنه مشتق شده از دامنه اصلی است که به صورت example.test.com نوشته می شود. بعضی از شرکت ها قصد فعالیت بین المللی نیز دارند، از این نوع استراتژی دامنه استفاده می کنند.

مزایا

  • در بسیاری از ابزارهای CMS ها این موارد به راحتی و بدون هیچ هزینه وجود دارد.
  • هیچ فعالیت اضافه و اولیه برای بهینه سازی سئو سایت این نوع دامنه نیاز نیست.

معایب

  • لینک به ساب دامین ها از سایت اصلی بیشتر به شبیه لینک خارجی خواهد بود.
  • اگر فعالیت خیلی گسترده بین المللی دارید، ممکن از دید بعضی کاربران وجهه خوبی نداشته باشد.

 

کدام استراتژی  انتخاب  دامنه را انتخاب کنیم؟

هرکدام از موارد بالا دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشند. اول از همه شما باید تعیین کنید که مخاطبان سایت اصلی شما چه کسانی هستند و به عبارتی دیگر کاربران شما خارجی می باشند یا داخلی.

بیشتر شرکت هایی که در عرصه بین المللی فعالیت می کنند، قبل از شروع به فعالیت در این حوزه، در داخل به فعالیت می پردازند و ازاین رو اول از همه در تلاش هستند تا با یک دامنه محلی کسب وکار خود را شروع کنند و بعد از اینکه قصد تغییر رویه خود را داشتند، به بررسی تغییر استراتژی دامنه براساس سه مورد بالا می پردازند؛ اما اگر فعالیت شما از همان اول بین امللی است و مشتریان شما کشورهای خارجی زبان هستند، بهترین حالت این است که استراتژی دامنه خود را با یک پسوند بین المللی شروع کنید.

سه نکته را که باید در انتخاب دامنه در نظر بگیرید:

۱٫ به هیچ وجه نوع نمایش صفحه را براساس IP کاربران تنظیم نکنید؛ زیرا به این صورت باید برای هر IP یک صفحه و زبان مجزا طراحی کنید که این مساله زمان بر و هزینه بر برای شما خواهد بود.

۲٫ استراتژی انتخاب دامنه رقبای خود را بررسی کنید که از آن ها از کدام نوع استراتژی استفاده کردند.

۳٫ بودجه، حوزه فعالیت، نوع مخاطبان، زبان از جمله مهمترین مواردی هستند که یک مسئول سایت باید قبل از وارد شدن به این حوزه، آن ها را در نظر بگیرد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *